Hvad er dette rør i mit gulvafløb til?

Dette er mit gulvafløb.

Der er et rør med en prop (røde pile)

Hvad er dette rør til?

Grunden til at jeg spørger er, at denne prop sad løst. Der må derfor være løbet spildevand ind i røret.

Nu er jeg bekymret for, hvor dette vand er løbet hen. Kan det være løbet ind i etageadskillelsen?
(afløbet er på 1. sal)

Der er ikke andre vand-ting i nærheden som skulle ende i dette afløb....

Hvordan sikrer jeg fremover, at denne prop sidder forsvarligt fast?


Dette er mit gulvafløb. Der er et rør med en prop... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JohnLarsen skrev den 23-02-2025 21:36:16

LennartBertelsen skrev den 23-02-2025 14:56:00

johnm skrev den 23-02-2025 13:42:30

har du ikke skaffet en prop endnu?

 Nej. Har været alle byggemarkeder i byen. Ingen har sådan en dbi dyt eller andet der kan passe. 

Vi kender jo ikke diameteren, men har du overvejet en korkprop fra en boblevin e.l., eller f.eks. den viste fra IKEA. 3 stk for 15,-. Se her fra IKEA og her fra Biltema.

 

Diameter er 30mm
Selvfølgelig er det ærgeligt at komme til at betale 55,- for en vare til 6,-, men hellere det end at bruge tid og benzin på at fare rundt uden at nå til enden, så derfor ville jeg handle her

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 24-02-2025 08:46:05

Selvfølgelig er det ærgeligt at komme til at betale 55,- for en vare til 6,-, men hellere det end at bruge tid og benzin på at fare rundt uden at nå til enden, så derfor ville jeg handle her

 

Mange tak for dit forslag, John.

Desværre kan den ikke rigtigt bruges, fordi den er lavet til at sidde i et rør eller cylinder. 
Dens "vinger" eller "lameller" er lavet til at sidde ud imod siderne af et rør. Det er ikke muligt i dette afløb.


Jeg har prøvet at illustrere problemet med et par tegninger.

Første billede viser, hvordan denne prop er designet til at virke. Nemlig i et rør eller cylinder.

Næste billede viser, hvordan den ville sidde og dingle løst i mit gulvafløb.
Bemærk at rensehullet i afløbet kun er i en tynd plastic-plade. Ikke et rør.

Jeg håber det giver mening.


Derfor vil det optimale nok være en konisk prop (af gummi eller hård silicone, eller evt. plastic) som er f.eks. ø33mm i toppen og ø28mm i bunden.


Jeg har forsøgt at illustrere i sidste billede.

PS. Har du nogen ide om, hvad røret markeret med røde pile i toppen af denne tråd er til? 
https://bike-netshoppen.dk/shop/2121-vaerkstedsprodukter/39024-konisk-gummiprop/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzvC9BhADEiwAEhtlNwsBZsCXY889NiPSMq1Ef8xAWqCeFssfHeihSTGRadR-s8Hq7mg8GxoCZBMQAvD_BwE
johnm skrev den 24-02-2025 09:34:47

https://bike-netshoppen.dk/shop/2121-vaerkstedsprodukter/39024-konisk-gummiprop/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzvC9BhADEiwAEhtlNwsBZsCXY889NiPSMq1Ef8xAWqCeFssfHeihSTGRadR-s8Hq7mg8GxoCZBMQAvD_BwE

Ja, en #14 må være god.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 24-02-2025 17:33:59

johnm skrev den 24-02-2025 09:34:47

https://bike-netshoppen.dk/shop/2121-vaerkstedsprodukter/39024-konisk-gummiprop/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzvC9BhADEiwAEhtlNwsBZsCXY889NiPSMq1Ef8xAWqCeFssfHeihSTGRadR-s8Hq7mg8GxoCZBMQAvD_BwE

Ja, en #14 må være god.

 Det vil jeg prøve.


Er det her noget enhver motorcykel-shop har? Fordi så kan jeg jo prøve at se, om vi ikke har sådan en lokal en.
Røret i afløbet er tilløb sandsynligvis fra håndvask. Hvis det ikke er i brug er det afproppet, ellers ville du allerede have vandskade.

Hullet hvor proppen sidder er direkte adgang til faldstammen og skal bare proppes så det ikke kan lugte.
Dvs:
* lim den eksisterende prop fast så det ikke kan lugte
* køb en Purus prop og evt lim den hvis den ikke slutter tæt LINK
* køb sådan en LINK og klem/skru den i, evt lim i kanten
* eller fusk et eller andet, det betyder virkeligt ikke så meget bare det ikke lugter og evt er til at fjerne igen skulle det blive nødvendigt at skulle rense faldstammen fennem hullet.

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 25-02-2025 07:58:10

Røret i afløbet er tilløb sandsynligvis fra håndvask. Hvis det ikke er i brug er det afproppet, ellers ville du allerede have vandskade.

Hullet hvor proppen sidder er direkte adgang til faldstammen og skal bare proppes så det ikke kan lugte.
Dvs:
* lim den eksisterende prop fast så det ikke kan lugte
* køb en Purus prop og evt lim den hvis den ikke slutter tæt LINK
* køb sådan en LINK og klem/skru den i, evt lim i kanten
* eller fusk et eller andet, det betyder virkeligt ikke så meget bare det ikke lugter og evt er til at fjerne igen skulle det blive nødvendigt at skulle rense faldstammen fennem hullet.

 

Tak nu er den bestilt. 
Big Bam Boo skrev den 25-02-2025 07:58:10

Røret i afløbet er tilløb sandsynligvis fra håndvask. Hvis det ikke er i brug er det afproppet, ellers ville du allerede have vandskade.

Hullet hvor proppen sidder er direkte adgang til faldstammen og skal bare proppes så det ikke kan lugte.
Dvs:
* lim den eksisterende prop fast så det ikke kan lugte
* køb en Purus prop og evt lim den hvis den ikke slutter tæt LINK
* køb sådan en LINK og klem/skru den i, evt lim i kanten
* eller fusk et eller andet, det betyder virkeligt ikke så meget bare det ikke lugter og evt er til at fjerne igen skulle det blive nødvendigt at skulle rense faldstammen fennem hullet.

 

Jeg vil lige give en opdatering. ​
Jeg bestilte den nævnte prop og den passer i hullet.
Endnu engang mange tak fordi du delte din viden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis