Tørretumbler problem

Hej kyndige gør-det-selv-folk 

Min 5 år gamle tørretumbler - model: Blomberg BTGH473W2 - begyndte for knap et halvt år siden at lave problemer.

Helt konkret oplever jeg at fnulleret ikke er foreholdt fnugfiltrene/fiberfiltrene efter tørring, men breder sig i voldsom grad til lugen og låge OG herudover oplever at der er meget fugt og decideret vand i fordamperen (se vedhæftede billeder)

Jeg har altid passet godt på den: Kun brugt højst en enkelt gang om dagen, ikke overfyldt maskinen, husket at rense filtre og tømme vand, fugtet sensorer med eddike, osv, så det undrer og frustrerer at den allerede begynder at lave problemer nu

Håber meget at i har noget erfaring og råd til hvordan jeg kan fixe det 🙏
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HVis du har brugt tørretumbleren dagligt i 5 år så må den også forventes af være godt slidt. Det må være noget af en omgang siden du vasker tøj dagligt :-D

Lukker pakningen og lågen tæt?
Hvis fnug ikke havner i filter men bliver i trumle må der være ngoet der holder det der. Renser du jævnligt tromlen?
Fugtet sensorer med eddike er jeg ikke sikekr på er en god ide. Er det noget der står i manulen man skal gøre?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Vil tro at buller er inde på det rigtige ift om den slutter tæt omkring lågen.
Hvis luften slipper ud omkring lågen vil fnuller også samle sig der.
Prøv at mærk om der er luftstrøm eller prøv med en lighter om det blæser omkring lågen.

Bare kald mig BBB 
Tusind tak for respons.

Lågen lukker umiddelbart fint.

Hvordan renser man tromlen? Altså jeg afkalker en gang imellem, hvis det er det du mener …

Ja, det fremgår af manual, det med eddike og sensorer.

Fordamperen har efter brug - som det fremgår af billede - fugt/vand. Det har den ikke haft/gjort før. Måske liggers svaret her? At fordamperen er i udu og når fugten ikke forsvinder helt, så hænger fnuggen fast andre steder end fnugfilteret 
buller27 skrev den 23-02-2025 17:32:16

HVis du har brugt tørretumbleren dagligt i 5 år så må den også forventes af være godt slidt. Det må være noget af en omgang siden du vasker tøj dagligt :-D

Hvis fnug ikke havner i filter men bliver i trumle må der være ngoet der holder det der. Renser du jævnligt tromlen?
Fugtet sensorer med eddike er jeg ikke sikekr på er en god ide. Er det noget der står i manulen man skal gøre?

Tusind tak for respons.

Hvordan renser man tromlen? Altså jeg afkalker en gang imellem, hvis det er det du mener …

Fordamperen har efter brug - som det fremgår af billede - fugt/vand. Det har den ikke haft/gjort før. Måske liggers svaret her? At fordamperen er i udu og når fugten ikke forsvinder helt, så hænger fnuggen fast andre steder end fnugfilteret

Jeg tror også at problemet er utæt låge. Det er ikke nok at lågen lukker fint, den skal også være tæt.
Du kan prøve at holde en strimmel af  1 cm bredt silkepapir (eller tilsvarende) rundt i kanten af lågen, når maskinen kører. Det må ikke bevæge sig.
Annonce
GodeVen skrev den 25-02-2025 12:04:45

Jeg tror også at problemet er utæt låge. Det er ikke nok at lågen lukker fint, den skal også være tæt.
Du kan prøve at holde en strimmel af  1 cm bredt silkepapir (eller tilsvarende) rundt i kanten af lågen, når maskinen kører. Det må ikke bevæge sig.

Tak for indspark, min gode ven 😉

Jeg prøver at teste om lågen er utæt, og vender herpå tilbage
Kristoballen skrev den 25-02-2025 07:51:43

buller27 skrev den 23-02-2025 17:32:16

Tusind tak for respons.

Mht rense tromlem så er tørretumbleren jo laet til at tøre tøj der kommer fra vaskemaskinen. Og nogle bruger jo skyllemiddel som godt kan ende med at lægge sig som en klistrende film i tromblen. Kan jo også være den er blevet brugt til at tørre ting der ikke er vasket. Og så kan der sætte sig skidt, snavs og fedt mm i tromlen som fnug så klæber på.

Men en utæt låge virker nu nok som det mest oplagte siden fnugget sidder så market rundt på lågen

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg har før haft renset en kondensator/fordamper på en meget gammel tumbler. Der havde samlet sig lidt snask imellem ribberne, så jeg skyllede den under bruseren. På den jeg havde var den lige til at trække ud.
Synes dog ikke jeg kunne se i manualen om du kan afmontere den på din model, men det kan måske undersøges mere grundigt

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 26-02-2025 07:47:46

Jeg har før haft renset en kondensator/fordamper på en meget gammel tumbler. Der havde samlet sig lidt snask imellem ribberne, så jeg skyllede den under bruseren. På den jeg havde var den lige til at trække ud.
Synes dog ikke jeg kunne se i manualen om du kan afmontere den på din model, men det kan måske undersøges mere grundigt

Det der er meget mærkeligt ved designet i min tørretumbler-model, er at der er en ramme rundt om ribberne (se billede), som gør det meget svært at få al snasken væk - og umiddelbart er det heller ikke muligt at fordamperen ud. 

​I følge manual så skal fordamper alene renses med “pensel” mellem ribberne (hvilket som sagt er svært, da snasken samler sig på bunden, og ​rammen forhindre at man kan få det helt ud)

Kristoballen skrev den 26-02-2025 08:25:19

Big Bam Boo skrev den 26-02-2025 07:47:46

Det der er meget mærkeligt ved designet i min tørretumbler-model, er at der er en ramme rundt om ribberne (se billede), som gør det meget svært at få al snasken væk - og umiddelbart er det heller ikke muligt at fordamperen ud. 

I følge manual så skal fordamper alene renses med “pensel” mellem ribberne (hvilket som sagt er svært, da snasken samler sig på bunden, og rammen forhindre at man kan få det helt ud)

Måske en stivere pensel og en støvsuger kan gøre tricket?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også