led rør til armaturer m elektronisk tænding.

Hej til Jer alle  og godt nytår.
Ude i mit værksted opsatte jeg for 12år siden nye lysstofarmaturer med elektronisk tænding. de første er er nu gået ud. Så jeg forventer at de fleste snart går. Jeg har prøvet at finde ud af hvad jeg skal gøre, men går lidt i stå når jeg ser de forskellige opslag på google. Jeg har som supplement opsat t mindre ledarmaturer med fast rør på 6000kelvin og de lyser jo i omegnen af det dobbelte af de gamle lysrør. Er det i virkeligheden smartest at skrotte de gamle armaturer og købe led  med fast pære. som ikke kan skiftes.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer alle  og godt nytår. Ude i mit... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kermit. Tak for svar, men jeg er ikke rigtig sikker på hvad der er hvad. Det er åbenbart svært at få kameraet til at fokusere ordentligt på det hvide. Men her er et billede af hele armaturet der er 2 hvideledninger som går til venstre og 2 andre som går rundt om ballaste og til den anden ende af røret. ballasten får så spænding fra kronemuffen. Hvad er det som jeg skal gøre med ledningerne?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du forbinder to af de ledninger, der går til den ene ende af armaturet til kronemuffen. Resten fjerner du. Sæt nu et LED lysstofrør i. Lyser røret ikke, så sæt det i med den anden ende i fatningen.

fase
Super det må være til at finde ud af. Takker

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
S. Fabrin skrev den 12-01-2025 19:55:24

Du forbinder to af de ledninger, der går til den ene ende af armaturet til kronemuffen. Resten fjerner du. Sæt nu et LED lysstofrør i. Lyser røret ikke, så sæt det i med den anden ende i fatningen.

 Med de LED-rør jeg har kendskab til vil denne konfiguration og et rør der isættes forkert resultere i en sprungen sikring 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 12-01-2025 23:43:10

S. Fabrin skrev den 12-01-2025 19:55:24

Du forbinder to af de ledninger, der går til den ene ende af armaturet til kronemuffen. Resten fjerner du. Sæt nu et LED lysstofrør i. Lyser røret ikke, så sæt det i med den anden ende i fatningen.

 Med de LED-rør jeg har kendskab til vil denne konfiguration og et rør der isættes forkert resultere i en sprungen sikring 

 Jeg sprang ikke sikringen, da jeg vendte et rør forkert, men der brændte en tråd over inde i røret, som blev lidt sort i den ende, og virkede så ikke mere. 

Så man skal lige være lidt vågen

Så jeg ændrede det med sådanne forbindelser, så er det ligegyldigt hvordan man vender LED røret..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hej igen. Kan I nu forstå at jeg er forvirret, og aldrig har haft lyst til at rode med denne ombygning. Ros til je-ns for et forståeligt diagram. Kermit er det du forklare det samme som je-ns `s diagram? for sådan forstod jeg det ikke.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kermit_369 skrev den 12-01-2025 23:43:10

S. Fabrin skrev den 12-01-2025 19:55:24

Du forbinder to af de ledninger, der går til den ene ende af armaturet til kronemuffen. Resten fjerner du. Sæt nu et LED lysstofrør i. Lyser røret ikke, så sæt det i med den anden ende i fatningen.

 Med de LED-rør jeg har kendskab til vil denne konfiguration og et rør der isættes forkert resultere i en sprungen sikring 

 Jeg har lige forbundet to armaturer på den måde, jeg har beskrevet. Det fungerede fint bortset fra at deet ene rør skulle vendes.

Der findes rør, der har tilslutning i begge ender. Dem har jeg også beskrevet forbindelserne til.


fase
Hej  jeg har disse rør i tankerne. https://www.led24.dk/led-lysstofsror-t8-4000k-120cm.html  Kan nogen se om de er til den ene eller den anden tilslutning. Kan alle rør bruges sammen med den tilslutning som je-ns anviser i sit diagram?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, det er det samme.

Ud fra de efterfølgende kommentarer læser jeg at det er den type som jeg ​og Jens omtaler.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis