Varme udslip ved sokkel

Hej alle LDS'ere,

vores varmeregning ligger i den høje ende (ca. 20.000,- /år.), og selvom vi tilsyneladende pumper meget varme ind i huset, så har vi ofte kun 19-20 graders varme inde i huset.
Døre/ vinduer blev skiftet i 2024 til 3 lags, så vi er begyndt at kigge på varmespild gennem sokkel og vægge.
Jeg har i den forbindelse anskaffet mig et lille termisk kamera, og taget de vedhæftede billeder af vores sokkel.

Blå er kold og Rød er varm.

Huset er fra 1910, med en lille tilbygning fra 2023 - og det første billede ("Sokkel_1") viser soklen i overgangen fra det gamle (th) til det nye byggeri. Skellet mellem de 2 bygninger er (skræmmende) tydeligt synes jeg selv.  

Begge bygninger er med gulvvarme, men det der undrer mig er at varmen fra den gamle bygning nærmest kommer op helt nede fra - dvs. under gulv niveau. Jeg gravede derfor lidt ud langs soklen ("sokkel_2") for at se hvor langt nede varmen egentligt kom fra, og til min overraskelse ser det ud tl at varmen nærmest kommer helt nede fra under huset?? Og vi har ingen kælder....  

Er det helt normalt/foventeligt ved ældre huse eller vil det give mening at efterisolere soklen udefra?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er skønt, lærerigt og skræmmende at begynde med termografering, ikke🙂

Min tanke er, om du ved, om der er isoleret under gulvvarmen?  Ellers ligner det jo et fint eksempel på at varme for regnormene.. 😅


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

KimEJ, du skriver: og selvom vi tilsyneladende pumper meget varme ind i huset.
Hvordan skal dette tolkes, forklaring udbedes?
Har du direkte fjernvarme, uden varmeveksler?
Er der kloakrør i området?
Det skader aldrig at isolerer soklen udvendig, har selv gjort det. 
Men du bør finde en forklaring på det unormale varmetab.

Hvad er det for et fabrikat/Type-nr. kamera du har købt, evt. til hvilken pris?
Overvejer at købe tilsvarende, men er i vildrede om kvalitet og pris.
Sokkel isolering lyder som en virkelig god plan! 
Vi har isoleret vores sokkel, med det resultat, at der nu ligger sne på den, i snevejr.. før i tiden var det tøet de første 30-40cm ud fra den.

Mit er et Flir One Pro. Det er let at benytte, synes jeg. Dog sidder det lidt usikkert i usb-porten.. det har de vist også erfaret på den nyere Edge-version🙂
Jeg fandt et, der var nogenlunde til at betale, på dba..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Mange tak for de fine svar.  
Ja det er nogle ubehagelige billeder man kan få ud af sådan en termo fætter   
Men i det mindste kan jeg se at mit nybyggeri ikke er helt elendigt  

@Lyhne1: Vi har ikke selv lagt gulvvarmen, men jeg kan se flamingo (=kant isolering) ude i siderne, så man må næsten gå ud fra at tidligere ejer også har lagt flamingo under hele gulvet. Vi kan ikke ligefrem mærke varme ved soklen, men som billederne antyder så slipper der måske alligevel lidt ud. Vi må holde lidt øje med sneen...

@ GSH: Vi har fjernvarme med en varmeveksler, som er placeret i vores udhus, hvorfra varmen sendes over på førstesalen af stue huset. Det har da sine fordele - men så afgjort også nogle ulemper....
Jeg tvivler på at det er kloakrør, men værd at tage med i betragtning, så god ide.

Vi trænger (meget) til hulmurs isolering - kan vi se - så tabet er ikke kun ud gennem soklen, men jeg ville lige høre om der var en ide med også at kigge på den.

Jeg fandt dette kamera i UK:
https://dk.kentfaith.com/search_termisk/GW41.0125_termisk-billede-til-android-med-8-farvepaletter-256-192-ir-pixel-25hz-opdateringshastighed
Ikke super-mega godt - men OK til husbehov. App'en er lidt ustabil, men igen - ok til husbehov.
Jeg gav 1500,- men kan se at det faktisk er på tilbud nu  
Da du ikke har direkte fjernvarme så kan det, alt andet lige, ikke være utæt gulvvarme, med mindre du jævnligt fylder vand på varmeanlægget.
Derfor kan det godt være f.eks. utæt varmtvandsrør, hvis såfremt der ligger rør af den slags i nærheden.
Som tidligere skrevet bør du finde, hvis muligt, en forklaring på ovennævnte varmespild.
Hvad form for rum har du der, dyrt eller forholds billigt at bryde gulvet, med gulvvarmen, op?
Vedhæfter foto af egen sokkelisolering.
Annonce
@GSH - Det er beton gulv, så ikke sådan lige at bryde op - jeg ville i hvert fald være træt af det. Varmtvands rørene kommer ind på 1. salen, så dem erdet nok heller ikke.
Men termo billedet er det samme hele vejen hen langs huset - ca. 12 meter fordelt på 3 rum - så jeg tvivler under alle omstændigheder på at det er et utæt rør.
Men tror jeg vil begynde at kigge lidt på noget isolering til soklen - hvilken type brugte du og hvor tykt?
Jeg tror det første om at I pumper meget varme ind, blev forstået som om at der forsvinder vand.🙂

Jeg bliver lidt skeptisk i fht. Den varme sokkel.. hvor meget isolering er der under det støbte gulv? 
Uanset hvad, vil en sokkel isolering nok gøre noget godt. 
Husk også på, at der forsvinder mest varme opad, mindre til siden og mindst nedad.. som udgangspunkt🙂



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det kunne tyde på at den "gamle" gulvvarme er af ældre årgang, med andre isoleringskrav, eller gemen sjusk.

Mit fotoet er med kælder.
Min udvendige isoleringstykkelse er 200 mm, indvendig 0,15 mm "elefanthud" og udvendig 6 mm Eternitplade, eternitpladen forhindre fugt i isoleringen samt fordeler trykket på samme, ligeledes giver det en pæn afslutning over jorden, efterfølgende har jeg malet eternitten, over jorden, med sokkelmaling.
Dybde ca 2,2 m, opgravet med hånden. 

For at få en rimelig effekt bør du gå efter 200 mm, selvfølgelig afhængig af U-værdien på isoleringen, og ned i frostfri dybde.
F.eks. Bolius anbefaler, på deres hjemmeside, for isolering af udvendige kældervægge min 200 mm helst 300 mm
Mange tak for svarene  
@Lyhne1 - du har ret mht at varme trækker mest opad, også derfor det undrede mig en del at varmen nærmest kom op helt nede fra under gulvplan.

Men det lyder til at vi skal have kigget lidt på noget sokkel isolering - heldigvis har vi ingen kælder som GSH, hvilket min ryg nok kommer til at sætte stor pris på  

Men det bliver nok først til foråret, så næste skridt bliver nok hulmurs isolering - for den er da helt ad H... til har vi lige opdaget....
Nu er der ingen skala på din termografering, så i princippet kan der være ½ grads forskel på blå og orange.
Hvis der er lavet kantisolering, og tilstrækkelig gulvisolering har du ikke noget nævneværdigt varmetab gennem soklen, og slet ikke noget ud af at isolere udenpå. 

Hvis der vitterlig er så meget varme der fiser ud gennem soklen, vil det bare stige op i ydervæggen og forsvinde hvis du isolerer udvendig på soklen. 

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også