Fastgørelse af muret gavl til spær

Hey
Jeg har et ældre hus og har lige fjernet beklædning indvendigt på 1 sal. Jeg har i den ene ende en muret gavl (2-sten uden hulmur), som jeg har konstateret ikke er fastgjort til det nærmeste spær. Der er ca 15 cm mellem mur og ende spær. Muren har sandsynligvis stået sådan i mange mange år, men jeg vil selvfølgelig have den fastgjort den korrekt. Nogen forslag til en forsvarlig fastgørelse af mur og spær?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er noget der hedder mur anker til fastgørelse til spær, men det kræver det skal mures ind i væggen.
Ja det ved jeg godt. Det var egentlig for at spørge til en anden løsning end muranker fordi muren jo er opmuret for længe siden
Du kan bore huller i muren, et passende antal, ikke gennemgående, og derefter lime f.eks. gevindstanger fast i hullerne, med dertil brugbare 2 komponent lim/forankringsmasse, som kan købes i et byggemarked.

Et godt limresultat forudsætter at hullerne er rengjort for støv.
Er der nogen der siger, at muren ikke kan stå uden fastgørelse til spæret? Eller er det sådan at spæret ønskes fastgjort til muren? Nu har muren stået sådan i mange år uden at blæse ud/ind, så mon ikke den bliver stående?

fase
Mine gavle har en lægte på hver side, som er skruet fast i de "rigtige" lægter..
Men det er jo så lidt om de passer med at lave udhænget udvendigt..

Men når det er fuldmurede gavle, og de har siddet der uden problemer i mange år, ville jeg ikke være bekymret.

Noget der kan få en gavl til at vippe ind, er hvis der er langsgående armering over vinduer eller lignende, hvis så der kommer vand ind til armeringen så det ruster og udvider sig, kan det godt skubbe gavlen ind.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
GSH skrev den 20-02-2025 11:30:02

Du kan bore huller i muren, et passende antal, ikke gennemgående, og derefter lime f.eks. gevindstanger fast i hullerne, med dertil brugbare 2 komponent lim/forankringsmasse, som kan købes i et byggemarked.

Et godt limresultat forudsætter at hullerne er rengjort for støv.

Det lyder som en løsning jeg vil overveje. Tak for svaret 

je_ns skrev den 20-02-2025 14:07:34

Mine gavle har en lægte på hver side, som er skruet fast i de "rigtige" lægter..
Men det er jo så lidt om de passer med at lave udhænget udvendigt..

Men når det er fuldmurede gavle, og de har siddet der uden problemer i mange år, ville jeg ikke være bekymret.

Noget der kan få en gavl til at vippe ind, er hvis der er langsgående armering over vinduer eller lignende, hvis så der kommer vand ind til armeringen så det ruster og udvider sig, kan det godt skubbe gavlen ind.

Jeg er som sådan heller bekymret for at gavlen tager skade. Den har sikkert stået sådan meget længe. Tænkte bare jeg ville forankre den når nu jeg var i gang med at renovere 

S. Fabrin skrev den 20-02-2025 12:54:06

Er der nogen der siger, at muren ikke kan stå uden fastgørelse til spæret? Eller er det sådan at spæret ønskes fastgjort til muren? Nu har muren stået sådan i mange år uden at blæse ud/ind, så mon ikke den bliver stående?

Det kan den helt sikkert. Jeg ville bare gøre det når nu jeg var i gang med at renovere. Tak for svaret 

I gamle huse blev det holdt fast af en murbinder. Den blev naturligvis muret ind i fugen, så bukkede man den anden ende og sømmede den fast på spær med 2 - 3 søm som bukkedes indover binderen. Var det helt fint så var det kramper der sømmedes på. 
Det var helt almindeligt ved enkelt stens mure, men sjældent ved dobbelt mur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis