Fastgørelse af muret gavl til spær

Hey
Jeg har et ældre hus og har lige fjernet beklædning indvendigt på 1 sal. Jeg har i den ene ende en muret gavl (2-sten uden hulmur), som jeg har konstateret ikke er fastgjort til det nærmeste spær. Der er ca 15 cm mellem mur og ende spær. Muren har sandsynligvis stået sådan i mange mange år, men jeg vil selvfølgelig have den fastgjort den korrekt. Nogen forslag til en forsvarlig fastgørelse af mur og spær?
Hey Jeg har et ældre hus og har lige fjernet... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 20-02-2025 14:07:34

Mine gavle har en lægte på hver side, som er skruet fast i de "rigtige" lægter..
Men det er jo så lidt om de passer med at lave udhænget udvendigt..

Men når det er fuldmurede gavle, og de har siddet der uden problemer i mange år, ville jeg ikke være bekymret.

Noget der kan få en gavl til at vippe ind, er hvis der er langsgående armering over vinduer eller lignende, hvis så der kommer vand ind til armeringen så det ruster og udvider sig, kan det godt skubbe gavlen ind.

Hvad er løsningen hvis det netop er sket? Min ene gavl vipper indad, cirka 4 fuger over vinduet er fugen revnet hele vejen igennem fra det ene hjørne til det andet hushjørne. Over revnen er gavlen vippet "lidt" indad. Du ser det ikke med det blotte øje, men med en lodstok på kan du tydeligt se det. Halvstensgavl og kun forankret med en tværgående lægte på 3 spær. Skal jeg have en murer til at ordne noget på loftet - eller en tømrer? Og fugen udvendigt skal vel "bare" kradses ud og fyldes ny i, når der er blevet gjort "noget" på loftet? :) 

GDSmanden11 skrev den 11-10-2025 22:31:05

je_ns skrev den 20-02-2025 14:07:34

Mine gavle har en lægte på hver side, som er skruet fast i de "rigtige" lægter..
Men det er jo så lidt om de passer med at lave udhænget udvendigt..

Men når det er fuldmurede gavle, og de har siddet der uden problemer i mange år, ville jeg ikke være bekymret.

Noget der kan få en gavl til at vippe ind, er hvis der er langsgående armering over vinduer eller lignende, hvis så der kommer vand ind til armeringen så det ruster og udvider sig, kan det godt skubbe gavlen ind.

Hvad er løsningen hvis det netop er sket? Min ene gavl vipper indad, cirka 4 fuger over vinduet er fugen revnet hele vejen igennem fra det ene hjørne til det andet hushjørne. Over revnen er gavlen vippet "lidt" indad. Du ser det ikke med det blotte øje, men med en lodstok på kan du tydeligt se det. Halvstensgavl og kun forankret med en tværgående lægte på 3 spær. Skal jeg have en murer til at ordne noget på loftet - eller en tømrer? Og fugen udvendigt skal vel "bare" kradses ud og fyldes ny i, når der er blevet gjort "noget" på loftet? :) 

En tidligere kollega havde samme problem, han fræsede fugen ud, ​han skiftede armeringsjernet til rustfrit, så kunne han presse ​gavlen på plads, ved at ligge et stykke tømmer på tværs og presse gavlen ud på plads med en donkraft, og kunne derefter fuge armeringsjernet, og sikre gavlen mod at det kunne ske igen.

Men det kræver nok lidt held, alternativt skal gavlen ​pilles ned til den dårlige armering ​og mures op på nu..

Men det lyder ikke til din gavl er så slem, så fræs fugen ud ved armeringsjernet, og fug den op igen, samt sikre gavlen indvendigt med en lægte, så den ikke kan vippe ind.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis