Hvordan forbinder jeg en ladelampe til en gammel Triumph motorcykel

Jeg er i gang med at renovere en gammel Triumph Tiger 100 ss fra 1966. Og i den forbindelse ville jeg gerne montere en ladelampe.

Mc er monteret med en nyere spændingsregulator.

Kan nogen ​fortælle mig hvor jeg skal forbinde de to ledninger til indikator lampen?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din nye spændingsregulator ikke ​har en udgang til ladelampe, er det problematisk. Original var det et relæ, der ​blev aktiveret når der blev ladet. Det findes ikke på elektroniske regulatorer.

Der må kunne fås en anden regulator, der er beregnet til klassiske køretøjer, der har en speciel udgang til ladelampe.
Hej gode ven. 

Tak endnu engang for dit informative skriv. Kan du sige mig hvordan man gjorde det "i gamle dage" jeg tænkte på noget med at relæ? 
Jeg kan ikke sige det præcist for din cykel, men noget hvordan det typisk var lavet på gamle køretøjer.

En dynamo må ikke være tilsluttet batteriet, hvis den er stoppet eller drejer så langsomt at den spænding den generer er lavere end spændingen på batteriet. Hvis den var tilsluttet, ville strømmen løbe baglæns fra batteriet ind i dynamoen. Derfor bruge man tidligere et mekanisk relæ, der sluttede en kontakt, når spændingen var kommet højt nok op. Den kontakt forbandt dynamoen til batteriet, således at der blev ladet når spændingen var høj nok. Ladelampen forbandt man "over" relæets kontakt, så den lyser, når laderelæet er slået fra.

Du kobler din ladelampe direkte til dynamoen, så svarer det til at den sad over spolen på det gamle laderelæ.

Den vil så altid lyse, men så ved du at din generator laver strøm. Du må lige måle den maksimale spænding der kommer ud af generator, og finde en pære der kan tåle spænding. Evt. kan en lysdiode bruges som erstatning, i det originale indikatorhus.

Lysdioder skal være med egnet formodstand og ensretter.

Elektronikteknikeren
Ladelampen forbindes til Dynamo + med den ene ende af lampen og den anden ende af lampen forbindes til batteri + gennem tændings kontakten - GLEM alt om at bruge lysdioder til dette det vil IKKKE virke
Spørg gerne igen hvis du vil vide mere !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Min beskrivelse var generet for gamle motorer.
Jeg har kigget lidt mere på det. Så vidt jeg kan se, havde en Triumph fra 1966 ikke dynamo men generator. Så der har næppe været ladelampe på den. Det ser ud til at  modeller før 1960 havde dynamo.
Ja det er rigtigt cyklen er monteret med rotor/ stator  med to ledninger ud som er tilsluttet ensretter regulator relæet. 
Er det fordi du har fået fat på nogle ældre instrumenter, hvor er er ladeindikator ​i?
Har du prøvet at forbinde ladelampen som Polobjørn foreslår ?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil ikke forvente at generatoren er forbundet direkte til batteriet. Der kommer vekselstrøm ud af en generator, så den må været forbundet til en diodebro. Hvis man forbinder en ledning som vist direkte fra generator til batteri vil man lave en kortslutning. Jeg kan ikke anbefale at man prøver den viste tilslutning.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis