Udskiftning af vandrør

Dav Folkens

Jeg bor i en bolig fra 1984, hvor vandrørene er fra da boligen blev bygget.
Rørene til radiatorerne, er støbt ned i beton, bortset fra den del, der går op af gulvet, og ind i radiatoren.
Tommelfingerreglen er at rør holder 50 år, men min bekendte siger, at de holder markant længere, hvis de er støbt ned, og at det kun er den synlige del, der er relevant at skifte, når de nærmer sig 50 år.
Er dette korrekt?
I givet fald, er dette så også gældende for nedstøbte brugsvandsrør?

Mvh Frank
Dav Folkens Jeg bor i en bolig fra 1984, hvor... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken type opvarmning har du? (Eget fyr, direkte eller indirekte fjermvarme). Kun hvos du har direkte fjernvarme er der risiko for st få en kæmpe vandskade ved utæthed på varmesystemet. Ved eget fyr og indirekte fjernvarme er det kun en lille vandmængde der vil løbe ud.
Det kunne være en god ide at du lukker af for dit brugsvand ved vandmåleren nr du tager på søen.

Søren O
Søren O Jeg har indirekte fjernvarme.
Medføre dette, at der ikke kan komme nævneværdige vandskader?
Jeg troede egentlig ikke, at der skulle særlig meget vand, for at forårsage en vandskade.
Når du har indirekte fjernvarme, så opdager du hurtig hvis der er læk på varmeinstallationen. Det indeholder ved 20-50 liter vand, men allerede ved tab af 6-8 liter er trykket faldet så meget at du skal efterfylde med vand på anlægget. Så når der skal efterfyldes flere gange om året er det tid til at få det undersøgt nærmere.
Det er noget andet med brugsvand. Der er der jo mulighed for vandtilførsel hele tiden. Det er en god ide at lukke for vandet hvis du er væk i længere tid, og når du er der, kigge på vandmåler en gang imellem. Den skal stå helt stille når der ikke bruges vand ( ca. 5 minutter efter toilet skyl) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis