Afløb fra vask, vaskemaskine, tørretumler og varmeunit

I mit bryggers skal afløbet fra vasken, vaskemaskinen, tørretumleren og "dryptuden" fra varmeuniten, forbindes til kloaken i gulvet. (se billede)
Hvordan kan vandlås og afløbsrør bedst sættes sammen ned til kloaken? Hvilke rørtilslutninger vil i foreslå der bruges? 

Kan en skange fra dryppetuden under varmeuniten tilsluttes direkte ned i kloarken som forslået på billedet? Eller kan det tilsluttes oppe på tuden under vasken? -og i såfald, vil afløbsvandet kunne rende ud fra varneuniten, selvom røret føres opad?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Mads
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal laves et gulvafløb med rist, de 2 rør fræses ned i beton.
Så vidt jeg ved, er der ikke et krav om gulvafløb med rist i bryggers, så længe det ikke er en våd zone. Så jeg tænker blot at rørene skal sluttes til nuværende afløb i gulvet.

Venlig hilsen

Mads
Den du kalder "dryptud" er sikkerheds ventil ved varmvands beholder. Den må ikke tilsluttes med fast rør eller slanger, men skal dryppe / have udløb synlig ned i et rør / tragt som så er forbundet til afløb. 
Da der sikkert ikke er vandlås nede i gulvet skal der være vandlås på det stykke rør. 
Afløb fra vask m.m. har du tegnet med vandlås, så det er ok. jeg ville nok vælge pungvandlås under vasken og så vaskemaskine og tumbler i en studs over vandlås, evt med Y tilslutning. 
Så lav det hele i 40 mm rør, og afslut med den overgang som er nødvendig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for forklaringen ev elmand.  Sikkerheds ventilen ved varmvands beholder drypper naturligvis når vandet bliver opvarmet i beholderen, så derfor skal jeg have fundet en løsning, for at få vandet ned i røret i gulvet. 
Jeg kan sætte en tragt nedeneunder ventilen, med et rør og vandlås der føres ned til grenrøret i gulvet, men det er vel et problem at rørføringen går op ad? Altså, vandet kommer ikke til at rinde ned i gulvafløbet, da dryp-tragten i forvejen bliver placeret i gulvhøjde? 
Er den eneste mulighed så i denne sammenhæng, at have installeret en gulvafløb med rist? 

I må meget gerne komme med forslag her. :)

Venlig hilsen

Mads
Sådan ser installationen ud nu. Kan man Få en lille vandlås som kan påsættes fx en gren rør til gulvafløbet?

Venlig hilsen

Mads
Annonce
Det er svært at se hvor mange cm du rent faktisk har at gøre godt med, men du kan bruge en wavin lugtspærre i stedet for vandlåsen hvis der ikke er højde nok. Den kan monteres vandret og kræver ikke mere højde end afløbsrøret.

Hvis der fortsat ikke er højde nok kan det orange 110 mm kloakrør skæres af plant med gulvet.

Selvbygger med stort S. 
Det orange rør bør ikke skæres af da det er muffen der stikker op. 
Det er meget lidt vand der drypper, så det er ok med 40 mm men også et tyndere rør f.eks 32 mm Så kommer du med røret lige under sikkerhedsventil, ned imod gulvet, 90 gr. bøjning hen imod afløb, igen 90 gr bøjning opad, og 90 gr bøjning hen imod afløb. Det udgør så vandlås. så kan røret gå vandret eller med en smule fald hen til afgrening. 
Eneste betingelse er at overkant rør ( lige under sikkerhedsventil) er højere end røret hen imod afgrening. 
Det bedste/pæneste ville naturligvis være at hugge gulvet op og lave afgrening nede i gulvet og så 50/40 mm hen til lige under sikkerhedsventil. 

En anden mulighed for at få mere højde, er at flytte sikkerhedsventilen højere op. Den kan flyttes ud til venstre side og op.

Søren O
Hvis vi sammenligner med mursten skifte ude til højre så sidder sikkerhedsventil ca. 3,5 skifte oppe. 3 skift er normalt ca. 25 cm. Tager det så 10 cm over ved kloak og 4 cm rør tykkelse så er der stadig 10 cm i "overskud" det kan nemt gå an. 

Jeg fik denne slange med fra tidligere vvs er. (Se billede)
Desuden er vasken koblet til grenrør fra gulvafløbet. Grundet grenrør er der kommet mere højde ift. Afløbet fra ventilen fra vandvarmeren. Bør jeg stadig bruge afløbsrør over til ventilen?

Venlig hilsen

Mads
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis