Lydisolering ind til nabo

Hej jeg skal til at lydisolere i forhold til min nabo, og kan se at en forsatsvæg virker som den bedste løsning, og vil lige høre jer om det lyder helt forkert, da jeg ikke ved særlig meget om sådan nogle ting eller er håndværker generelt.

Jeg har 1 væg som går direkte indtil min nabo i mit soveværelse, og 1 lille væg, som går vinkelret på den anden væg, og det er, og naboen var 2 døre liige omkring den væg så tænkte også på at lydisolere den, nu jeg var igang, og så måske tage nogle af de lyde som måske vandrer i væggen. 
Jeg bor til leje, så min nye væg kan jeg kun køre ned på mit nuværende trægulv og ikke helt ned til betonen, så den nye væg kan ikke tage alle lyde der kommer igennem væggen formentlig.
Jeg tænkte derfor på at også lægge et gummi gulv på mit trægulv for at tage de lyde som går igennem væggen under mit trægulv, som også er lagt på strøer så der er lidt luft under mit gulv. Gummigulvet ville jeg også kunne fuge mine gipsplader ned til og ikke ødelægge trægulvet

Har følgendespørgsmål:
- lyder det dumt med den ide med gummigulvet? 
- skal jeg lave en lydfuge på 1 cm i gipsen hele vejen rundt ? Og hvis ja, i begge lag ?
- har tænkt på at bruge fibergips 2 lag. Kan se der er 12,5 og 15 mm. Og spartelkant og ingen spartelkant. Det behøver ikke spring budgettet da det ikke er kæmpe stort, og det er ikke MEGA meget larm det skal stoppe, men må dog stadig være effektivt.
     - hvad tænker i mht gipspladerne? 
- har kigget på skillevægsbatts, er det passende? 
- laver et træskelet og laver 5 cm luft imellem væg og den nye. Jeg har kun 18 cm luft imellem sengen og den nuværende væg så det er lidt stramt og skal helst ikke fylde det helt ud
- den lille væg har jeg endnu mindre plads. Max 11 cm, så havde måske tænkt 5 cm luft, 4,5 cm træskelet og batts og 1 lag 15mm fibergips.
   - eller lidt mindre luft og 2x 12,5 mm fibergips? Synes bare at have læst at luftfarten er rigtig vigtig

Rummet er 4,2 x 2 m 

Lyder det helt forkert mit setup ? 

På forhånd mange tak og ked af det blev lidt en lang smørre 

Hej jeg skal til at lydisolere i forhold til min... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er at luft er en enestående bærer af lyd - ​Det ved vi bl.a. fra højttalere.
Jo mere luft, jo mere lyd.
Det er også derfor støbebats, som er hårde og kompakte, lydisolerer bedre end alm rockwool.

​Som jeg læste det dengang, så var teorien med luft imellem væg og forsatsvæg, at ​de, når de var forbundet, kunne svinge med.
Jeg tvovler dog personligt på at tale mm kan få en mur (!) og en væg gipsvæg til at svinge overhovedet.

Men det mindste - vitteligt det mindste - hul vil få lyd til at ryge lige igennem!
Kørte du din væg igennem gulvet, ned til soklen eller hvad man kan sige og helt til kip? Jeg kan kun stille den på gulvet, så kan ikke køre den ned til betonen, under gulvet og strøerne 
Jaaa altså jeg tænker at jeg prøver at lave imellem 5 og 8 cm luft, som jeg kan se alle skriver er vigtigt. Jeg er jo ikke den fødte håndværker så prøver at holde mig til den fremgangsmåde de fleste benytter selvom det jo fungerede rigtig godt for dig. :)
Du kan køre med maks 5 cm plads bag væggen. Stålskelet er 45 mm så det er perfekt, men der skal en smule værktøj til for at det er nemt.
1. Brug de hårde eller halvhårde støbebats, og det har ingen betydning om de rører ved naboens væg.
2. Stål eller træ forskalling må ikke røre ved eller fastgøres til væg. Det skal være ved gulv og loft. Dobbelt klæbende tape begge steder, en skillerums lægte 38 x 57 mm på gulvet og loftet, og så lodrette forskalling som lige netop presser lidt for at komme på plads. Skrå skruer op og ned i den vandrette lægte.
3. 1 lag 12,5 mm fermacel er ganske udmærket. Vælg 1200x900 mm pladestørrelse, fuldkant og lime de sammen. Den lim pølse som presses ud rører du ikke ved før dagen efter, så kan den nemt hugges af med en bred spartel. 
4. skal der være en lille fri kant på 3-5 mm så skal den udfyldes omhyggelig med malerfuge ( acryl fuge) 
5. Du kan måske lægge en strimmel malertape langs kanten så acrylfuge ikke hænger fast i gulvet. 
Men det er svært at lave så det er helt usynlig efter fraflytning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for den fyldestgørende forklaring, det vil hjælpe mig en del når jeg gør det, også det med kun at montere den på loft og gulv. Undskyld det sene svar, men har desværre haft lidt travlt 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også