Hurtigt vurdering af sætnings skade

Hej,

Nogen der kan give en hurtig overfladisk vurdering af denne mur/sætnings skade og måske give et kvalificeret bud på hvor kritisk det er?

På forhånd tusind tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da oversigtsbilledet er ret uskarpt kan man ikke se om revnen går helt ned til, og gennem, den usynlige sokkel.
Gør den det?
Hvis nej er det vel ikke en sætningsskade.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej,

Tak for det hurtige svar 

Det ser ud til den kommer oppefra og stopper nederst på billede 2. Ved ikke om det kommer fra trykket fra den bagerne bjælke oven fra og hvad det i så fald betyder og hvor bekymret jeg skal være?

Vi har lige købt huset, så har ingen historisk på hvornår den er opstået. 
Kopi fra Dansk Husforsikring:
Hvordan dækker forsikringen?
Nogle vil måske tænke, at det er husforsikringen, som skulle dække sætningsskaderne, da den som regel dækker pludselige skader på huset. Men sådan er det ikke. Sætningsskader er normalvis dækket af en ejerskifteforsikring, hvis skaderne skyldes en fejl, fra da huset blev bygget eller i forbindelse med en renovering. En ejerskifteforsikring dækker nemlig generelt over uopdagede og ikke kendte fejl, som man først opdager, når man er flyttet ind. Dog dækkes skader ikke, hvis de kan forventes på grund af husets alder.

Tak for det.

Det giver mig dog ikke så meget indblik i, hvad der potentielt har forsaget dette og eller, om det er problematisk eller ej.
Der er ingen der kan komme med et kvalificeret bud på din revne i muren, ud fra de sparsomme foto du fremlægger.

Ej heller har du ikke oplyst husets alder, som en Ejerskiftforsikring straks vil spørge om.
Ej heller har du ikke oplyst om hvordan den indvendige side er.

En sætningsskade er når dele af huset grund synker.

Bygningsrevner opstår når huset arbejder på f.eks. temperaturer, kraftige vindbelastninger.

Spørg din Ejerskiftforsikringen.
Få en uvildig Bygningskyndig til at vurderer sagen, ved øjesyn.

Annonce
En anden vigtig ting er om det er beskrevet i tilstandsrapport. Står det der så er det oplyst til jer, og er ikke en skjult skade. Jeg ville ikke være bekymret, men holde øje med om det udvikler sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan understøtte den bærende bjælke og hugge de knækkede mursten ned og genopført med nye sten eventuelt et par armerings jern i fugen, de kunne bores ind i den blivende del af garage vægen, du kan også lade det være og kun sætte en søjle ved muren under bjælken
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville ikke begynde at banke sten af selv, før du har talt med forsikringen. Jeg havde en lignende skade på vores tidligere hus på to forskellige to hjørner. Revnerne gik dog hele vejen fra top til sokkel, så det var lidt mere omfattende. Teorien var at der var sat murbindere for tæt på hjørnet, hvilket endte med at virke som stødstænger. Revnerne kom ca. 6-8 år efter huset blev bygget og var ikke nævnt i tilstandsrapporten da vi købte huset, så ejerskifteforsikringen dækkede det. Løsningen blev at en murer bankede hjørnerne helt ned og murede op igen.

Mvh. AllanE
Tak for svarene folkens 🦾
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis