Pudsning af lecablokke på badeværelse?

Hej

Vi er ved at bryde vores badeværelse fra 1968 ned (er tjekket for asbest). Den gamle puds under fliserne var meget løs, så vi skrallet helt ind til muren/lecablokkene. Efter hvad jeg har kunne google mig frem til, så kan vi bruge Weber Multi 280 hæftemørtel til at puds muren op med, er det korrekt eller findes der noget bedre?  Vi sætter kun fliser op i den kommende bruseniche, resten af vejen rundt vil vi have glat væg, så tænker at afslutte overfladen med sandspartel.

h

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det vil være billigere for dig at blande det selv 🙂
Lige meget hvad skal der udføres en udkast først, når du har porebeton vægge.

1) Støv og rester fjernes med kost og/eller støvsuger.
2) væggen forvandles inden udkast. ( Væggen skal være fugtig og ikke våd så der står blankt vand.)
3) overfladerne skal udkastes med en c-mørtel 100:400 (blandingsforhold: 1 del cement og 4 dele murergrus 0/4) blandingen skal være som vælling i konsistensen og kastes ud med en murerske i et dækkende tyndt lag.
https://youtu.be/sFMJ0pzVVP0?feature=shared

4) væggene forvandles igen inden op pudsning.
5) efter udkastet er tør er der klar til et pudslag.
Pudsen udføres f.eks med en kc-mørtel 50/50/700 ( blandingsforhold: 1 del cement og 15 dele bakke mørtel.) der påføres omkring 10-15 mm.
https://youtu.be/NvLa68ndTRI?feature=shared

Videoerne er bare for metoden 👍

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign. Byggesagkyndig 

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Bemærk at det ikke er leca blokke men porebeton / gasbeton blokke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar :) Jeg vil gerne købe færdig blandet og undgå at blade selv. Bør jeg bruge forankringsgrunder inden jeg smider weber 280 på når det er porebeton eller er det fint med støvning og forvanding? 
Forvande godt, og så som det er beskrevet udkast. Der skal ikke forankrings grunder på. 
I den video beskrives det meget fint. Ved porebeton skal der forvandes mere end vist på video (mursten) 
Formålet med at kaste den tynde mørtel er at det trænger ind og fæstner i alle små porer. Udkast skal ikke trækkes glat, men er der større klatter så kan de trækkes af, men så er det godt at ridse lidt i den glatte overflade, medens det stadig er fugtig.

Så er vi snart færdige med puds mørtel og skal igang med sandspartel for at få overfladen helt glat. Kan jeg bruge almindelig rullespartel i hele badeværelset eller skal/bør der bruges vådrumsspartel i brusenichen? Vi får støbt terrazzo gulv med hulkehl og så skal der fliser på væggene i brusenichen, hvor jeg påtænker at bruge lip vs 30 vådrumsmembran inden fliserne kommer på.  Nogen gode bud på spartel løsning? :) 
Annonce
Jeg er i gang med noget lignende, spartlede og de gamle fliser over, jeg brugte rullespartel til vådrum til det hele, så er man da sikker på at have en løsning der holder.

Vægfliserne blev sleben med en diamantkop, og trukken over med fliselim først.

gulvfliserne blev lagt oven på de gamle, da der var vådrumsmembran under, kun i bruseområden tog jeg de gamle fliser af, så gulvet blev lidt laver, der kom ny vådrumsmembran på.

Vi prøver igen, i morgen --
MadsSolvang skrev den 01-03-2025 21:54:16

Så er vi snart færdige med puds mørtel og skal igang med sandspartel for at få overfladen helt glat. Kan jeg bruge almindelig rullespartel i hele badeværelset eller skal/bør der bruges vådrumsspartel i brusenichen? Vi får støbt terrazzo gulv med hulkehl og så skal der fliser på væggene i brusenichen, hvor jeg påtænker at bruge lip vs 30 vådrumsmembran inden fliserne kommer på.  Nogen gode bud på spartel løsning? :) 

Lige som der skulle anvendes udkast før pudsning på porebeton, før det skaber vedhæftelse nok.

Så det er krav at der anvendes vådrum spartel i et badeværelse, Dog må dette ikke anvendes i brusenichen, her skulle din puds gerne være lige nok for at påføre en vådrumsmembran efter forskrifterne ift. Gulv og længde væk fra bruseniche 👍 

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign. Byggesagkyndig 

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Tak for hjælpen indtil videre🤓 Vi er kommet lidt længere i processen og skal have planlagt renovering af loftet.Vi skal have sat nyt og større ovenlysvindue i og brusehoved monteres også i loftet.

Selvom resten af vores hus ikke har noget dampspærre udover alukraft, så giver det vil god mening at sætte  ny dampspærre i plastik op i badeværelset, når vi alligevel skal op og rode? Hvis vi gør dette, så skal vandrøret/ pex slangen til brusehoved vel sidde under dampspærren, altså væk fra isoleringen? Bør slangen evt isoleres selvstændigt for at undgå kondens trækker ned i gips og træ?

Det er helt sikkert godt at få dampspærre op i badeværelse. Ved senere renoveringer kommer de andre rum så også til at have dampspærre. 
Alt installation skal helst være under dampspærre, for at undgå at gennembryde denne. Det gør du ved at sætte dampspærre over forskalling, så der bliver 40-50 mm eller hvilken plads din lofts bruser kræver. I det hulrum kan der også isoleres.  Det eneste krav du skal tage hensyn til er at dampspærre maks. kommer 1/3 op i isolering. 
Om bruserøret skal isoleres ekstra mener jeg ikke der er nødvendig. Den vil "svede" hvis i lader kold vand løbe igennem i længere tid. Men det er vel ikke sandsynlig, da man normalt tager varme bade. Selv om man kommer med kold vand 5-10 minutter så har det ingen betydning. 

Ja. ​I skal have dampspærre i.
Dampspærren skal hæftes fast og fastgørelser skal ​tapes med dampspærre tape.
Samlinger skal tapes over fast underlag.
Mod vægge ​bukkes dampspærren ned og fastklæbes med folieklæber. Der skal primes på væggen inden fastgørelse. 
Følg producentens anvisninger og evt. https://membran-erfa.dk/

Inden i opsætte dampspærren, så vil det være en god ide at rette loftet op så det bliver plan.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også