Tagpap op ad eksisterende vindue

Det er lidt svært for mig at regne ud, hvordan jeg får tagpap hæftet på husmuren/sålbænken under vinduerne. Men du kan se billederne herunder. Oversigtsbilledet viser hvor jeg gerne vil bygge et cykelskur. Det skal være hele gavlens længde, og så ud til støttemuren. Ca. 5 x 2,8 m 

Så havde jeg tænkt at lægge en bærebjælke under sålbænken, og lade spær flugte med sålbænk, så jeg kan lægge tagpladen af på sålbænk og spær. Så ville jeg få 15mm tagkrydsfiner ind mod vinduesrammen, og få lavet noget tagpap som går ind under den lille drypnæse der er på vinduesrammen. Jeg er bare bange for, at jeg ikke kan få det helt tæt, og så kommer der måske vand ned bag tagkrydsfiner og ligger ved træet på vinduesrammen. 

Så har du en ide til hvordan jeg kan gøre det bedst? Overvejer også, om jeg skal starte taget under sålbænken, men så mister jeg 10,5 cm mursten + 1,5 cm tagkrydsfiner, får kun lige over 2 meter i højden.

Det kan også være, at jeg skal have fat i en tagdækker for at få vejledning, men hvad tænker du? 😊
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du vil lave er en skod løsning. Hvordan vil du i øvrigt skifte vinduerne den dag det bliver nødvendigt?
Hvis det absolut er nødvendigt med den ekstra højde så skær sålbænkene væk i niveau med muren, og start taget med en zinkinddækning her.

Selvbygger med stort S. 
Det er noget fusk du har gang i. Det rigtige ville være at holde dig under sålbænken, og fræse en inddækning ind i øverste fuge. Det vil give dig en lofthøjde på ca. 2,0 m. Inde ved huset.

Næstbedste løsning vil være at fjerne fugen under vinduerne, og sætte en inddækning ind under vinduerne. Inddækningen skal gå helt ud over sålbænken, og gerne et par centimeter ned og ud over tagpeppet. Ved siden af vinduerne skal der fræses en inddækning indvi en fuge ​lidt over tagpappet.

Søren O
Tak for hurtigt svar. 

Jeg kunne godt fornemme, det var noget rigtig rod, jeg var ved at rode mig ud i..

Ideen med at skære sålbænken væk, og så frese langs den øverste mørtelfuge og igennem resterne af sålbænken er en rigtig god ide. Så en ordenligt inddækning og fuge igen. Det giver nok bedst højde, og når først skuret står der, så skal jeg alligevel ikke bruge sålbænken til noget. Såååh. ny plan. Væk med den..
Har det med at skifte planer mange gange inden jeg går i gang, så er der andre gode bud derude? :) 
 Et andet bud
Evt overvej hvorfor det absolut skal bygges op af huset?

Hold en 20-30cm afstand ind til væggen og lav den side uden udhæng, så generer stolperne stort set ikke. Så kan du starte i fuld højde.
Og laver evt du fald på langs ned mod støttemuren kan du også få fornuftig højde i starten.

Bare kald mig BBB 
BBB. Ja, det er også en mulighed. Pladsen er lidt trang, så ville gerne undgå stolper helt inde ved husmuren + lidt afstand. Tager nok 20-30 cm fra indgangen hvor cykler skal ud og ind hver dag. Så op af muren ville være flottest og mest praktisk.

Men tak for buddet. Altid godt med nye ideer. 
Annonce
I min optik vil det også være noget skod at begynde at skære i solbænken. 
Det vil være nemmere helt at fjerne, hakke-bore solbænken helt væk. 
Derefter bruge stenene fra solbænken til at mure det manglende skifte op igen.
Fugen over, det nye skift, på hver side af vinduerne , i hele gavlens længde, borer/fræses ud, for , som Søren O skriver, indsættelse af inddækning i fugen, ligeledes således at inddækningen går ind under vinduerne.
Inddækningen fuges efterfølgende, ligeledes under vinduerne.
Nå. Nu har jeg fået bestilt materialer til levering mandag, men er stadig ikke helt afklaret omkring inddækningen.

Snakkede med en tagdækker i dag, som også synes det var en skam at ødelægge sålbænken. 
Han ville lade tagkrydsfiner gå ind på sålbænken ca. 1-2 cm under toppen. Så ville sålbænken forblive og fungere som en slags "inddækning". Så ville han vist bare bygge noget træ på det stykke i midten hvor sålbænken mangler, og ved siden af sålbænken, og lade tagpladerne blive skåret til, så de følger mur og sålbænk. Han ville bare køre tagpap helt ud til kanten af trækrydsfineren, og så fuger undt langs kanten. 

Altså ville han slet ikke fjerne en mure-fuge og gøre mere ud af det. Hans argument var at det nok skulle blive tæt bare med en god MS-fuge og hvis der kom lidt vand ned ad husmuren var det ikke noget problem.

Så havde egentlig tænkt at gøre som på billedet med ind "løskant", men tror I på at kan fungerer at beholde sålbænk og bare køre tagpap ind mod muren/sålbænken?
Kan jeg ige få et sidste godt råd her? 
Vi starter i morgen tidlig, og jeg kan simpelthen ikke beslutte om jeg skal skære den sålbænk bort eller ej. 

Jeg har også tænkt at køre murklemskinne: https://www.davidsen.dk/icopal-alu-murklemskinne-11k-c-id2000124-p-50503760402 i stedet for at fræse en løskant ind. Er lidt nervøs for, at jeg ender med at ødelægge mere ved at skære ind i mine mursten/fuger. Som I kan høre, er jeg ikke super handy, så hellere have en skinne jeg kan genfuge end at få fugt ind i murstenene. 

Hvad ville en professionel tagpapmand gøre?
Overvejer også om jeg skal købe en til at brænde 15 m2 på, så bliver det måske bedre end min egen selvlæggerløsning.

Kh
Hvis du ikke selv er 2 meter høj, så ville jeg helt klart lave taget under sålbænken.
Så er du næsten 100 % sikker på at kunne lave det tæt.
Det andet synes jeg let kan blive noget klamp
Den indfræsede løskant er bedste løsning, men klemlisten vil givetvis fungere.
På et sådan skur, så kan du sagtens gå med din selvlæggerløsning, jeg er sikker på det nok skal holde i din tid. Skulle det fejle, så kan du lave en del for de penge, en tagdækker ville skulle have for det.
Tak for svar.

Mit problem er, at jeg selv er 201 høj, så se sidste cm ville være gode at få med i højden, så cykelhjelm ikke banker i spærrene hver morgen. :)  

Tror jeg ender med at skære den væk. Skruet skal alligevel stå der for altid, og så er det nemmere at lave en god lige overgang.

Når jeg selv skal lægge tagpap gør jeg det så i baner, på langs eller på tværs? Der skal skæres flere gange hvis det er på tværs i faldretning, og skæres færre gange hvis jeg gør det på langs og kan have 5 meter lange baner. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis