Køkken opgradering: Hvordan finder jeg de rigtige skuffer?

Hej med jer

Jeg er netop flyttet i rækkehus med min kæreste og der er et ældre køkken, nok fra 1999 eller deromkring, som vi gerne vil opgradere, blandt andet med skuffer i stedet for skabslåger, for at udnytte pladsen bedre. Det drejer som underskabe, med to række af forborede huller, 24 huller i alt i hver række. 

Siger det jer noget? Ikeas skuffer passer desværre ikke umiddelbart i skabet, da der mangler huller. 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billeder af skabe forfra og indvendig, vil måske kunne give et hint om mærket.
Det vigtigste er jo at finde skuffer som passer i bredde og dybde til skabene.
Hvis Ikea-skuffer passer til jeres skabe, så er de manglende huller jo det mindste problem.
Er I heldige at det passer med et enkelt hul eller 2 til hver skinne, så er det jo simpelt at bore de manglende, - og samtidig sikrer det hul som passer, at I kan sætte skufferne præcist.
Når man ser bort fra Ikea ( lort undskyld)  så passer stort set alle andre køkkener sammen. Så man kan bestille skuffer til 40 - 50 - eller 60 cm skabe. Det er ikke sikkert at låge design passer sammen med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er nogle billeder her :) Opdagede lige, at der står Blum på hængslerne, kan ikke helt lure, om der bliver lavet skinner til de her underskabe.
Skabene er 80 cm høje + sokkel og i forskellige bredder
Det ligner standard skabe. Svane, Tvis, HTH, eller Aubo. Der er også andre mærker. 

Annonce
Men er det normalt, at der kun er to række monteringshuller / hyldebeslagshuller? ​

Det er normalt for den alder af skabe. Nu laver man ofte med 3 rækker huller. Bare sæt glideskinnen fast med 1 hul og så bore igennem huller i glideskinne hvis det er behov for det. Der er mange huller i glideskinne og den fastgøres med 3 skruer. ​

Det kan være svært at se på billedet, men det ligner skabe med en lavere sokkel end normalt. Altså skabe er højere end hvad der var normalt for 25 år siden. Jeg vil anbefale at når du finder noget der ligner, tager du et præcist mål og sammenligner med måltagninger på det nye.  I sær skuffer er afhængige af at målene er de samme.
Jeg har rodet rundt på nettet, og mit gæt er, at det er et gammelt Kvik køkken. Kan i hvert fald se, at de stadig kører med to rækker huller. Nogen der ved, om de er kompatible med andre fabrikanter?

Det er billedet, der er dårligt. Skabet er ca. 80 cm + sokker :) 
Kvik er er godt bud. Jeg kan se at det nogle af de få, der laver skabe 800 mm høje. Så er det bare et spørgsmål om du kan få de samme låger. Det er ikke normalt, at de har de samme låger i programmet efter 25 år. De gør hvad de kan, for at man skal købe et helt nyt køkken.

Nyt Ikea Metod er også 800 mm høje. Men den gang var det Ikea Faktum og de var kun 700 mm høje. Svane er 721 mm, HTH 704 mm.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis