Nyt plankegulv, gammel KBH lejlighed - Bøvl med Reglar, runde bjælker og tynde planker

Hej LDS,

jeg er ved at skifte plankegulv og har fjernet alt ned til lerindskuddet. Tanken er at rette op med reglar langs med bjælkerne. Der er et fald på 5 cm på bjælkernes 3,8m længde.

Jeg har dog et par udfordringer,

1) De reglar jeg skal bruge er fra 0cm-9cm. Grunden er at mange bjælker er helt runde, så der er næsten ikke noget at bore ind i.
1.a Er det bedst at bruge en lang reglar som skæres til i højden eller er det ok at købe reglar i forskellige højder? (på den måde vil der være 3 forskellige reglar på bjælkens længderetning.)
1.b Må man skrue skråt ned når en reglar sættes til bjælken?

2) Hvordan bygger jeg reglarne op?

Et sted er der 77cm fra bjælkeinderside til bjælkeinderside (billede 2) Med en reglar på hver inderside (a 45mm bred) vil der blive 66cm. Mine planker er 25x159mm

2.a Er det nok, eller skal jeg etablere en ny reglar ned i midten ?
2.b Skal der afstives på tværs imellem reglarne?
2.c Er det nok med én reglar på den ene side af bjælken?




18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er langt lettere at oprette ved at skrue 125 mm spærtræ på siderne af de eksisterende bjælker. 

Hvis du skuer dem på begge sider af bjælkerne vil det også reducere din bjælkeafstand til 680 mm hvilket gulvbrædderne til nøds kan spænde over. 

Selvbygger med stort S. 
Som alternativ til at skrue noget på siden, kan du skære "kiler" af dine reglar, som lægges ovenpå eksisterende bjælker. Du vil dog så nok have brug for en ekstra bjælke mellem de eksisterende pga. det tynde gulv.

Pas i øvrigt på ikke at få forringet brandsikringen, når du piller ved ler indskud.
Skal det være styrke c24 spærtræ?

Og der er ikke plads til 125mm hele vejen, det vil hæve mit gulv alt for meget. Og der kan nogle steder helt afrundede bjælker, så ikke meget at skrue vinkelret ind i.

Kan jeg bruge f.eks 70mm spærtræ som jeg skærer til, så det nogle steder kun er 55mm ?
jenshøj skrev den 28-01-2025 14:12:44

Som alternativ til at skrue noget på siden, kan du skære "kiler" af dine reglar, som lægges ovenpå eksisterende bjælker. Du vil dog så nok have brug for en ekstra bjælke mellem de eksisterende pga. det tynde gulv.

Pas i øvrigt på ikke at få forringet brandsikringen, når du piller ved ler indskud.

Havde godt overvejet kiler/opklods, men ja det er et problem med de tynde brædder.
Vil det være muligt at lægge finerplade på 30mm kun på det stykke hvor der er bredt? Og så klodse op på det?

jenshøj skrev den 28-01-2025 14:12:44

Som alternativ til at skrue noget på siden, kan du skære "kiler" af dine reglar, som lægges ovenpå eksisterende bjælker. Du vil dog så nok have brug for en ekstra bjælke mellem de eksisterende pga. det tynde gulv.

Pas i øvrigt på ikke at få forringet brandsikringen, når du piller ved ler indskud.

 Jeg tror 'kiler' er vejen frem. Jeg tænker spærtræ i fuld længde med bjælkerne. Så laver jeg en snor fra hørne til hjørne på tværs af bjælkerne, hvor jeg finder min højde. Derefter lægger jeg lægterne på bjælkerne og vha. en kridtsnor afmærker jeg skærelinje for min rundsav m skinne.

Så skal jeg blot finde ud af hvordan jeg laver tværstiverne bedst ?
Og hvis den fuldlængde kile jeg laver, er lidt for lav enkelte steder, kan jeg så klodse op nedenunder den evt med plast afstandsstykker ?

Annonce
JKR22 skrev den 28-01-2025 21:12:08

jenshøj skrev den 28-01-2025 14:12:44

Som alternativ til at skrue noget på siden, kan du skære "kiler" af dine reglar, som lægges ovenpå eksisterende bjælker. Du vil dog så nok have brug for en ekstra bjælke mellem de eksisterende pga. det tynde gulv.

Pas i øvrigt på ikke at få forringet brandsikringen, når du piller ved ler indskud.

 Jeg tror 'kiler' er vejen frem. Jeg tænker spærtræ i fuld længde med bjælkerne. Så laver jeg en snor fra hørne til hjørne på tværs af bjælkerne, hvor jeg finder min højde. Derefter lægger jeg lægterne på bjælkerne og vha. en kridtsnor afmærker jeg skærelinje for min rundsav m skinne.

Så skal jeg blot finde ud af hvordan jeg laver tværstiverne bedst ?
Og hvis den fuldlængde kile jeg laver, er lidt for lav enkelte steder, kan jeg så klodse op nedenunder den evt med plast afstandsstykker ?

 Jeg har svært ved at se et eneste godt argument for at lave kiler i stedet for at skrue på siden af eksisterende bjælker. Hvis du fjerne indskudsleret er der selvfølgelig plads til 125 mm spærtræ på siden.

Laver du kile alligevel skal de understøttes med klodser for hver 30 cm for gulvet ikke gynger når du går på det.

Tværstivere vil i øvrigt intet hjælpe. du skal bruge noget der går samme retning som eksisterende for at reducere spænvidden på gulvbrædderne.


Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 28-01-2025 22:01:41

JKR22 skrev den 28-01-2025 21:12:08

jenshøj skrev den 28-01-2025 14:12:44

Som alternativ til at skrue noget på siden, kan du skære "kiler" af dine reglar, som lægges ovenpå eksisterende bjælker. Du vil dog så nok have brug for en ekstra bjælke mellem de eksisterende pga. det tynde gulv.

Pas i øvrigt på ikke at få forringet brandsikringen, når du piller ved ler indskud.

 Jeg tror 'kiler' er vejen frem. Jeg tænker spærtræ i fuld længde med bjælkerne. Så laver jeg en snor fra hørne til hjørne på tværs af bjælkerne, hvor jeg finder min højde. Derefter lægger jeg lægterne på bjælkerne og vha. en kridtsnor afmærker jeg skærelinje for min rundsav m skinne.

Så skal jeg blot finde ud af hvordan jeg laver tværstiverne bedst ?
Og hvis den fuldlængde kile jeg laver, er lidt for lav enkelte steder, kan jeg så klodse op nedenunder den evt med plast afstandsstykker ?

 Jeg har svært ved at se et eneste godt argument for at lave kiler i stedet for at skrue på siden af eksisterende bjælker. Hvis du fjerne indskudsleret er der selvfølgelig plads til 125 mm spærtræ på siden.

Laver du kile alligevel skal de understøttes med klodser for hver 30 cm for gulvet ikke gynger når du går på det.

Tværstivere vil i øvrigt intet hjælpe. du skal bruge noget der går samme retning som eksisterende for at reducere spænvidden på gulvbrædderne.

 En del af bjælkerne vil jeg ikke kunne skrue en 125mm fast i tror jeg. De er helt runde flere steder. På billedet er det en 55mm lægte - så hvis den bliver 125mm vil den så ikke vippe?

Og med lerindskudet fjernet og en 125mm som så rettes i vatter, vil det hæve mit gulv ud til gangen med min. 75mm i forhold til de andre rum.
Er det ikke voldsomt ?

Hvis det bliver kiler, skal klodserne så mellem bjælke og lægte eller kile og gulvbrædt?

Og vil man egentlig kunne bruge en mellemting af kile og lægte på siden, de steder hvor det er muligt at spænde eks en 100mm fast ?

Tak for din tålmodighed forresten :)

Uanset hvor runde de eksisternde bjælker er er højden på dem vel mere end 125mm?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 29-01-2025 05:40:46

Uanset hvor runde de eksisternde bjælker er er højden på dem vel mere end 125mm?

 Nej, det er det som er problemet, da det er i en by lejlighed. Der er  forskalningsbrædder under lerindskud og dem kan jeg ikke fjerne.

Billedet er taget ved hjørnet. Det er den højde mit gulv skal have, for at matche de andre rum. I modsatte ende skal jeg næste +50mm for at komme i vater.

 Det er en 57mm skillerumslægte jeg har lagt op på billedet. Der er 70mm fra forskalningsbræt til top. 

Derudover er der kun 8mm fra forskalning til at bjælken begynder at runde, så der er intet på siden af bjælken til at stabilisere lasken 

Omstændighederne i at renovere på noget gammelt er som de er, så hvis man ikke kan gøre det bedste må man gøre det så godt som det kan lade sig gøre.
Man godt kan skrue noget lægtetræ på siden af de eksisterende selvom der er bomkanter. Det kan sagtens gøres stabilt hvis der sættes skruer i både top og bund af lægten og man samme sted sætter nogen trekantede/tildannede stykker af noget krydsfiner eller gulvstrø i klemme til at hjælpe med at stabilisere det og få en mere plan anlægsflade i spændepunktet - hvis man gør det på begge sider af hvert spær og for hver 30cm i længderetningen kan det sagtens holde.

Ved at sætte lægter på begge sider får du også nedbragt din cc afstand men kan ikke gennemskue om det er nok til 25mm planker - ellers må der yderligere forstærkning til (gulvspån eller gulvkrydsfiner) og så må man tvunget af omstændighederne acceptere højdeforskellen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis