Fundament til ny garage

Hej LDS, 

Jeg skal til foråret i gang med at bygge en ny garage. 7x10.5 meter
Jeg har i den forbindelse, brug for at få den rette fornødne guide til at komme ordentligt i gang med at lave et bærende terræn under samt et godt og stærkt pladefundament.

Sagen er den, at min have lider desværre af højt grundvand, som er blød at gå på her om vinteren. 
Derfor har jeg for nu, valgt at skrotte ideen om randfundament og derfor set mig lun på et pladefundament - evt i kombination med Jackon F sokkel. Dog ser jeg en ulempe ved F-sokkel elementer, at der skal isoleres 300mm under betonen samt at hele denne måde at bygge det op, giver en uforholdsmæssig høj rampe at kører op til. 

Mine spørgsmål går på, hvordan får jeg lavet et ordentligt veldrænende klaplag, når først græsset er skrabet af og der skal rettes op på terrænet? 
Svenskerne som gør stor brug af pladefundamenter, har jeg en ide om opbygger det nederste lag i nogle grove sten, ca 20-30cm derefter 10-15cm stabilgrus og derefter støber de så fundamentet. 
Er det en løsning man kan bruge? 
Hvordan kan jeg reduceret evt sætninger, når nu grundvandet står højt om vinteren? 

Alt kyndig hjælp er værdsat. 

Hej LDS,  Jeg skal til foråret i gang med at... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det ligner jo det Svenske, udover man selv skal støbe betonen..

Vi prøver igen, i morgen --
I know, det er jo netop ud fra det nordiske princip det er designet ud fra. 
Sådan har man bygget i mange år i både sverige norge og finland og nu også i danmark.

Men jeg kan godt se at det ikke er herinde, hjælpen og viden er til projektet, der er tilsyneladende ikke nok i den danske byggebranche som har lavet denne slags til det er almen kendt, til trods for at der er opført 15000 bygninger rundt om i landet lavet på dette princip. Og Jer som indtil videre der har givet deres mening til kende har ramt meget ved siden af med tanker og tro om priser, fundamentsprincipper og lignende. 

Det eneste som er anvendeligt men højest sandsynligt unødvendigt er forslaget om en jordbundsprøve. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis