Hvad er dette rør i mit gulvafløb til?

Dette er mit gulvafløb.

Der er et rør med en prop (røde pile)

Hvad er dette rør til?

Grunden til at jeg spørger er, at denne prop sad løst. Der må derfor være løbet spildevand ind i røret.

Nu er jeg bekymret for, hvor dette vand er løbet hen. Kan det være løbet ind i etageadskillelsen?
(afløbet er på 1. sal)

Der er ikke andre vand-ting i nærheden som skulle ende i dette afløb....

Hvordan sikrer jeg fremover, at denne prop sidder forsvarligt fast?


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan tilføje, at røret ligger en smule under "vandlinjen" ift. hvor vandet normalt står i vandlåsen. Jeg ved ikke, om dette er vigtigt? ​
Burde jeg mon tætne proppen med noget vådrumssilicone?
Kan jeg mon selv skifte sådan et afløb?
har du ikke skaffet en prop endnu?
johnm skrev den 23-02-2025 13:42:30

har du ikke skaffet en prop endnu?

 Nej. Har været alle byggemarkeder i byen. Ingen har sådan en dbi dyt eller andet der kan passe. 

Annonce
Altså der findes jo et hav af propper på nettet 
johnm skrev den 23-02-2025 15:23:46

Altså der findes jo et hav af propper på nettet 

 Jovist. Jeg fandt også et sted jeg kunne købe mindst 1000 stk DBI dutter... 😳


Og når nu det er sådan noget der bare skal passe, så er det rart at kunne købe en enkelt af noget. Teste om det virker. Hvis ikke, så købe en anden ting, osv.

Når man køber noget på nettet så kommer der jo også mindst 50-100kr på i porto osv.... Så bliver det hurtigt dyrt at prøve sig frem.
Nu har vi jo ikke hørt størrelsen men prøv at søge på gummipropper propper på t hansen
Du bør ikke give dig i kast med at skifte gulvafløbet. Ring til en vvser så finder han nok en prop der passer.

Forslag til forskellige midlertidige fusker muligheder.
* forsøg dig frem med at lave en prop feks af flamingo
* lim noget gummi over hullet med tagrendelim
* gaffatape med tagrendelim under

Og PS: hullet er der for at give renseadgang til faldstammen/vandlåsen og det er i princippet ligegyldigt hvad der sidder der, bare det er lugttæt. ​

Bare kald mig BBB 
LennartBertelsen skrev den 23-02-2025 14:56:00

johnm skrev den 23-02-2025 13:42:30

har du ikke skaffet en prop endnu?

 Nej. Har været alle byggemarkeder i byen. Ingen har sådan en dbi dyt eller andet der kan passe. 

Vi kender jo ikke diameteren, men har du overvejet en korkprop fra en boblevin e.l., eller f.eks. den viste fra IKEA. 3 stk for 15,-. Se her fra IKEA og her fra Biltema.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis