Ny overligger buer på midten?

Jeg har netop lagt en overligger ind i formur og bagmur, men det er ligesom om at de buer lidt på midten, dog nedaf... Vi snakker måske et par mm (man kan kun lige ane det med et vaterpas), men det skifter ved midten, så der er en mikro bøjning... Det er blevet henmuret med to skiftet...

De købt i Stark, og der hvor armeringen er støbt i er lagt opad, så det ikke kan ses...

Det er en prof murer som har lavet det... bør jeg sige noget til dette, eller er det helt normalt???
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder til det ikke er ret meget, og en overligger vil jo altid have en naturlig nedbøjning hvis den er af en vis længde, men har den ikke været understøttet på midten da der blev muret op ?

En murstensoverligger er jo ikke selvbærende, de overliggende mursten er også med til at give styrke, også derfor der ofte kræves flere skifter over, overliggeren.


Vi prøver igen, i morgen --
Den er på 9 sten, så pænt lang! Den er undersøttet med en soldat i midten pt. hvornår den blev påsat ved jeg ikke, men umiddelbart efter opmuring! - Der er skiftet 2 hele skifter over.
Slyngelby skrev den 24-02-2025 18:47:40

Den er på 9 sten, så pænt lang! Den er undersøttet med en soldat i midten pt. hvornår den blev påsat ved jeg ikke, men umiddelbart efter opmuring! - Der er skiftet 2 hele skifter over.

Tænker at 2 skifter over, er for lidt, at opbygge igen, når den har den længde.

Men har du haft regnet på det?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg havde en ingeniør til det :-)
Selve hullet er “kun 150cm”
Annonce
Slyngelby skrev den 24-02-2025 20:05:18

Jeg havde en ingeniør til det :-)

 Hvis han har sagt god for,at det var nok at udskifte, 2 skifter over må det jo være ok..


Vi prøver igen, i morgen --
Et billede siger mere end 1000 ord :-)

Slyngelby skrev den 24-02-2025 20:05:42

Selve hullet er “kun 150cm”

 



Slyngelby skrev den 24-02-2025 20:05:18

Jeg havde en ingeniør til det :-)

 Ja hvis din ingeniør har regnet på at det er nok med at opmure 2 skifter, så burde det jo være ok..


Vi prøver igen, i morgen --
Slyngelby skrev den 24-02-2025 18:47:40

Den er på 9 sten, så pænt lang! Den er undersøttet med en soldat i midten pt. hvornår den blev påsat ved jeg ikke, men umiddelbart efter opmuring! - Der er skiftet 2 hele skifter over.

 Din ingeniør kan oplyse nedbøjning faktoren som han har beregnet og herved fortælle hvor mange mm. Den må nedbøje. Alternativt skal du se producentens anvisninger, hvor det kommer an på hvor mange skifter du har oven på overliggeren.



Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis