Nyt plankegulv, gammel KBH lejlighed - Bøvl med Reglar, runde bjælker og tynde planker

Hej LDS,

jeg er ved at skifte plankegulv og har fjernet alt ned til lerindskuddet. Tanken er at rette op med reglar langs med bjælkerne. Der er et fald på 5 cm på bjælkernes 3,8m længde.

Jeg har dog et par udfordringer,

1) De reglar jeg skal bruge er fra 0cm-9cm. Grunden er at mange bjælker er helt runde, så der er næsten ikke noget at bore ind i.
1.a Er det bedst at bruge en lang reglar som skæres til i højden eller er det ok at købe reglar i forskellige højder? (på den måde vil der være 3 forskellige reglar på bjælkens længderetning.)
1.b Må man skrue skråt ned når en reglar sættes til bjælken?

2) Hvordan bygger jeg reglarne op?

Et sted er der 77cm fra bjælkeinderside til bjælkeinderside (billede 2) Med en reglar på hver inderside (a 45mm bred) vil der blive 66cm. Mine planker er 25x159mm

2.a Er det nok, eller skal jeg etablere en ny reglar ned i midten ?
2.b Skal der afstives på tværs imellem reglarne?
2.c Er det nok med én reglar på den ene side af bjælken?




Hej LDS, jeg er ved at skifte plankegulv og har... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH skrev den 29-01-2025 10:58:59

Omstændighederne i at renovere på noget gammelt er som de er, så hvis man ikke kan gøre det bedste må man gøre det så godt som det kan lade sig gøre.
Man godt kan skrue noget lægtetræ på siden af de eksisterende selvom der er bomkanter. Det kan sagtens gøres stabilt hvis der sættes skruer i både top og bund af lægten og man samme sted sætter nogen trekantede/tildannede stykker af noget krydsfiner eller gulvstrø i klemme til at hjælpe med at stabilisere det og få en mere plan anlægsflade i spændepunktet - hvis man gør det på begge sider af hvert spær og for hver 30cm i længderetningen kan det sagtens holde.

Ved at sætte lægter på begge sider får du også nedbragt din cc afstand men kan ikke gennemskue om det er nok til 25mm planker - ellers må der yderligere forstærkning til (gulvspån eller gulvkrydsfiner) og så må man tvunget af omstændighederne acceptere højdeforskellen.

/BOFH

 Tak for svar. Og du har ret - når det er gammelt er det af og til ‘hovsa’ løsninger.

Min plan er at bruge tag lægter i  38x73 og sætte på hver side. Der hvor lægten skal være 55 saver jeg lidt af bunden så den kan nivelleres. Der hvor den skal så højt op, at bunden af lægten vil komme op til top af bjælke - sætter jeg sku bare et vinkeljern på.Der hvor der ikke er meget bjælke at bore ind i, bruger jeg karmskruer. Ellers fæstner jeg lægter med 5x100skruer.

Der hvor der langt mellem bjælker laver jeg nok en taglægte ned i midten parallelt med bjælker.
Formentlig i en ramme lignende løsning med afstiver fra bjælke til lægte. 
Karmskruer er ikke velegnet til formålet da de ikke selv 'spænder til" - bedre at bruge spånskruer som de andre, hvis du er bekymret for styrken kan du gå op i 6mm tykkelse og lidt mere kængde så du bedre kan fange træ.
Lægten på langs er ligegyldig ligeså snart du er en halv meter væk fra enderne så den ville jeg droppe.
Du kan overveje at bruge spærtræ i 45x95 istedet for lægter og skære det ned i passende højde, spærtræ er styrkesorteret og  tykkelsen bidrager også til styrken og stabiliteten ift T1 lægter.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 29-01-2025 17:07:19

Karmskruer er ikke velegnet til formålet da de ikke selv 'spænder til" - bedre at bruge spånskruer som de andre, hvis du er bekymret for styrken kan du gå op i 6mm tykkelse og lidt mere kængde så du bedre kan fange træ.
Lægten på langs er ligegyldig ligeså snart du er en halv meter væk fra enderne så den ville jeg droppe.
Du kan overveje at bruge spærtræ i 45x95 istedet for lægter og skære det ned i passende højde, spærtræ er styrkesorteret og  tykkelsen bidrager også til styrken og stabiliteten ift T1 lægter.

/BOFH 

 Jeg dropper karmskruerne. De ser også vilde ud. Det er dog ikke styrken jeg tænker på men mere de steder hvor der ikke er meget træ at få fat i. Her vil skruen være synlig mellem bjælke og lægte. Det er måske 4 steder. Så de vel være mere end de skal spænde?


Manden i trælasten (en rigtig tømmerhandel) sagde han selv havde lagt mange gulve og at masser bruger de taglægte. Nogen endda skillerumslægter på 37x55.

Har allerede købt en håndfuld taglægte…
Er det helt dumt at bruge dem?

konsensus af kommentarerne er spærtræ. Det er småpenge ift at få et godt resultat.

Hvad gør du ift brandsikring? 
Så brug lægterne når der nu er dem du har.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
HrT skrev den 30-01-2025 07:40:13

konsensus af kommentarerne er spærtræ. Det er småpenge ift at få et godt resultat.

Hvad gør du ift brandsikring? 

 Ift brandsikring lader jeg lerindskuddet ligge som det lå, da jeg tog det gamle gulv op.

Jeg var sammen med min svigersøn gennem samme øvelse for et års tid siden. 
Vi endte med at sætte mindre reglar stykker op på tværs mellem de bærende bjælker ved hjælp af vinkler, så de var i samme niveau som det højeste punkt på de bærende bjælker. Vi havde også ca 5 cm højdeforskel, så vi måtte op i de høje reglar.
I forhold til lerindskuddet, så fjernede vi det værste byggeaffald fra det eksisterende, og tilføjede så nyt lerindskud, som vi fandt ved Energiens Hus i Ringsted.
moenster skrev den 30-01-2025 15:44:52

Jeg var sammen med min svigersøn gennem samme øvelse for et års tid siden.
Vi endte med at sætte mindre reglar stykker op på tværs mellem de bærende bjælker ved hjælp af vinkler, så de var i samme niveau som det højeste punkt på de bærende bjælker. Vi havde også ca 5 cm højdeforskel, så vi måtte op i de høje reglar.
I forhold til lerindskuddet, så fjernede vi det værste byggeaffald fra det eksisterende, og tilføjede så nyt lerindskud, som vi fandt ved Energiens Hus i Ringsted.

 Tak for input. Det var også en god løsning I fandt. nu har jeg brugt taglægter på næste alle sider af de bærendebjælker, så det bredeste mellemrum er 640mm. Der anbefales Max 620mm til 25mm planker, men jeg tænker det går :)


Jeg har søgt med lys og lygte efter lerindskud, da jeg også gerne vil supplere op.
Desværre kun hos Energiens hus - og det kan jeg ikke nå at få sat i stand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis