Hej LDS,
jeg er ved at skifte plankegulv og har fjernet alt ned til lerindskuddet. Tanken er at rette op med reglar langs med bjælkerne. Der er et fald på 5 cm på bjælkernes 3,8m længde.
Jeg har dog et par udfordringer,
1) De reglar jeg skal bruge er fra 0cm-9cm. Grunden er at mange bjælker er helt runde, så der er næsten ikke noget at bore ind i.
1.a Er det bedst at bruge en lang reglar som skæres til i højden eller er det ok at købe reglar i forskellige højder? (på den måde vil der være 3 forskellige reglar på bjælkens længderetning.)
1.b Må man skrue skråt ned når en reglar sættes til bjælken?
2) Hvordan bygger jeg reglarne op?
Et sted er der 77cm fra bjælkeinderside til bjælkeinderside (billede 2) Med en reglar på hver inderside (a 45mm bred) vil der blive 66cm. Mine planker er 25x159mm
2.a Er det nok, eller skal jeg etablere en ny reglar ned i midten ?
2.b Skal der afstives på tværs imellem reglarne?
2.c Er det nok med én reglar på den ene side af bjælken?