Køkken opgradering: Hvordan finder jeg de rigtige skuffer?

Hej med jer

Jeg er netop flyttet i rækkehus med min kæreste og der er et ældre køkken, nok fra 1999 eller deromkring, som vi gerne vil opgradere, blandt andet med skuffer i stedet for skabslåger, for at udnytte pladsen bedre. Det drejer som underskabe, med to række af forborede huller, 24 huller i alt i hver række. 

Siger det jer noget? Ikeas skuffer passer desværre ikke umiddelbart i skabet, da der mangler huller. 

Hej med jer Jeg er netop flyttet i rækkehus med... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
... Blum på hængslerne, kan ikke helt lure, om der bliver lavet skinner til de her underskabe.

Prøv at se, om målene passer med dem på billedet.
Hvis de gør, er det system32 som nærmest (pånær Ikea) er standard for køkkenskabe/hængsler.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Tak for virkelig godt input. Det passer med målene på et system 32 :)
Umiddelbart kan jeg kun finde Ikea og Kvik, der laver skabe i 80 cm. Andre der kender nogen, der laver det? Eller som har erfaring med at tilpasse Ikea til Kvik
Hvis du skifter fabrikat, vil skuffefronterne helt sikkert se anderledes ud. Og selvom det lykkes dig at finde samme fabrikat, er dine fronter sikkert udgået. Men det bekymrer dig måske ikke?

Hvad der skal laves af tilpasning, kan du finde ud af ved at sammenligne de forskellig mål på dine skabe og fx Ikea's. Jeg vil anbefale at du bruger millimeter. En halv centimeter kan have stor betydning.
Vi vil helt sikkert gerne have gerne have både skuffer og låger i samme look, og tænker at udskifte begge dele. Det afgørende er bare, om vi kan få Ikea skufferne til at passe i modulerne. Ellers bliver vi nødt til at genoverveje. 

Jeg forsøgte mig på et enkelt korpus igår og det er virkelig svært at bore så det bliver helt i vatter, når vi snakker så få mm :)
Annonce
Du kan ikke bore præcist nok i hånden. Du kan måske bruge noget af det udstyr man bruger til dyvler.
Kender du mon til fænomenet Ikea-hacks?
Læs evt mere ​her​​​

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
...og det er virkelig svært at bore...

Ja, der er mange  faldgruber  

Hvis du allerede har købt IKEA skuffer, så overvej skifte korpus. Det er ikke særlig dyrt.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Såvidt jeg ved er Ikea skuffer 4 mm smallere end andre, pga. korpus er 18 mm, hvor andre en 16 mm. Det betyder at du skal have et afstandstykke (shims) mellem korpus og skuffeskinner.
Jeg har lige lavet bryggers med Ikea Metod, og købte en Ikea-udtrækskurv, hvor der følger en 2 mm tyk plasticmellemlæg med af samme årsag, så ikke engang al Ikea er “Ikea-mål”😁.
Hvis du vil bruge Ikea låger får du nok også problemer med de 2 mm, mwn det kan muligvis justeres i hængslet?
Der findes nogle bagstykker (se billede) til Blum hængsler, som har en modhage, der skal udover kanten af korpus, så der er præcis styr på hvor langt inde i skabet, de skal sidde.
Det er ikke fornuftig at vælge Ikea når der er andre der passer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis