Nilan Compact P Solar og Fjernvarme

Hej,

Jeg skal til at bygge hus og entreprenøren mener at jeg skal have et Nilan Compact P Solar anlæg, som skal virke sammen med fjernvarmen, således at fjernvarmen udover at opvarme gulv gennem varmeveksleren også skal medvirke til opvarmning af brugsvandet i Nilan'ens 180L tank gennem "solspiralen".

Jeg er ikke nogen VVS-haj, men så vidt jeg forstår, så har fjernvarmeanlægget en gennemstrømningsvandvarmer, som kan opvarme mit brugsvand når der er behov.

Mine spørgsmål:
1. Er det entreprenøren foreslår ikke en dobbeltkonfekt-løsning? - hvis jeg har en gennemstrømningsvandvarmer, hvorfor så ikke udelukkende bruge den til opvarmning af brugsvandet?
2. Er der fordele ved den af entreprenøren foreslåede løsning, som jeg ikke kan se? (jeg har ikke fjernvarme der hvor jeg bor i dag)
3. Hvis 1 er korrekt opfattet af mig, hvad kan så anbefales af ventilation/varmegenvindingsanlæg i stedet?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke se fidusen ved det system.

Jeg ville bruge udblæsningsluften til at opvarme indblæsningsluften. Det kan gøres med en passiv varmeveksler, der ikke bruger strøm udover ventilationen.

Hvis du bruger varmen fra udblæsningen til opvarmning af brugsvand, skal du bruge varme fra en anden kilde (fjernvarme) til at opvarme indblæsningsluften. Desuden er forbruget af varmt vand skiftende i løbet af døgnet. Mens at opvarmningen af indblæsningsluften altid følger varmeenergien i udblæsningsluften. Desuden er det mere komplekst og dyrere løsning end en passiv varmeveksler. Det kan ikke bruges i forbindelse med an gennemstrømningsvandvarmer, men du skal også have en varmtvandsbeholder.

Jeg vil anbefale en passiv varmeveksler kun luft til luft. De fås fra Nilan, Genvex og andre. I et nyt hus hvor rørene bliver lagt i isoleringen, vil næsten alt varme blive genbrugt. Så ville jeg få en gennemstrømnings vandvarmer til varmt vand. Entreprenørens forslag vil jeg mene er dyrt og giver en ringere varmeøkonomi.

Jeg er helt enig i dine betragtninger - jeg kan heller ikke se fidusen... Tværtimod - hvis jeg kan slippe for større energiforbrug, stor 180L tank og vedligeholdelse/service af anode osv., så ville det da være et plus.

Men da jeg aldrig har haft fjernvarme før (jeg har Nilan VP18 nu), så lurede jeg på om jeg overså nogle ulemper eller missede noget? -fx om vandet bliver knap så varmt, fremføres lige så hurtigt, etc.?
Varmeværkerne vil helst have at man har varmtvandsbeholder, så de kan jævne forbruget ud over dagen. Som forbruger er gennemstrømningsvandvarmer at fortrække. Fylder mindre, altid nok varmt vand og vandet er frisk. Vi har ikke problemer med at have to brusebade i gang på samme tid. ​

Er der ikke lavere tryk ved gennemstrømsvandvarmer?
Det varme vand har samme tryk som det kolde. Der er ingen mærkbar forskel, medmindre det er dimensioneret forkert.
Annonce
GodeVen skrev den 08-01-2025 08:07:32

Det varme vand har samme tryk som det kolde. Der er ingen mærkbar forskel, medmindre det er dimensioneret forkert.

Ok. Så det er mere hvis man har et gammelt hus / rør, så vil det medføre lavere tryk, mens man i nyere huse kan dimensionere tilsvarende. Giver god mening. 

Hvis du taler om trykforskelle mellem koldt og varmt vand, eller rettere om mængden af vand der kommer ud når du åbner for den ene eller den anden hane, vil det være afhængig af varmevekslerens design. Hvis det ikke skyldes indstillinger af nilhaner, tilkalkning eller tilsvarende. De gennemstrømsvandvarmere jeg har haft, har det ikke været et problem.

De bør monteres tæt på hovedhanerne. Hvis der 10 meter fjernvarmerør før vandvarmeren, kommer den ikke til at virke ordentligt. Har man den ​type afstande er en beholder bedre.
For nu at vende tilbage til trådstarters oprindelige spørgsmål, så “holder jeg med entreprenøren”. Når man anvender omtalte Nilan anlæg har man rigtig mange muligheder, og der skal ikke anvendes varmeveksler til produktion af varmt brugsvand. Hvis Nilan anlægget ikke kan følge med til at opvarme vandet, kan fjernvarmeanlægget supplere med tilførsel af varme gennem “solvarmespiralen” i Nilan anlægget.
Prøv at “google” omtalte Nilan anlæg og læs hvad det kan - det er virkelig meget.

Søren O
Hej Søren - tak for et andet standpunkt!

Jeg synes det er rimeligt svært at blive klog på hvad der er det rigtige at gøre... Jeg er med på at der er mange muligheder i Nilan anlægget, men jeg har svært ved at gennemskue om det er Nilan som skal være "driveren" ifm. varmt brugsvand og fjernvarme som skal supplere, eller om det er fjernvarmen/gennemstrømningsvandvarmeren uden Nilan? -eller er det til syvende og sidst et spørgsmål om hvilken økonomi man ​tror på?

Det kan også være at jeg blot tænker "forkert/uvidende" omkring hvordan opvarmning af brugsvandet bør foregå?
Uden at være ekspert (og Søren er mig bekendt præcist det; ekspert i vvs), så kunne Google fortælle  mig at anlægget er elopvarmet, opvarmer vand og luft via el.

Med de elpriser vi har til tider ville jeg personligt koble fjernvarmen indover, men nu ved jeg heller ikke, om du bygger passivt hus eller andet. For mig ville den månedlige ydelse > etableringsomkostningerne. Dette burde du kunne få klarlagt af entreprenøren. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis