led rør til armaturer m elektronisk tænding.

Hej til Jer alle  og godt nytår.
Ude i mit værksted opsatte jeg for 12år siden nye lysstofarmaturer med elektronisk tænding. de første er er nu gået ud. Så jeg forventer at de fleste snart går. Jeg har prøvet at finde ud af hvad jeg skal gøre, men går lidt i stå når jeg ser de forskellige opslag på google. Jeg har som supplement opsat t mindre ledarmaturer med fast rør på 6000kelvin og de lyser jo i omegnen af det dobbelte af de gamle lysrør. Er det i virkeligheden smartest at skrotte de gamle armaturer og købe led  med fast pære. som ikke kan skiftes.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kort svar- Ja.. Men det er sørgeligt! Køb og smid ud.
Mvh. Mikkel
Du kan fjerne elektronikken, og sætte led rør i, hvis du gerne vil beholde de gamle armaturer .

Vi prøver igen, i morgen --
Har du mod på at bygge dine nuværende armaturer om kan du altså spare en hel del. Mange steder fåes led-rør for 55kr og op.
Det er ret let bygge dem om. ​hvis du ikke lige ved hvordan så spørg igen. Har bygget både elektroniske og gammeldags med spole om.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej tak for Jeres svar. Jeg ville sætte stor pris på en vejledning i ombygning af armaturer med elektronisk spole.
Og hvilke rør som skal købes. Det er  rør på 36w vist 120cm som sidder der nu

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Du fjerner den elektroniske spole og forbinder de 230V til den ene ende af armaturet. røret skal så sættes i med rigtige ende i den fatning med de 230V Jeg har været ude for armaturer med glimtænder, hvor glimtænderen bare skulle fjernes, for at LED røret virkede. Så prøv at sætte 230v til rørets ene eller anden ende for at se om røret lyser. 

fase
Annonce
Tak for det men når jeg læser dette "Tilslutning af LED lysstofrør
Du kan nemt og hurtigt placere dit LED lysstofrør i et armatur. Når du placerer røret i et gammeldags armatur, skal du være opmærksom på, at starteren skal udskiftes med en attrapstarter . Du kan også placere røret i et LED fluorescerende armatur, du behøver ikke længere en starter til dette. Du kan montere lampen i armaturet ved at dreje røret en kvart omgang. L/N-siden af armaturet og røret skal vende samme vej. Hvis du ønsker at forbinde flere rør sammen, kan bagsiden af det andet armatur tilsluttes L/N-siden. så bliver jeg stadig forvirret skal jeg bare sætte 0 og fasen til enden af led røret. Flere andre steder er omtalt en anden slags tænder. Jeg savner virkelig en trin for trin vejledning.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Stateren også kaldet glimtænder kan du bare fjerne og sætte et stykke tape over. den skal ikke bruges mere.
Den anvisning, du omtaler, giver anvisning på udskiftning af to slags LED rør.
Den første siger, at du skal fjerne starteren og erstatte den med en attrapstarter. Der skal ikke bruges starter. Ved nogle rør fulgte der en mærkat med til at sætte over hullet til starteren. I disse rør var der tilslutning i begge ender.
En anden slags LED rør har tilslutningen i samme ende. Derfor tilslutningen laves i samme ende. Stadig uden starter og spole og eller elektronisk forkobling.
I begge tilfælde kan forkoblingen fjernes.
Send lige et billede af dit armatur uden afskærmning, så elektronikken er til at se.

fase
Hej og tak  jeg prøver at indsætte nogle billeder. 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
På billede 3 er vist hvorledes det oprindelige rør er forbundet til den elektroniske ballast. 
Afmonter de 4 ledninger og de to der har siddet i 2 og 3 muffes sammen. Dernæst sættes
1 og 4 direkte til 230V. 
De LED-rør jeg har arbejdet med har alle haft 230V ind i den ene ende og de to ben i den anden
ende er kortsluttet. Ved at koble ledningerne som beskrevet kan du ikke vende røret forkert.
Jeg plejer at afmontere den elektroniske ballast helt, men du kan sagtens lade den sidde, hvis du
bare tager 230V fra den.
Det plejer heller ikke at være nødvendigt at tilføje længere eller flere ledninger, Tværtimod bliver der
er par stumper i overskud.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nyt billede 

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre