Lydisolering ind til nabo

Hej jeg skal til at lydisolere i forhold til min nabo, og kan se at en forsatsvæg virker som den bedste løsning, og vil lige høre jer om det lyder helt forkert, da jeg ikke ved særlig meget om sådan nogle ting eller er håndværker generelt.

Jeg har 1 væg som går direkte indtil min nabo i mit soveværelse, og 1 lille væg, som går vinkelret på den anden væg, og det er, og naboen var 2 døre liige omkring den væg så tænkte også på at lydisolere den, nu jeg var igang, og så måske tage nogle af de lyde som måske vandrer i væggen. 
Jeg bor til leje, så min nye væg kan jeg kun køre ned på mit nuværende trægulv og ikke helt ned til betonen, så den nye væg kan ikke tage alle lyde der kommer igennem væggen formentlig.
Jeg tænkte derfor på at også lægge et gummi gulv på mit trægulv for at tage de lyde som går igennem væggen under mit trægulv, som også er lagt på strøer så der er lidt luft under mit gulv. Gummigulvet ville jeg også kunne fuge mine gipsplader ned til og ikke ødelægge trægulvet

Har følgendespørgsmål:
- lyder det dumt med den ide med gummigulvet? 
- skal jeg lave en lydfuge på 1 cm i gipsen hele vejen rundt ? Og hvis ja, i begge lag ?
- har tænkt på at bruge fibergips 2 lag. Kan se der er 12,5 og 15 mm. Og spartelkant og ingen spartelkant. Det behøver ikke spring budgettet da det ikke er kæmpe stort, og det er ikke MEGA meget larm det skal stoppe, men må dog stadig være effektivt.
     - hvad tænker i mht gipspladerne? 
- har kigget på skillevægsbatts, er det passende? 
- laver et træskelet og laver 5 cm luft imellem væg og den nye. Jeg har kun 18 cm luft imellem sengen og den nuværende væg så det er lidt stramt og skal helst ikke fylde det helt ud
- den lille væg har jeg endnu mindre plads. Max 11 cm, så havde måske tænkt 5 cm luft, 4,5 cm træskelet og batts og 1 lag 15mm fibergips.
   - eller lidt mindre luft og 2x 12,5 mm fibergips? Synes bare at have læst at luftfarten er rigtig vigtig

Rummet er 4,2 x 2 m 

Lyder det helt forkert mit setup ? 

På forhånd mange tak og ked af det blev lidt en lang smørre 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med træfiber batts istedet for skillevægs batts? 
Er der slet ingen der kan give et bud på om det ser nogenlunde rigtigt ud ? 
Hvis der der skal være en hørbar forskel, kan lydisolering af bestående vægge kan være meget vanskelig.

Lyden går lige igennem væggen, men forplanter sig også igennem materialer. Hvis du sætter forsatsvægge op vil det sænke lyden, men om det vil være nok til at irritationsmomentet fra naboen forsvinder, vil ikke være til at sige. De lyde du kan høre nu, vil du sikkert også kunne høre med forsatsvæg, blot lavere.
Ja tænker heller ikke at det kan blokere alt lyd ude, men bare en reduktion ville være dejligt så jeg ikke vågner af det. 
- hvad tænker du om metoden og materiale valg jeg anvender? Er det fornuftigt? Lydfuge I begge lage rundt eller hva med de skillevægsbatts? 
Og er 5 cm luft tilstrækkeligt mellem væg og den nye væg ? Har jo begrænset plads derinde 
Annonce
Jeg har lavet forsatsvægge i min gamle lejlighed imod to forskellige naboer for 20 år siden.

Jeg brugte jernskelet, da folk dengang sagde, at træskelet ville transportere lyd.
Den dag i dag ville jeg lave det i træ, da jeg ikke tror der er en reel forskel.

Jeg lavede også den der 1 cm lydfuge i loftet. Det var ubetinget det dummeste jeg lavede!
Jeg kunne klart høre lyde derigennem! Det var som om lyden rislede ned ad væggen.
Jeg lavede ikke lydfuge i forsatsvæggene.

Jeg satte 10 cm alm rockwool derind - Den dag i dag ville jeg bruge de faste støbebats.
Jo mere kompakt materialerne er, jo mere lyddæmper de.
Alm rockwool er ikke støjisolerende da der er så meget luft i.

Jeg satte to lag alm gips op.

Hvis du sætter Fermacell op, så tror jeg det er nok med eet lag - To lag vil klart være optimalt!
Om det er 12.5 eller 15 er nok ligemeget i dit tilfælde. Tag den billige og letteste - De plader er tunge!

Mit resultat blev utroligt godt! Jeg gik fra at kunne høre en radio det ene sted og folk der talte det andet sted til ingenting at høre!

Ja okay, det lyder jo som om det godt kan fungere, ud fra hvad du siger. Det lyder bare underligt med den lydfuge. Du er sikker på at det er den der var problemet med dit loft? Nu bliver jeg helt nervøs for selv at lave en.
Og mange tak for svar:) 
Kan du huske hvor lang afstand du havde til eksisterende væg, med den nye væg ? Hvor meget luft du gav imellem 
Jeg havde et stålskelet ind mod væg, og de er vel 10 cm.
Derpå to lag gips, så jeg mistede i alt 12.6 cm vægplads.

Jeg kan i hvert fald ikke anbefale den lydfuge!
Hellere faste materialer til kant som lyd ikke let ryger igennem.

Okay vildt nok du ikke lavede luft ind til væggen, det lyder til at det er det vigtigste umiddelbart. Men du skal have mange tak for svar. :) og dejligt det virkede. :)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også