Fundament til ny garage

Hej LDS, 

Jeg skal til foråret i gang med at bygge en ny garage. 7x10.5 meter
Jeg har i den forbindelse, brug for at få den rette fornødne guide til at komme ordentligt i gang med at lave et bærende terræn under samt et godt og stærkt pladefundament.

Sagen er den, at min have lider desværre af højt grundvand, som er blød at gå på her om vinteren. 
Derfor har jeg for nu, valgt at skrotte ideen om randfundament og derfor set mig lun på et pladefundament - evt i kombination med Jackon F sokkel. Dog ser jeg en ulempe ved F-sokkel elementer, at der skal isoleres 300mm under betonen samt at hele denne måde at bygge det op, giver en uforholdsmæssig høj rampe at kører op til. 

Mine spørgsmål går på, hvordan får jeg lavet et ordentligt veldrænende klaplag, når først græsset er skrabet af og der skal rettes op på terrænet? 
Svenskerne som gør stor brug af pladefundamenter, har jeg en ide om opbygger det nederste lag i nogle grove sten, ca 20-30cm derefter 10-15cm stabilgrus og derefter støber de så fundamentet. 
Er det en løsning man kan bruge? 
Hvordan kan jeg reduceret evt sætninger, når nu grundvandet står højt om vinteren? 

Alt kyndig hjælp er værdsat. 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skulle men ikke kun laveet traditionelt fundament pga. gundvandsstanden?

Står der blankt vand i haven om vinteren er det ikke et sted man skal bygge uanset hvilken konstruktion man vælger. ( bortset fra en båd )

Selvbygger med stort S. 
Der står ikke vand i haven, men jorden er blød.
Det er muligt du skriver således, mem det er rwt almindelig at man i sverige laver denne type konstruktioner. Iøvrigt spare man også væsenligt penge på en konstruktion som ikke er lavet på et randfundament, samt miljøet. 
Byggenørd skrev den 12-01-2025 19:38:01

Der står ikke vand i haven, men jorden er blød.
Det er muligt du skriver således, mem det er rwt almindelig at man i sverige laver denne type konstruktioner. Iøvrigt spare man også væsenligt penge på en konstruktion som ikke er lavet på et randfundament, samt miljøet. 

Jeg er enig med dig i miljøet. Minde beton = mindre co2, men prisen er noget højere end et traditionelt randfundament.

Om de bruger pladefundamenter i Sverige ændrer ikke på det ikke er en fordel fremfor et alm. randfundament i forhold til vand.

Selvbygger med stort S. 
Jeg afventer lige at der kommer nogle på banen her som ved hvad der snakkes om 😁 
Har du fået lave en jordbundsundersøgelse så du ved hvordan forholdende er under overfladen?
Hvis der er så vådt hvorfor så ikke undersøge muligheden evt at kunne håndtere vandet?

Der er nogle forskellige årsager til at de i Sverige nogen gange bruger pladefundament men det anvendes i dk også nogen gange til lette konstruktioner på vestkysten hvor der er sandet jord.
I sverige kan der sagtens være et par meter ned til frostfri dybde eller det kan ikke lade sig gøre at nå derned pga klippe og sten, ergo er man nogen gange nødt til at 'bygge opad'.
Overordnet er kvadratmeterprisen generelt højere på pladefundament og risikoen for sætninger er større da huset står på 'levende grund'.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 13-01-2025 11:52:19

Har du fået lave en jordbundsundersøgelse så du ved hvordan forholdende er under overfladen?
Hvis der er så vådt hvorfor så ikke undersøge muligheden evt at kunne håndtere vandet?

Der er nogle forskellige årsager til at de i Sverige nogen gange bruger pladefundament men det anvendes i dk også nogen gange til lette konstruktioner på vestkysten hvor der er sandet jord.
I sverige kan der sagtens være et par meter ned til frostfri dybde eller det kan ikke lade sig gøre at nå derned pga klippe og sten, ergo er man nogen gange nødt til at 'bygge opad'.
Overordnet er kvadratmeterprisen generelt højere på pladefundament og risikoen for sætninger er større da huset står på 'levende grund'.

/BOFH 

Hej, Nej jeg har ikke fået lavet nogen gero undersøgelse - har umiddelbart ikke tænkt at det var nødvendigt. 
Jeg har dog via Geodata fundet ud af disse oplysninger; 
Det er fra en Boringsrapport som er lavet i 1979 - altså samme byggeår som mit hus og den er lavet 200meter fra hvor huset er blevet bygget. 
Boringen er på en anden matrikel, men siden Jordarten under min adresse er beskrevet som Extramarginale aflejringer.

Tabellen viser to lag:
  1. Sandlag:
    • Fra overfladen (0 m under terræn) ned til 2,8 m under terræn.
    • Dette svarer til højden fra 16,18 m til 13,38 m i DVR90.
  2. Lerlag:
    • Starter ved 2,8 m under terræn og slutter ved 4 m under terræn.
    • Svarer til højden fra 13,38 m til 12,18 m i DVR90.
Min grund er beskrevet som veldrænende - og det kan jeg også godt se nu hvor frosten er sat ind, da er vandstanden i et prøvehul som jeg har gravet med et pælebor 90cm ned, gået fra 15-20cm under græsoverfladen til nu at være nede 50-70cm under terrænet. Det er inden for de sidste 5 dage dette er observeret.  
Men det ændre bare ikke rigtigt på, at hele december, der har haven hvor garagen skal bygges været våde i det omfang at man kan mærke jorden under er blød. Jeg har rhododendron plantet hvor garagen skal være, og mig bekendt er det jo en vandglad plante, men planter suger ikke meget næring om vinteren, hvorfor grundvandet stadigt søger længere op mod overfladen og gør græsarealet blødt og sumpet at gå på, det er min teori. 
Hvis der er lerlag længere nede og vandet stadig synker når der ikke er nedbør - så tror jeg ikke det er grundvand, ellers ville det ikke dræne væk.
Det springende punkt er hvor langt nede lerlaget er på din grund og om det kan lade sig gøre at bore dybere og evt lave nogle punktdræn der perforerer lerlaget?
Ift fundament har du endnu ikke beskrevet noget der er mht situation og pris gør at et pladefundament skulle være bedre, tværtimod ville et randfundament kunne stå i frostfri dybde (men lejlighedsvist opfugtet i bunden) så mindre risiko for sætninger, springende punkt er at kunne håndtere vandet - der er vel også randfundament under dit hus på samme grund?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja lerlaget er ca 2,5-3 meter nede i nabolaget, og her ude på landet tror jeg ikke der er den store forskel. Jeg ved i hvert fald, at der ikke er ler 1 meter nede som jeg har boret ned ca. 
Grundvandet er målt til 0,9meter samme tid for området ( i 1979) ligeledes har jeg en brønd i haven, en gammel drikkevandsbrønd, som er 3-4 meter dyb, der løber grundvandet ind med ret høj hastighed, et par tusinde liter fyldes op inden for et par timer, så der er ingen tvivl om at det er grunvandet som står højt her, men når det regner meget som i år, så siver det ikke ned og bliver ledt væk.

Jeg har ingen idë om at punktdræn er en mulighed, i og med jeg har en brønd som allerede går flere meter ned og kan se grundvandet løbe ind når jeg tømmer den. Huset ligger højere på grunden, min have skråner nedaf fra huset. Og det er ca 20 meter fra huset i baghaven at garagen skal bygges. Men jo, huset er bygget på et randfundament, men murpap mellem mursten og ellers bare et helt klassiskt 70'er hus. Her er der umddelbart ingen problemer med grundvand og opstigende fugt. 
Som skrevet står huset også ca 30-40cm højere oppe end der hvor garagen planlægges. 
Når jeg regner ud, så er plade fundamentet billigere, fordi jeg spare ca 40% beton ved at opbygge et pladefundament på 150-200mm. 

Til en garage på 75kvm, skal der bruges ca 10kbm beton til randfundament. til gulvet (150mm )skal der bruges 11,5kbm eller (200mm) 15kbm beton plus lecablokke og 300mm polystyren til gulvet. 

Med F bloksystemet, spare jeg ca. 8kbm beton, og lecablokkene, samt at køre 10kbm jord væk fra randerne. 
F blok systemet, koster ikke mere end hvad det koster at anlægge et randfundament. 

Så inden man bryder hovedet med en prisforskel på 2000kr, så er det så debatten skal fokusere på. - Vi skal forholde os til pladefundamentet her.  

Det lyder som om du har besluttet dig for et pladefundament, så skal du selvfølgelig gå videre med det.
Har du tænkt over armering af pladen ?
Flamingoen skal jo nok også være i en vis trykstyrke...

Men hvordan skal selve konstruktionen af væggene laves, mure du det op eller hvordan?

Følger denne Svensker på Youtube han har lige lavet en garage, med pladefundament.  ​Link​​​

Han brugte disse elementer som "sokkel"  Ved ikke om man ​kan finde tilsvarende i DK.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens, 

Først er her et link til hvordan det opsættes; 

https://www.youtube.com/watch?v=FT_OtYPiEXU&list=PLLLL6tNtZsPlxpiJnfNAtOQFHjEh4dCuV&ab_channel=Styrolit

På dette link her kan man få eps elementerne, https://billigfundament.dk/jackon-sokkel/
Der støbes ned i U åbningen af F elementet, der lægges bindere i, fra U delen ud til selve gulvet. Dvs, alt støbning foregår over 1 gang, randen i F elementet fyldes op, og svare til ca 2kbm. dernæst fyldes beton i gulvet, som udlægges med rionet og som bindes sammen med beton binderne fra U delen i F elementet. 
Det smarte er, at hele arbejdet kan udføres på 1 dag. Dvs meget kort tid efter, kan man påbegynde rejsning af vægge og spær. 

Til mit projekt, er det regnet ud at det ca koster 36000kr i F elementer, inkl tilbehør samt 150mm eps isolering under betonen gulvet. Plus ca 29000kr til betonstøbning af gulvet og U-formen i F delen.
Dvs prisen for et fundament i pladeform som gør det selv - koster i omegnen af 65000kr, inkl færdigstøbt isoleret gulv. 

Planen er at resten af bygningen rejses i træskelet, med stålplader på sider of top. Højden bliver sammenlagt 4,5-5 meter. det er planen der skal installeres et mezzanin indenfor samt en sakselift til bilen. Hvor sakseliften placeres, laves der kun 100mm isolering i gulvet opbygges derfor med 20cm beton som armeres i 2 lag. Varmekilde bliver en luft - luft pumpe. 
Vægge isoleres til 150/200mm, og loft 250mm. Så generelt betegnet som en let bygning der ikke har de store trykbelastninger i forhold til hvis det var bygget i mursten og med tegl tag.  
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis