Fugning af tynd sprække

Hejsa
Der er en tynd sprække i rammen mellem karmen på mit stuevindue og muren, hvor regnvand bliver presset igennem i stormvejr. Hvordan lapper jeg den? Skal jeg kratte fugen bredere og fylde op med cement eller med bygningsfuge, som jo er mere elastisk? Eller noget helt tredje?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke der kommer vand ind den vej.
Hvis du får vand ind gennem den fuge der er indvendig så kommer det nok oppe fra.
Jeg har lukket alle andre huller / sprækker, så via udelukkelse - så må det være der.
Spørgsmålet gik på, hvordan jeg bedst får lappet sprækken.
Du kan godt bare køre et tyndt lag fugemasse uden på, men det holder ikke i længden.
Så skal du fjerne alt det gamle, og fuge op på ny, og brug en kvalitetsfugemasse.

Har ingen erfaring med mørtelfuger, men de burde jo også blive tætte, ellers kan man pensle med vandglas..

Vi prøver igen, i morgen --
Morrten skrev den 12-01-2025 20:53:44

Jeg har lukket alle andre huller / sprækker, så via udelukkelse - så må det være der.
Spørgsmålet gik på, hvordan jeg bedst får lappet sprækken.

Har du ikke hulmur?

Vand kan blæse baglæns op at tagplader og løbe ned på murværket.

Hvis du har lukket alle andre huller og sprækker, burde den revne der jo være lige til at gå til.
Jeg syntes bare ikke den ser særlig gennem gående ud.
Hvordan ser dine indvendige fuger ud?
Hvordan med den udvendige der? er den hård eller blød?

Je_ns skriver mørtelfuge, men det kan være svært at se hvad den er lavet af?

Ellers kunne det være mellem vindue og karm der kan være utæt?
Du er nok nødt til at oplyse, hvad den nuværende fuge er lavet af.

Vinduet ser relativt nyt ud, og så vil det ofte være fuget med en elastisk fuge. Hvis det er tilfældet, så er det vi ser på billedet måske bare facademalingen, som er krakeleret på fugen. Dvs. der er ​reelt ingen revne i fugen.

Vindue og fuge er ca 10 år gamle.  Der er ​ikke bruge elastisk fuge.  Det er tømrerne, der satte vinduet i, der har fuget, så måske ville resultatet have været bedre, hvis en murer havde lavet den del.
Der er tagpap ovenover og det ser tæt ud.
Indvendigt drypper det ind gennem en større lyskasse.  Den vil jeg gerne undgå at fjerne, men jeg er klar over, at det kan blive nødvendigt, hvis lapning af fugen alligevel ikke holder.
Jeg overvejer også at ​sætte tape henover sprækken og male henover den.  Ikke som permanent ​løsning men for at se, om det er der, problemet ligger.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis