Potentiometer?

Hejsa

Jeg vil gerne kunne regulere hastigheden på to styk af de blæsere der er vist på billedet. Enten sammen eller hver for sig, ikke så afgørende. 

Jeg husker noget om potentiometer fra folkeskolens fysiktimer, men er det sådan et jeg skal have fat i, og præcist hvilket?

Da blæserne skal køre i længere tid og uden opsyn skal det laves ordentligt så der ikke er nogen risiko for uheld.

Jeg er ikke bange for at lodde :)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror desværre ikke du kan regulere hastigheden ved at sænke spændingen, så vil den bruge alt for meget strøm, og brænde sammen.
Så skal der en frekvens regulering til..

Jeg har sådan en bygningsventilator, den bruger ca 2.5 ampere ved 230 volt, prøvede at regulere den ned i omdrejninger ved at sænke spændingen men en triac regulering, da den var lige voldsom nok, men bare den blev reguleret lidt ned, brugte den omkring 9 ampere..

Jeg valgte så at blokere indsugningen lidt, så bruger den til gengæld lidt mindre strøm..

Vi prøver igen, i morgen --
Je_ns du fik tankerne i gang, jeg har sådan en frekvensomformer til pool pumpen (dog kun 1,1kw) kan jeg bruge den? Sker der noget ved at jeg prøver det af?

Mads
Den ventilator bruger jo kun 100w ved ikke om en frekvensomformer kan bruges der, det er der andre der ved, men Duke laver denne her til netop det du vil.    https://dukaventilation.dk/produkter/kanalventilatorer/styring-st700

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
@Thomas: tak for linket, ser interessant ud!

@Kovas: den virker som skabt til mit formål, og hvis jeg ikke tager meget fejl har den kapacitet til at køre begge ventilatorer samtidig. datablad siger max 1.5A, hvis jeg ellers regner rigtigt vil jeg med to ventilatorer på hver 100W trække under 1A (200W/240V)

Tak for hjælpen til alle derude

Mads
Annonce
Den fra Duka regulere også bare spændingen, har selv en..
Og din ventilator er med kondensator, så det ligner en 3 faset asykronmotor, og den kan man ikke regulere ved at sænke spændingen.
Hvis du vil prøve at regulere spændingen kan du købe sådan en her og så bare et potionmeterLINK
Diagram over opbygning  ​Link​​​

Som jeg ser det ligner din motor en asykronmotor på billedet du vedhæftede.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er rigtigt at man ikke bør styre omdrejningstallet ved at sænke spændingen. Men der mange ventilations firmaer, der blot sætter triac-dæmper (opbygget som en traditionel lysdæmper), til at regulere den type 3-fasede motorer med kondensator. Så de sænker blot den effektive spænding.

Jeg har selv en gammel original Genvex med 3-fasede Papst motorer. Den originale styring er ekstrem simpel, der er blot to hastigheder, man kan vælge med en fjernmonteret Fuga afbryder. Den lave hastighed er lavet med en transformer med flere udtag (auto-transformer), hvor man vælger den lave hastighed ved at flytte en ledning. Den giver altså blot en lavere spænding til motoren.

Hvis du bruger en triac-regulering er det vigtigt, at hastigheden ikke kan skrues for langt ned. Ved lave omdrejninger bliver viklingerne ikke ordentlig kølet og den kan derfor brænde af.
Jeg er bare nysgerrig? hvordan bliver en enfaset motor trefaset?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 29-01-2025 12:18:25

Jeg er bare nysgerrig? hvordan bliver en enfaset motor trefaset?

Kovas, det er omvendt. En trefaset motor kan drives som en enfaset ved at tilføje en kondensator. Det er typisk små motorer man gør det med.

fase
Det er nok fordi en ventilator ikke bruger ret stor effekt ved lave omdrejninger, at man kan tillade sig at regulere den ved at sænke spændingen. Når spændingen sænkes mister motoren kræfter. Den får derfor større "slip" og går ned i omdrejninger. Motorer med stort slip har ringe virkningsgrad, det er derfor en dårlig måde at sænke omdrejningstallet på.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis