Spørgsmål til elektrikeren

Jeg vil gerne forberede min eltavle til elbil lader, men jeg vil helt have en samlet tavle og min nuværende er fyldt. Dvs jeg kigger ind i at udskifte min nuværende eltavle, hvor som jeg forstår skal installationerne tjekkes efter

Spørgsmålet:
Jeg har ikke jord i stikkontakterne, men der er jord i tavlen og de andre grupper. Skal det udbedres hvis eltavlen bliver udskiftet og udvidet? 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er lidt begrebsforvirring. Et er om der er jord i stikkontakterne. Det behøver der ikke være, hvis det ikke er muligt at sætte en stikprop med et jordben i stikkontakten.
Du skriver, at der er jord i tavlen og de andre grupper. Mener du dermed at installationen i de andre grupper er med jord?
Du vil sikkert ikke selv udskifte tavlen, så lad din installatør tage et overblik over, hvad der skal laves. Umiddelbart mener jeg ikke du skal forsyne dine stikkontakter med jord, hvis der ikke kan sættes stikpropper med jord i stikkontakten,

fase
Det vil være en meget stor omkostning at få trukket jord ud til alle stikkontakter.

Elektrikeren vil sikkert forslå at du får udvidelsen lavet som et tillæg til din bestående tavle. Jeg ved ikke hvorfor du vil have en helt ny tavle, men du skal være opmærksom på, at man bruger mindre sikringer i dag. Så der vil være større risiko for at en sikring springer fremover, hvis du skifter hele tavlen, end hvis du beholder den gamle.
Det kunne være en fordel med et billede af tavlen, så det er nemmere at vurdere om du har en fordel ved at få en helt ny tavle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis eneste grund til at skifte tavlen er, at du mangler plads til et kombirelæ til laderen, så overvej om du kan nøjes med at udskifte nogle af tingene i tavlen.
I dag fås 1 fasede sikringer, som fylder 1 modul (mod 2 tidligere) og 3 fasede fås så de fylder 3 moduler i stedet for 4.
På den måde kan du lave mere plads i nuværende tavle. Da det ikke er en udskiftning af tavlen, behøver du ikke opfylde kravene til en moderne tavle.
Begynder du først at røre ved selve tavlen - bare den flyttes 2 mm - så skal den opfylde dagens krav.

Se denne video fra Sikkerhedsstyrelsen:

Grunden til jeg gerne vil have en samlet tavle er at jeg synes det er pænere end at få en ny sidetavle, men jeg skal gøre op om jeg synes det er omkostningen værd,

Grunden til jeg spørger til jord skyldes disse videoer jeg har fundet fra sikkerhedsstyrelsen der nævner tavlen skal gen verificeret når den udskiftes.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/eltavler-og-maalertavler/aendring-og-udskiftning-eltavle
Annonce
Hvis udseendet generer dig kan du sætte et skab omkring det. Det er lovligt, hvis blot der ikke står noget mellem tavle og låge. Du kan fx bruge et standard 15 cm dybt skab, hvor du fjerner bagbeklædningen og hylder.
Jeg mener at have set er det er lovligt, og sommetider endog praktisk, at sætte kombirelæet, alias tavleudvidelsen, ved ladeboksen.
Det afhænger naturligvis af placeringen da kombirelæet ikke tåler lige så meget vejr som ladeboksen.
Kombirelæet fylder ikke så meget, ca 10x20x8 (bxhxd) cm.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er lovligt, men så vil kablet hen til kombirelæet kun være sikret af hovedsikringen ("mast-sikring"), så kablet skal have samme dimensioner som stikledningen. Jeg kan ikke se fordelen.  
GodeVen skrev den 20-02-2025 09:16:40

Det er lovligt, men så vil kablet hen til kombirelæet kun være sikret af hovedsikringen ("mast-sikring"), så kablet skal have samme dimensioner som stikledningen. Jeg kan ikke se fordelen.  

Hvis man aht udseendet, og måske pladsen, ikke mener montering ved tavlen er god.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Få en elektriker ud og spørg ham/hende hvad der skal til. For hvis der alligevel skal laves en masse for at trække et 4 eller 6mm2 kabel ud til ladestander så kan en tavle med 3 rækker måske være fornuftigt.

Kan også være det let er muligt at trække et 4 eller 6mm2 leder kabel fra tavlet til hvor ladestanderen skal være og så udskifte de tre grupper (komfur, varme og vandvarmer med nogle der fylder lidt mindre) så der er plads nok et kombirelæ til elbilslader. Elektrikeren vil lave beregning for at sikre at tavlen kan holde til det hele.

Evt brug en af de der tilbudssider og beskriv hvad du vil have tilbud på med billeder

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis