Nilan Compact P Solar og Fjernvarme

Hej,

Jeg skal til at bygge hus og entreprenøren mener at jeg skal have et Nilan Compact P Solar anlæg, som skal virke sammen med fjernvarmen, således at fjernvarmen udover at opvarme gulv gennem varmeveksleren også skal medvirke til opvarmning af brugsvandet i Nilan'ens 180L tank gennem "solspiralen".

Jeg er ikke nogen VVS-haj, men så vidt jeg forstår, så har fjernvarmeanlægget en gennemstrømningsvandvarmer, som kan opvarme mit brugsvand når der er behov.

Mine spørgsmål:
1. Er det entreprenøren foreslår ikke en dobbeltkonfekt-løsning? - hvis jeg har en gennemstrømningsvandvarmer, hvorfor så ikke udelukkende bruge den til opvarmning af brugsvandet?
2. Er der fordele ved den af entreprenøren foreslåede løsning, som jeg ikke kan se? (jeg har ikke fjernvarme der hvor jeg bor i dag)
3. Hvis 1 er korrekt opfattet af mig, hvad kan så anbefales af ventilation/varmegenvindingsanlæg i stedet?
Hej, Jeg skal til at bygge hus og entreprenøren... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil have forskellige syn på sagen skal du ikke læse Nilans reklamer. De vil gerne sælge deres produkter. De udnytter at energiberegninger er ukendt for de fleste.

Det er meget vanskeligt at lave præcise økonomiske beregninger på systemer som disse, da der er mange faktorer. Jeg fortrækker derfor at se helt enkelt på det.

Det gælder om at have mest udnyttelse af energien i udblæsningsluften. Hvis det er 0 grader ude og 20 grader inde, skal man sikre at så meget som muligt af de 20 grader udnyttes døgnet rundt. At køle luften længere giver ikke mening, da det så vil være bedre med varmepumpe direkte på udeluften. En passiv varmeveksler bruger næsten al energien fra temperaturforskellen og gør det døgnet rundt, uden energi til en varmepumpe. En aktiv varmpumpe til brugsvand, gør at der skal bruges en anden energikilde til opvarmning af indblæsning. Det vil her være fjernvarme, som lige så godt kunne opvarme brugsvand efter behov. Udover ekstra energiforbrug ved løsningen med aktiv varmepumpe, vil der også være energitab, hvis man ikke jævnt bruger varmt vand. Jeg kan ikke nogle energitekniske fordele. Søren O nævner ikke nogen man kan tage med i ​overvejelserne.
Jeg har ikke det store kendskab til energiberegning, men indrømmet, så vil det være ulogisk at have både varmepumpe og fjernvarme.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis