Hvordan forbinder jeg en ladelampe til en gammel Triumph motorcykel

Jeg er i gang med at renovere en gammel Triumph Tiger 100 ss fra 1966. Og i den forbindelse ville jeg gerne montere en ladelampe.

Mc er monteret med en nyere spændingsregulator.

Kan nogen ​fortælle mig hvor jeg skal forbinde de to ledninger til indikator lampen?

Jeg er i gang med at renovere en gammel Triumph... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 27-01-2025 15:59:26

Jeg vil ikke forvente at generatoren er forbundet direkte til batteriet. Der kommer vekselstrøm ud af en generator, så den må været forbundet til en diodebro. Hvis man forbinder en ledning som vist direkte fra generator til batteri vil man lave en kortslutning. Jeg kan ikke anbefale at man prøver den viste tilslutning.

D + er ikke forbunden direkte til batteriet der er jo en pære imellem..

Det viste billede er af en generator med indbygget laderelæ og ensretter.
Dog sidder ensretteren i generatoren, så ​B plus går direkte til batteriet uanset om der er laderelæ eller ej.
Og når den hedder B plus, er det jo nok jævnstrøm...

Laderelæet styre kun spændingen til rotoren, og på den måde sørger for generatoren levere en stabil spænding.

Men om det er anderledes på en motorcykel er da muligt

Vi prøver igen, i morgen --
GodeVen skrev den 27-01-2025 15:59:26

Jeg vil ikke forvente at generatoren er forbundet direkte til batteriet. Der kommer vekselstrøm ud af en generator, så den må været forbundet til en diodebro. Hvis man forbinder en ledning som vist direkte fra generator til batteri vil man lave en kortslutning. Jeg kan ikke anbefale at man prøver den viste tilslutning.

Der kommer ikke vekselspænding ud af en generator til bil eller motorcykel. Inde i generatoren er der monteret en ensretter bestående af flere dioder. Ved at forbinde en pære som ladelampe mellem plus på generatoren og til batteriet over tændingslåsen, skabes der ikke en kortslutning, men bare en forbindelse, der kun er etableret, når der sættes tænding på motorcyklen. 

I øvrigt tror jeg, at en gammel Triumph er forsynet med en dynamo og ikke en generator.

fase
Det er en motorcykel ikke en bil. Ensretter er ikke indbygget i generator. Triumph er meget traditionelt opbygget. Generatoren består af to løsdele - stator og rotor. Den er monteret i motoren og løber ofte i olie. Der er trukket 2 eller 3 ledninger ud fra den. Da det er vekselstrøm der kommer ud, er den forbundet til en løs ensretter. Den sidder typisk under tanken.

Jeg har tilføjet nogle billeder. Det første viser generatoren i monteret på enden af krumtappen. Det næste er ensretter. Og til sidst et typisk diagram. Jeg ved ikke, om det er præcis, de dele trådstarter har.

Jeg gentager hvad jeg skrev tidligere, lad være med at forbinde ledningerne fra generatoren direkte til batteriet.
Hej Allesammen

Tusind tak for de gode råd. Jeg skylder nok lige en forklaring.

Jeg købte motorcyklen i 1980, da var den udstyret med et 6 Volt ladesystem med den positive pol til stel, med zenerdiode. Jeg havde en del problemer med at starte dyret, så jeg ombyggede den til et 12V system.

Nogle år senere (ca. 20) opdagede jeg man kunne købe en elektronisk tændingssystem (Boyer bransden) samt en spændingsregulator, som jeg monterede og samtidig ændrede til den negative til stel.

Når jeg tænker på et montere en spændings advarsels lampe, så er det fordi sidst jeg havde den startet (1999) , tappede den batteriet, så den måtte trækkes tilbage.

Men jeg har nu fundet en smart indretning som kan klare problemet en lukas LED advarselslampe på ebay.

Men endnu engang takker jeg mange gange, for jeres store hjælp og tips.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis