Alger på tre-altan - Hvordan kan jeg fjerne det?

Jeg har en østvendt altan af træ. Vi bruger den stort set ikke i 3/4 af året af den grund, at hvis man går derud og der er bare det mindste fugt i vejret, så får man "grønne fødder" som smitter af inden for på gulvet. Hvis det har regnet eller er vådt i vejret, så er det desuden super glat så man nærmest skøjter rundt derude.

Hvad kan jeg gøre ved det? Kan man fjerne algerne? Kan man smøre noget træbeskyttelse på, så algerne ikke kommer igen?
Er dette bare noget man skal vænne sig til, hvis man har en træterrasse eller altan af træ?

Jeg synes ikke umiddelbart det ligner at selve træet er nedbrudt. ​Det virker som om det kun er overfladen. Men der er virkeligt meget alger...

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en tilsvarende, dog vestvendt fra 1978. Forskrifterne her siger GORI 88 men du skal afrense først. Årstiden lige nu er ikke optimal til træbeskyttelse nu, du kan afrense nu og så en gang mere lige før behandling. Det holder en del år. Afhængig af hvad der er neden under så afdæk - jeg har flise terrasse og der pynter  træbeskyttelse ikke. Hvis i gerne vil gå barfodet på den så brug ikke for mørk nuance idet overfladen så bliver for varm visse dage.

Kurt54 skrev den 01-02-2025 09:04:03

Jeg har en tilsvarende, dog vestvendt fra 1978. Forskrifterne her siger GORI 88 men du skal afrense først. Årstiden lige nu er ikke optimal til træbeskyttelse nu, du kan afrense nu og så en gang mere lige før behandling. Det holder en del år. Afhængig af hvad der er neden under så afdæk - jeg har flise terrasse og der pynter  træbeskyttelse ikke. Hvis i gerne vil gå barfodet på den så brug ikke for mørk nuance idet overfladen så bliver for varm visse dage.

Hej Kurt,

Tak for dit svar.

Kan det passe, at man ikke kan få GORI 88 mere?
Jeg kan se, at der er dette produkt: GORI 605 som hedder "Tidligere GORI 88" - er det det samme?
 https://gori.dk/produkter/daekkende-traebeskyttelse/gori-daekkende-traebeskyttelse-605.html

Hvordan skal jeg afrense? Er det noget med at skrubbe med en opvaskebørste og alm. vand? Eller en stiv kost?
Eller skal der noget kemi til?

Eller en højttryksrenser?
F.eks. en terrassevasker på højttryksrenser? https://shop.nilfisk.com/products/patio-terrassevasker

Jeg har faktisk sådan en terrassevasker til min højtryksrenser, men ved ikke om den er egnet til det - eller om den bare ødelægger træet?

Ang. farve: Er der noget i vejen for at bruge en transparent?

Vask med brun sæbe og en stiv børste.

Det er rigtigt at Gori 88 nu hedder 605, mener også den er forbedret på nogle punkter.
Jeg ville ikke anvende den til terrassen, du skal have en form for olie der trænger ned og ikke som Gori der også ligger oven på. 
kaffemand skrev den 01-02-2025 09:28:34

Vask med brun sæbe og en stiv børste.

Det er rigtigt at Gori 88 nu hedder 605, mener også den er forbedret på nogle punkter.
Jeg ville ikke anvende den til terrassen, du skal have en form for olie der trænger ned og ikke som Gori der også ligger oven på. 

OK. Hvilken olie? Kogt linolie?

Hvordan med brun sæbe. Skal jeg smøre brædderne ind i et lag brunt sæbe og så feje det af igen? Skal jeg spule med vand for at fjerne sæben helt?

Det kommer jo til at svine gevaldigt. Jeg er her lidt bekymret for at det kommer på murværket og fliser nedenunder...
Annonce
Jeg ved ikke hvilken olie, kun at det ikke bør være maling som ligger oven på.

Jeg ville lave en spand med vand og flydende brun sæbe, se blanding på dunken.
Jeg har god erfaring med at bruge en stiv børste, trævask og algefjerner, som i denne video. Kender dog ikke det 3. produkt i pulverform, som de bruger. Men de ​2 første produkter gør underværker i forhold til at rense træet.
LennartBertelsen skrev den 02-02-2025 14:45:56

Nogen der ved om denne metode virker?
https://handyhand.dk/rengoering/udendoers-rengoering/fjerne-algerne-traevaerk-11726lds/tips

Dvs. en del eddike + en del vand + et par dråber opvaskemiddel sprøjtes på træet og sidder i 15 minutter hvorefter det skrubbes af med børste.

Det lyder jo let og billigt. Dog undrer det mig at man blander eddike (syre) med opvaskemiddel (base).

En del opvaskemidler er sylige . nogle er basiske. kommer an på hvad man bruger. En del eddike og en del vand og et par dråber basisk opvaskemiddel vil stadig være en ret sur opløsning

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 02-02-2025 17:23:37

LennartBertelsen skrev den 02-02-2025 14:45:56

Nogen der ved om denne metode virker?
https://handyhand.dk/rengoering/udendoers-rengoering/fjerne-algerne-traevaerk-11726lds/tips

Dvs. en del eddike + en del vand + et par dråber opvaskemiddel sprøjtes på træet og sidder i 15 minutter hvorefter det skrubbes af med børste.

Det lyder jo let og billigt. Dog undrer det mig at man blander eddike (syre) med opvaskemiddel (base).

En del opvaskemidler er sylige . nogle er basiske. kommer an på hvad man bruger. En del eddike og en del vand og et par dråber basisk opvaskemiddel vil stadig være en ret sur opløsning

Jeg prøvede ovenstående. Det virkede overraskende godt 👍 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også