Spørgsmål til elektrikeren

Jeg vil gerne forberede min eltavle til elbil lader, men jeg vil helt have en samlet tavle og min nuværende er fyldt. Dvs jeg kigger ind i at udskifte min nuværende eltavle, hvor som jeg forstår skal installationerne tjekkes efter

Spørgsmålet:
Jeg har ikke jord i stikkontakterne, men der er jord i tavlen og de andre grupper. Skal det udbedres hvis eltavlen bliver udskiftet og udvidet? 
Jeg vil gerne forberede min eltavle til elbil... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skal vi se på din tavle, så er der en ting der ikke er lovlig. Øverst til venstre er der en 3 F gruppe som er mærket med lys maks 10A . Det er for å idt ok, men i et hus skal der være en lysgruppe for hver påbegyndt 50 kvm. Og en 3 faste gruppe tæller hun for 1 gruppe. Så det er kun hvis huset er under 50 kvm at det er ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mener du at det var for lidt i 1970 (eller hvornår tavlen var fra), eller mener du det er for lidt, hvis tavlen udskiftes?
GodeVen skrev den 21-02-2025 09:05:32

Det ser ud til at reglen med mindst 1 lysgruppe pr. 50 m2 kom 1. april 1975. Så om den nuværende tavle er lovlig er afhængig af, om den er fra før den dato.

https://www.andelsvurderinger.dk/fordeling-af-belastningen-paa-grupper/

En trefaset gruppe tæller kun som en gruppe. Det er ligegyldigt om grupper er med 1, 2 eller 3 sikringer.

fase
Før 1975 var 1 gruppe nok til et hus med højest 4 værelser inklusive køkken. Før man kan dømme noget lovligt eller ulovligt, skal vi have lidt flere informationer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis