Varme udslip ved sokkel

Hej alle LDS'ere,

vores varmeregning ligger i den høje ende (ca. 20.000,- /år.), og selvom vi tilsyneladende pumper meget varme ind i huset, så har vi ofte kun 19-20 graders varme inde i huset.
Døre/ vinduer blev skiftet i 2024 til 3 lags, så vi er begyndt at kigge på varmespild gennem sokkel og vægge.
Jeg har i den forbindelse anskaffet mig et lille termisk kamera, og taget de vedhæftede billeder af vores sokkel.

Blå er kold og Rød er varm.

Huset er fra 1910, med en lille tilbygning fra 2023 - og det første billede ("Sokkel_1") viser soklen i overgangen fra det gamle (th) til det nye byggeri. Skellet mellem de 2 bygninger er (skræmmende) tydeligt synes jeg selv.  

Begge bygninger er med gulvvarme, men det der undrer mig er at varmen fra den gamle bygning nærmest kommer op helt nede fra - dvs. under gulv niveau. Jeg gravede derfor lidt ud langs soklen ("sokkel_2") for at se hvor langt nede varmen egentligt kom fra, og til min overraskelse ser det ud tl at varmen nærmest kommer helt nede fra under huset?? Og vi har ingen kælder....  

Er det helt normalt/foventeligt ved ældre huse eller vil det give mening at efterisolere soklen udefra?
Hej alle LDS'ere, vores varmeregning ligger i den... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Superdiy skrev den 08-01-2025 10:29:20

Hvis der vitterlig er så meget varme der fiser ud gennem soklen, vil det bare stige op i ydervæggen og forsvinde hvis du isolerer udvendig på soklen. 

God pointe med skalaen👍🙂

Tænker du ikke det vil minimere varmetabet?, hvis soklen isoleres, kuldebroen ville jeg antage blev mindre..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 08-01-2025 10:52:57

Superdiy skrev den 08-01-2025 10:29:20

Hvis der vitterlig er så meget varme der fiser ud gennem soklen, vil det bare stige op i ydervæggen og forsvinde hvis du isolerer udvendig på soklen. 

God pointe med skalaen👍🙂

Tænker du ikke det vil minimere varmetabet?, hvis soklen isoleres, kuldebroen ville jeg antage blev mindre..

Jo, den vil selvfølgelig mindske varmetabet da overfladen er mindre, men sokkelisolering er både hamrende dyrt, og virkelig ikke særligt pænt med mindre man fører facaden med ud.

Selvbygger med stort S. 
Det er ikke korrekt at varme "kun" går opad, bortset fra varme i luften bl.a. pga. vægtfylden!

Varme går altid mod koldere områder, pga. temperaturforskellen, eller omvendt, kulde går mod varmere områder.

Ved f.eks. sokkelisolering forhindres det at varmen "fiser" ud i jorden ude omkring huset.
Herved bliver temperaturen under gulvisoleringen højere derved mindre varmetab.

Ved gulvvarme er der væsentligt større varmetab end ved f.eks. radiatorvarme, pga. 10° - 20° temperaturforskel i gulvet.
Typisk temperatur under gulvisolering er ca. 8°, ved god sokkelisolering, bedst temperatur i "midten" af gulvet.
Typisk temperatur i gulvet, uden gulvvarme, er max rumtemperaturen.
I højisoleret huse, med gulvvarme er temperaturen i gulvet ca 25° - 28°.
I huse med dårlig gulvisolering, og eller dårlig isoleret sokkel, og gulvvarme kan gulvet let komme op på 35° - 38° for at holde en behagelig rumtemperatur i hård frostvejr.

@Superdiy: men sokkelisolering er både hamrende dyrt, I horhold til hvad?

Hvis det er mere end almindeligt besværligt at placerer isoleringen "under" gulvet, som i Trådstarters tilfælde, kan det være en god investering at placerer det udvendigt på soklen.
Varme vandrer jo mest effektivt i materialer med høj massefylde. Sokkelen og betongulvet.
Angående skala, så køb eller lån et ir termometer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også