VVS: Rør med koldt brugsvand bliver varmet op

Vi har fået renoveret hus i 2023, og vi oplever, at nogle rør med koldt brugsvand bliver varmet op.

Det sker formentlig, hvor pex-koldtvandsrør løber gennem nyt betondæk med gulvvarme. Håndværkerne har ikke ført rørisoleringen hele vejen over dækket, men kun føringsrør. Derudover er kolde brugsvandsrør nogle steder i direkte kontakt med rør til gulvvarme og varmt brugsvand, men jeg tror mest, at problemet er rørføring gennem betondæk. Når vi tænder for en hane tæt på det mistænkte sted, kan man tydeligt mærke, at det kolde vand starter koldt, bliver kortvarigt varmt - mere end håndvarmt, måske 40-45 grader - og bliver koldt igen.

Den forreste manifold på billedet er varmt brugsvand, den bagerste manifold er koldt, mens det vandrette kobberrør imellem er gas. De hvide alupex er til gulvvarme. Som det fremgår, er føringsrør for koldt vand i direkte kontakt med både betondæk med gulvvarme, varmt vand og gulvvarme.

Mine spørgsmål:
1. Har vi et problem, der skal gøres noget ved? Og hvis ja, søger vi også input til de næste spørgsmål.
2. Hvis der er et problem, kan vi så komme efter entreprenør? Vi havde AB Forbruger med dem.
3. Vi havde ikke noget godt samarbejde med entreprenør under renoveringen, så hvordan gør man, hvis de ikke vil løse problemet?
4. Kan man overhovedet løse problemet, hvis det er overgang fra betondæk?

Tak for hjælpen!
Vi har fået renoveret hus i 2023, og vi oplever... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Larsen. Alt er lavet som nyt inklusive støbt gulv og der er faktisk masser af plads i installationsområdet, som du kun ser et hjørne af på billedet. Så det ville faktisk have været nemt at skabe afstand mellem rørene. Det ville dog have krævet at VVS’er omlagde nogle andre rør uden for billedet, og det er nok kernen i problemet. Han synes den halvfærdige løsning på billedet var bedre end at bruge to timer mere på den samlede installation. Vi havde en tvivlsom bygningsrådgiver med på vores side, og vi har efterfølgende opdaget, at han har sagt god for flere halvskidte løsninger.
olh skrev den 29-01-2025 22:24:04

@Larsen. Alt er lavet som nyt inklusive støbt gulv og der er faktisk masser af plads i installationsområdet, som du kun ser et hjørne af på billedet. Så det ville faktisk have været nemt at skabe afstand mellem rørene. Det ville dog have krævet at VVS’er omlagde nogle andre rør uden for billedet, og det er nok kernen i problemet. Han synes den halvfærdige løsning på billedet var bedre end at bruge to timer mere på den samlede installation. Vi havde en tvivlsom bygningsrådgiver med på vores side, og vi har efterfølgende opdaget, at han har sagt god for flere halvskidte løsninger.

Hvorfor stiller du så et spørgsmål, når du allerede har lavet et svar.

@Larsen: Det er vel åbenlyst, at hvis man kan undgå opvarmning af koldt brugsvand til 40+ grader, så skal man gøre det? Jeg spørger til, om det er et reelt problem, og hvad man i givet fald skal gøre ved det.

Som du formentlig kan forstå af spørgsmålene, er vi ikke fagfolk, og derfor har vi brug for input til, hvordan vi skal forholde os til det.
Uanset hvad, så er det ikke ok at vandet bliver så varmt. Gulvene er næppe 40° varme …
Har du prøvet at måle tempereraturerne ? - altså hvor høje de bliver ?
Annonce
Jeg er med i koret af dem, der finder det uacceptabelt. Det flyver rundt med nogle temperaturer, jeg tror at det er problematisk at give en præcis temperatur, da den ikke vil være konstant.  Så selve tallene vil jeg ikke hænge mig så meget i. Men der absolut ingen tvivl om at drikkevand ikke må stå i rør, hvor det bliver håndlunkent.  

@larsen56 Det skal laves med isolering og passende afstand så en sådan opvarmning ikke sker. 
Mange tak for input. Vi har besluttet os for second opinion. Er der nogle der har gode forslag til en pålidelig og fagligt dygtig VVS-mester. Som I nok kan forstå af vores tråd, har vi blandede oplevelser med folk, som burde have forstand på, hvad de laver. Vi er lige nord for København.
Måske kan flg bruges: https://www.anmeld-haandvaerker.dk/
Find en med mange gode anmeldelser - fra større firma med garantiordning og medlem af Tekniq mm. ​

Har desværre ikke nogle gode erfaringer med VVSere jeg kan dele.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
TAK for input! Jeg vender tilbage, når vi har haft second opinion
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis