Saunaovn aktiverer HPFI relæ

Hej Alle
Vi er ejere at et hus fra 70´erne med sauna i kælderen der har været brugt som depot siden vi købte huset for 15 år siden - altså vi har aldrig prøvet den. Nu har vi tømt den mhp. at prøve om det er noget for os.Ved afprøvning, aktiveres HPFI relæet, så der må være en fejlstrøm. Ovnen er en 5 kw 3 faset Thylø med 3 varmelegemer og ekstern styring. Ved en kort søgning på internettet, peger problemet i en retning af et defekt varmelegeme. En måling af de 3 varmelegemer viser de korrekte ca 24 ohm fra pol til pol, som leverandøren foreskriver. Til gengæld viser målingen mellem pol og skærm, en vis gennemgang - alt efter om det er et analogt eller digitalt multimeter, ligger målingerne fra 50K - 100K Ohm. Jeg konkluderer umiddelbart, at alle varmelegemer er defekte. Ovnen er så gammel at man ikke kan få reservedele, så inden vi investerer i en helt ny (vi ved jo ikke om det er noget for os) så fik jeg fat i en nyere Thylø ovn på 6 KW. også denne er med 3 faser og separat styring.
Jeg udskiftede både styring og ovn, bare for at erfare at resultatet er uændret – HPFI relæet trækker efter kort tid og gerne i forbindelse med at der drejes på termostaten. Har prøvet begge styringer af på den nyere ovn med samme fejlmønster.
Ved måling på varmelegemerne i den nyere ovn er resultatet igen ca. 24 Ohm pol til pol, men her en noget større modstand pol til skærm på ca. 5M Ohm.  Jeg er klar over at mine måleinstrumenter med et 9v batteri ikke giver et retvisende billede ift. hvad en professionel ville måle med et instrument designet til disse typer målinger, men mit håb var, at det alligevel kan pege mig i en retning. Til denne nyere ovn, kan man købe nye varmelegemer, men jeg kunne godt tænke mig at isolere problemet bedre, inden denne investering, for syntes det er mærkeligt hvis alle 3 varmelegemer også her har eksakt samme skavank på samme tid – og så på begge ovne ?
Så det blev til den noget kontroversielle test med at afkoble jord fra varmekilden, som også er debatteret i andre tråde her, ved fejlretning på en bageovn. Saunaovnen blev omhyggeligt opklodset på plastikklodser og jord afkoblet fra ovnen. Har kørt test med begge styrringspaneler og kørt i nogle timer. Resultatet er en fungerende ovn, der virker som den skal. Altså konkluderer jeg, at det må være alle 3 varmelegemer på begge ovne, der må være defekte og trækker en fejlstrøm. Jeg fatter bare ikke det er statistisk muligt 😊
Så inden jeg køber reservedele, er mit spørgsmål om der kan være noget jeg har overset, således at fejlen kan være noget andet, end det jeg vurderer ?
Og mht. at måle på et varmelegeme – Kan man konkludere at et varmelegeme er defekt, bare der er det mindste udslag mellem pol og skærm ? (også hel oppe i M Ohm området ? )
Tak til jer der er nørdede og stædige nok til at læse hele denne smøre.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det var en lang novelle.
Når du er så godt i gang kan du koble jord på igen, og så tage leding af 1 varmelegeme ad gangen, pog på den måde få kortlagt problemet.
For at mål overgang skal man bruge en "megger" det er godt nok med 9 v batteri, men det kommer ud med en spænding på 500 -1000v Igen så skal ledninger på varmelegemer være adskilt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så tyder det jo på det er varmelegemerne der driller, har du prøvet at tilslutte jorden igen, måske de 2 timer med varme har tørret evt fugt væk, så der ikke længere er overgang til jord ?

Hvor mange andre ting er tilsluttet samme fejlstrømsrelæ, det er jo summen af fejlstrøm der trigger relæet. Så prøv evt at frakoble alle andre grupper..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan ikke se at der er et problem med varmelegemerne (støv og snavs måske?).
Man skal holde for øje hvad et HPFI relæ faktisk gør: det summerer strømmen mellem de 3 faser og nul, og hvis resultatet ikke er 0 slår det fra. Jeg mistænker en dårlig forbindelse i nullederen et sted.

Tak for alle jeres input, det var lige hvad der var brug for.  Fint input mht. at se om varmelegemerne var tørret op efter 2 timer på fuld skrald, desværre løste det ikke problemet.  Jeg skal også lige have prøvet at køre med eet varmelegeme ad gangen for at se om eet af dem er defekt.   Mht. "0 leder" problemet, så var det et emne jeg husker at have hørt om, men vel lidt svært at teste - Hele huset kører på samme HPFI, så der er mange muligheder - Jeg vil som anbefalet, prøve at koble alt fra og teste om saunaovnen har nok fejlstrøm til at udløse HPFI. (den kører på sin egen 3 fasede sikringsgruppe). 

2 spørgsmål:  

1) Jeg forstå at en Megger er instrumentet for at sikre en korrekt måling - Men siger I dermed at et varmeelement rent faktisk kan være ok, selvom man med et alm. multimeter måler en vis gennemgang mellem pol og stel ? (Jeg spørger fordi der i flere videoer på nettet henvises til, at varmelegemet ved den mindste gennemgang til stel/jord, skal kasseres - og det målt med et alm. multimeter)

2) Vil I mener at en billig Megger (som feks. https://fyndiq.dk/produkt/bm500a-1000v-1999m-digital-isolationsmodstandstester-meter-megohmmeter-megger-e0fef8c9ba594e25/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAlPu9BhAjEiwA5NDSA7t38VLi0p6cIPx9bquWRPgArkARk4YV1eB_21bhWMp_br9AK95wvxoCdccQAvD_BwE) vil være god nok til at foretage en troværdig måling af mine varmelegemer ?

Et almindeligt multimeter vil afsløre afledning til jord i de fleste tilfælde. Hvis HPFI relæet slår ud, burde det ikke være nødvendigt at teste med en megger. En megger kan afsløre, hvis der noget isolering der er for tyndt, eller ledninger der er for tæt på hinnanden. Det bruger man typisk på en installation der virker, hvor man vil være sikker på at det er lavet forsvarligt.

Hvis modstanden mellem fase og jord er over 10 kohm, er det i sig selv ikke nok til at slå HPFI. Hvis man tager ledningerne af varmelegemet og måler til jord fra en af klemmerne, bør modstanden være flere megaohm, helst så højt at instrumentet giver op og viser afbrudt.

Jeg tror ikke at det er varmelegemene. Men jeg må indrømme at det lyder mærkeligt. Når noget ikke giver mening, er det ofte fordi man kigger det forkerte sted. Det er slående at fejlen er den samme på begge ovne. Prøv at kigge på det som er fælles for begge ovne. Bruger de samme termostat?
Annonce
  1. Jeg har efter hånden skifte et par hundrede varmelegemer i saunaovne.... ikke altid man kan måle med et alm måle instrument tit skal der en "megger" på for at finde synderen...mamge gange slå de først rcd (hpfi) når de er ordentlig gennemvarmet... jeg vil næsten ligge hovedet på blokke og sige at det mindst er et af legemerne der driller 
Du skal lige have fundet ud af, om det er installationen eller varmelegemerne, deer er afledning på.
Du kunne jo begynde med at koble varmelegemerne fra ved det nærmeste tilslutningspunkt, og koble varmen til uden varmelegemerne. 
Hvis HPFI relæet nu kobler ud, er fejlen i installationen. Det fortæller du lige noget om, for din oplysning om, at de ny varmelegemer også får HPFI relæet til at koble ud, tyder på at fejlen er et andet sted end varmelegemerne.
Du kan også prøve at skrue sikringerne i gruppen ud og skrue en ad gangen ind, for at se hvilken fase, der får relæet til at koble ud.
Det ville i øvrig være fint om du ville viser billeder af installationen i sær kontaktor og tilbehør. 

fase
Hej igen. Deler lige nyeste erfaring. Har fulgt rådet om at teste varmelegemerne separat. pga. 400V opkoblingen ser jeg kun mulighed for at køble eet ud af gangen og dette gjorde jeg i styringsboksen - altså afmonterede jeg een fase (U, V, W) af gangen ( se evt. billeder) og kørte med ovnen indtil 2 varmelegemer var rødglødende og dertil aktiverede afbryder/termostat i kontrolpanelet flittigt, da det tidligere har fået HPFI relæet til at aktivere. 
Resultatet er at ingen kombinationer fik HPFI til at afbryde. Så tilsluttede jeg alle faser/varmelegemer og med samme resultat. (Skal huske at nævne at ovnen i testen nu er koblet til jord igen). 

Jeg bliver nød til at lave en decideret brugstest i weekenden over nogle timer, men hvis fejlen er forsvundet, så understøttter det teorien om at varmelegmerne skulle tørre op (ovnen har været opbevaret i et skur i nogle år).
Dvs. de to timer den allerede havde kørt (m. jord frakoblet) ikke var nok.  

Har dog en fornemmelse af, at jeg ikke slipper så nemt :-) (den med "summen af fejlstrøm" spøger stadig i mit hoved)

Jeg vil komme retur med opdatering, når der er nyt.

nb.  Til S Fabrin: ang. dit forslag om at koble ovnen fra og teste installationen - eftersom jeg jo har haft ovnen kørende i to timer (dog uden jord mellem kontrolpanel og ovn), så tolker jeg at jeg vel har udført denne test du foreslår - altså, hvis der er fejl i installationen, så var HPFI vel også aktiveret her ?
Det er jo meget almindeligt og sædvane at man sprøjter vand på den varme saunaovn , for så bliver den meget tørre varme pludselig meget fugtig og føles meget varmere , men så kobler relæet måske .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Den med at en fejl på nulforbindelser kan udløse HPFI passer ikke. Det er kun overgang til jord som kan udløse den. ( og i visse tilfælde tordenvejr, men det er en anden snak) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis