Alger på tre-altan - Hvordan kan jeg fjerne det?

Jeg har en østvendt altan af træ. Vi bruger den stort set ikke i 3/4 af året af den grund, at hvis man går derud og der er bare det mindste fugt i vejret, så får man "grønne fødder" som smitter af inden for på gulvet. Hvis det har regnet eller er vådt i vejret, så er det desuden super glat så man nærmest skøjter rundt derude.

Hvad kan jeg gøre ved det? Kan man fjerne algerne? Kan man smøre noget træbeskyttelse på, så algerne ikke kommer igen?
Er dette bare noget man skal vænne sig til, hvis man har en træterrasse eller altan af træ?

Jeg synes ikke umiddelbart det ligner at selve træet er nedbrudt. ​Det virker som om det kun er overfladen. Men der er virkeligt meget alger...

Jeg har en østvendt altan af træ. Vi bruger den... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LennartBertelsen skrev den 02-02-2025 14:45:56

Nogen der ved om denne metode virker?
https://handyhand.dk/rengoering/udendoers-rengoering/fjerne-algerne-traevaerk-11726lds/tips

Dvs. en del eddike + en del vand + et par dråber opvaskemiddel sprøjtes på træet og sidder i 15 minutter hvorefter det skrubbes af med børste.

Det lyder jo let og billigt. Dog undrer det mig at man blander eddike (syre) med opvaskemiddel (base).

Jeg vil bare endnu engang slå et slag for denne metode. Det virker bare 👍

Har lige brugt det igen i dag.

Jeg bruger brun sæbe til det hele. Havemøbler, træterrasser, plankeværk og lignende til at fjerne alger og andet snask. Eddike kan være skrap kost for visse planer hvis man er uheldig.

Eddike kan erstatte Roundup til visse planter - det er bare ikke lovligt.
Rantzau skrev den 06-12-2025 18:16:57

Jeg bruger brun sæbe til det hele. Havemøbler, træterrasser, plankeværk og lignende til at fjerne alger og andet snask. Eddike kan være skrap kost for visse planer hvis man er uheldig.

Øh hvad? Eddike er ikke lovligt?

Der hvor jeg bruger det, er der ingen planter i nærheden. 😅

Jeg bragte eddike som eksempel på regeltyranni, burokrati og djøfvælde, og ikke som en løftet pegefinger. 

Der er ingen saglig fornuft i at forbyde eddike som ukrudtsmiddel. Miljøstyrelsen skriver:

"For at et produkt må bruges til bekæmpelse af fx ukrudt, kræver det en godkendelse af Miljøstyrelsen, der tester produktets skaderisiko på mennesker, dyr og natur samt evne til at bekæmpe ukrudtet. Miljøstyrelsen tester løbende godkendte og nye produkter, så forbrugeren nemt og sikkert kan købe de lovlige produkter på markedet".

Når Miljøstyrelsen påstår de løbende tester ukrudtsmidler er det en sandhed med modifikationer, men så kan forstyrrelsen bruge svimlende antal årsværk på at vide hvad vi andre vidste inden vi blev konfirmeret. 
LennartBertelsen skrev den 06-12-2025 19:17:08

Rantzau skrev den 06-12-2025 18:16:57

Øh hvad? Eddike er ikke lovligt?

Der hvor jeg bruger det, er der ingen planter i nærheden. 😅

Eddike er lovligt til mange ting, pt bare ikke til det Rantzau nævner.

Læs mere detaljeret info på https://www.bolius.dk/maa-du-bruge-eddikesyre-som-ukrudtsmiddel-35665

Mht en af samme Rantzaus andre kommentarer tyder noget på, at han er konfirmeret i en ret høj alder. Og det er der ikke noget galt i🤣

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også