Fløfte massivt plankegulv med 30mm - Masonit ?

Hej Lav det selv,

jeg skal løfte mit gulv 30 mm. Der er tidligere skruet strøer/regler på de gamle bjælker (Lejlighed fra 1900 tallet). Nu skal jeg så blot have hævet det yderligt.

Mit spørgsmål er om jeg kan lægge plader ud (masonit eller andet) som er de 30mm og så skrue plankerne direkte på pladerne? (med et mellemlag af skum eller andet som tager 'klapre' lyden)

Eller skal jeg skrue nye strøer/regler på for at hæve det så meget?

mv
Jonas
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste, og billigste, vil da være at save nogle alm. skillerumslægter ned til 30 mm og skrue direkte ovenpå bjælkelaget.
Hvis du bruger masonit skal de skruer du monterer gulvet med være lange nok til at nå ned til bjælkelaget.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 23-01-2025 05:45:30

Det nemmeste, og billigste, vil da være at save nogle alm. skillerumslægter ned til 30 mm og skrue direkte ovenpå bjælkelaget.
Hvis du bruger masonit skal de skruer du monterer gulvet med være lange nok til at nå ned til bjælkelaget.

 Ja det lyder dejligt nemt.
Dog er det de originale bjælker fra 1900-tallet så de er ikke plan. Derfor er der allerede skruet reglar ind i siden på bjælkerne for, at gære det jævnt.
Det er så fra toppen af disse reglar/spær som jeg skal hæve gulvet fra.

Så må man jo gå ud fra de reglar gulvet er rettet op med er lige. Er de ikke det rettes det op med plasklodser og/eller murpap mellem lægte og regel.

Selvbygger med stort S. 
JKR22 skrev den 23-01-2025 08:59:59

Superdiy skrev den 23-01-2025 05:45:30

Det nemmeste, og billigste, vil da være at save nogle alm. skillerumslægter ned til 30 mm og skrue direkte ovenpå bjælkelaget.
Hvis du bruger masonit skal de skruer du monterer gulvet med være lange nok til at nå ned til bjælkelaget.

 Ja det lyder dejligt nemt.
Dog er det de originale bjælker fra 1900-tallet så de er ikke plan. Derfor er der allerede skruet reglar ind i siden på bjælkerne for, at gære det jævnt.
Det er så fra toppen af disse reglar/spær som jeg skal hæve gulvet fra.

 Jamen så skal de 30mm lægter jo bare ovenpå reglarne...


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Altså, så jeg skruer nye lægter ovenpå de gamle reglar - i samme længde retning?

Her er et billede fra det blev lagt for 5 år siden.

Og et hvor jeg har markeret hvordan de nye lægter så skrues på (hvis jeg har forstået det korrekt?)


Annonce
Ja, de skal naturligvis gå på tværs af gulvbrædderne.

Selvbygger med stort S. 
@superdiy jeg kan kun skrue nye i på de steder du ser. Altså på de gullige lægter og de går ikke alle sammen på tværs.

Og hvad med styrken i det - for hvis man ser det i tvæsnit, vil den 'gamle' reglar se sådan ud; I med nye ovenpå igen bliver det ; T.

Giver det mening og vil det ikke blive ustabilt, når der kun er plads til én skrue til at samler T.
Det bliver jo understøttet fuldstænding lige så god ( eller dårligt ) som det var før. De nye lægter ligger af direkte på de gamel. Brædderne fastgøres så i de overlap.

Du har stort set ikke haft nogen understøtning af det yderste gulvbrædt, men da det ikke er et sted man går er det ikke et problem.

Selvbygger med stort S. 
Arh, jeg tror jeg har talt forbi dig.

Mener du at de nye ragler skal ligge på tværs af de gamle?
Jeg har forstået at de skulle ligge i samme retning som de gamle.

Og godt set med siderne. Det er en bonus ved denne møg opgave - jeg kan rette tidligere fejl :)
Du misforstår fortsat. Lægterne skal ligge direkte ovenpå det oprettede bjælkelag du har i dag. dvs. de 5 grønne pile du har tegnet fra venstre mod højre.

Der hvor der er lavet noget (klamp) med opretning den anden vej er der jo fortsat noget de kan ligge af på i den korrekte højde.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis