Fløfte massivt plankegulv med 30mm - Masonit ?

Hej Lav det selv,

jeg skal løfte mit gulv 30 mm. Der er tidligere skruet strøer/regler på de gamle bjælker (Lejlighed fra 1900 tallet). Nu skal jeg så blot have hævet det yderligt.

Mit spørgsmål er om jeg kan lægge plader ud (masonit eller andet) som er de 30mm og så skrue plankerne direkte på pladerne? (med et mellemlag af skum eller andet som tager 'klapre' lyden)

Eller skal jeg skrue nye strøer/regler på for at hæve det så meget?

mv
Jonas
Hej Lav det selv, jeg skal løfte mit gulv 30 mm.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Yes, så er selv jeg med igen. Det kaster jeg mig over.

Jeg kan kun finde skillerumslægter i 38x57.
Findes der et alternativ ?

Eller skal jeg have savet 8mm af, så den bliver 30x57?
Som jeg skrev i mit første svar skal de saves ned til 30 mm.
Jeg tror ikke du finder nogen standard varer på trælasten der er 30 mm

Selvbygger med stort S. 
Du kan måske flække nogle forskalling eller støbebrædder.. de fås vist i enten 28 eller 32mm? 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 25-01-2025 19:04:26

Du kan måske flække nogle forskalling eller støbebrædder.. de fås vist i enten 28 eller 32mm?

 Det må være noget i bruger i Næstved😀 Forskallingsbrædder fås kun i 19, 22 og 25 mm 


Selvbygger med stort S. 
Hehe.. Jep, vi er helt særlige på mange områder🙂

Men ​Her ​​​kan man købe dem

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Ja, så lærte jeg også noget i dag. Det er ikke noget din lokal Stark mv. har stående.

Selvbygger med stort S. 
Hvor er det fedt I gider at bruge tid på at hjælpe mig - tak!

Jeg er nu i gang med et af værelserne og er stødt på en ny 'reglar' udfording.
For enden af rummet, under vinduerne (billede 1) er der mursten. Derfor definere det højeste murstenspunkt og bærendebjælke, min minimums gulvhøjde.

Gulvet falder med 5 cm (over 3,8m) fra under vindue til hvor foto er taget fra. 
Jeg ville helst klodse op, men mine planker er 25x157mm og der er et sted med 93cm midt-midt mellem to af bjælkerne
(Billede 2).

1)  Opretning af gulv;
Forskalningsbrædderne med lerlag variere i højden og nogle af bjælkerne er blevet runde, så jeg skal bruge reglar fra 0-90mm for at have en chance for at bore ind i bjælkerne.

er det bedst at købe i 47x100 og 3600lang og så skære til på langs med en dyksav og skinne og lave en ekstra 'klods' på de sidste 10cm -
Eller er det ok at købe reglar i 38x57, 47x75 og 47x100 og skærer dem i længere stykker efter behov?

2) Kan man skrue skråt? (Billede 3)
Når bjælken er rundet er der ikke meget at skrue ind i - hvordan løser jeg det? (når der ikke er plads til afstandsstykke)
Generelt er jeg i tvivl om hvor meget træ der minimum skal være over/under en reglar skrue.

3) Er det nok med reglar? (Billede 2)
Er det nok med reglarpå nuværende bjælker eller skal der en ny 'bjælke' ned i midten af de 93 cm på fotoet?



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis