Afmontere vinduesplader

Hejsa!
Jeg har anskaffet mig et hus og vil som det første gerne modernisere stuen. Et stykke af stuen er gammel udestue og er siden blevet integreret i huset med ekstra isolering på væggene. Oven på den isolering er der lagt en bred vinduesplade. 

Vi kunne godt tænke os en anden løsning men jeg ved ikke hvordan jeg bedst afmontere pladen?

Den er er vidst af plastik men fyldt op med et eller andet porøst og noget der minder om fugemasse. Som i måske kan høre er jeg nyankommen i lav-det-selv universet :) 

Håber I kan hjælpe!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skær langs alle kanter med en hobbykniv, og giv pladen et gok nedefra med en hammer.

Inden du splitter det hele ad skal du nok lige overveje hvordan du vil lave det bagefter. Det bliver tæt på umuligt at undgå da vinduet fylder hele bygningens bredde.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 07-02-2025 09:01:22

Skær langs alle kanter med en hobbykniv, og giv pladen et gok nedefra med en hammer.

Inden du splitter det hele ad skal du nok lige overveje hvordan du vil lave det bagefter. Det bliver tæt på umuligt at undgå da vinduet fylder hele bygningens bredde.

Jeg har prøvet lidt med en hobbykniv men synes ikke jeg kan kommer til pga det overhæng der er i pladen. Måske jeg bare kan save overhænget af med en stiksav så det er nemmere at komme til med kniven?

I forhold til hvordan vi gerne vil lave det, så vil vi idéelt gerne have en karm uden bundplade. Men hvis det ikke er en god idé så vil vi gerne skifte den tykke plade ud med noget tyndere der ikke har overhæng.

Hvis du har skåret det du kan så brug musklerne. Du risikerer højes at tapetet ryger med af.

Selvbygger med stort S. 
Muskler var løsningen!
Under karmen ser det sådan her ud. Jeg forestiller mig at pudse det op med mørtel evt. med nog+et net i. Det er dog ret fugtigt i de områder markeret med cirkel. Bør jeg gøre noget ved den fugt? Kan mørtlen fint tørre
Det var fandens til konstruktion😫
Start med at finde ud af hvorfor der er vådt. Det er nok pga. meget dårlig isolering.

Du skal ikke pudse det, da det vil knække der hvor der ikke er mursten. Lav det i fibergips i stedet.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Ja jeg havde godt på fornemmelsen det ikke er lavet optimalt. 

Du skal ikke pudse det, da det vil knække der hvor der ikke er mursten. Lav det i fibergips i stedet.
Jeg er ikke helt med. Skal jeg fjerne mere end hvad jeg allerede har fjernet? Laver jeg bare en ny vinduesplade af fibergibs eller mener du at selve væggen skal laves om i fibergips?
Tak for hjælpen!
Det er svært at se udfra billedet. Hvis det er mørtel og ikke mursten skal det væk så der kan blive plads til isolering.
Det er vinduespladen du skal lave af fibergips. Den eksisterende gipsvæg kan sandsynligvis godt få lov at overleve selvom der ingen dampspærre er.

Selvbygger med stort S. 
Har prøvet at tage lidt flere billeder. Overfladen er ikke helt jævn så jeg er i tvivl om jeg skal fjerne det ujævne lag eller pudse hullerne ud for at få det i niveau. 

Bør jeg fjerne mørtlen markeret i rød, lægge en form for isolering og så lægge fibergips ovenpå?
Det du har farvet rødt skal som minimum bankes væk. Ideelt set skulle næste række mursten også fjernes. Ellers er der ingen plads til isolering.

Er der ingen fald på sålbænken siden der er så meget vand? Det er for meget til det kan tilskrives kondens pga. kuldebro.

Selvbygger med stort S. 
Tænker også, at der skal kigges på udvendige fuger omkring vinduet.
Ser ud til, at der trænger en del vand ind, og det mest sandsynlige må vist være fuger omkring vinduet.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også