Gulv koldt. Fjernvarme.

Hus fra 2015(fjernvarme). Gulvet (klinker)  i stue/køkken er koldt. Temp er indstillet til 21,5 grader og der vises ofte 21,7-22 grader på display sidst på dagen.
Gulvet i nævnte rum plejer være koldere end i andre rum sat til samme temp.
Hætten løfter fint når der kaldes på varme.
Hvad skal jeg prøve/tjekke - hvad mon er galt?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der noget galt? Det ser jo ud til at i fint kan opnå den ønskede temperatur. Er det for at have et lunere gulv, vil det give en højere rumtemperatur, hvis i ikke samtidigt åbner vinduet.
Det er vel det optimale at have et godt isoleret hus, og lave varmeudgifter. Det betyder så at overfladetemperaturen i gulvet bliver lavere end hvis huset var dårligere isoleret.

Søren O
Søren O skrev den 04-01-2025 17:19:16

Er der noget galt? Det ser jo ud til at i fint kan opnå den ønskede temperatur. Er det for at have et lunere gulv, vil det give en højere rumtemperatur, hvis i ikke samtidigt åbner vinduet.
Det er vel det optimale at have et godt isoleret hus, og lave varmeudgifter. Det betyder så at overfladetemperaturen i gulvet bliver lavere end hvis huset var dårligere isoleret.

Jeg ved ikke om der kan være noget galt i stue rum? Ja enig. Ja, kunne ønske varmere gulv, men uden at skrue mere op for varmen da vi synes lige under 22 grader er mest behageligt. Undrer mig bare over gulvet er så koldt. Gulv i badeværelser er varmere. Det ene badeværelse står 0,5 grader højere.  Er det usandsynligt der er noget galt i stuen?

Tror helt bestemt ikke at der er noget galt med gulvvarmen.

Søren O
Hvis gulvet bliver varmere - kan du vel ikke undgå at rummet bliver varmere ?

Men du kan selvfølgelig åbne for vinduerne :-)

Er det altid koldt? Eller sviger det?
I så fald kan du muligvis justere fremløbstemperatur lidt ned, for at få jævnere flow..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Husk at gulvarme i huset er ikke til at holde gulvet varmt, men til at holde rummene varme. Hvis temperaturen i rummet er som indstillet, er temperaturen på gulvet korrekt.

Arealet på gulvet er meget stor sammenlignet med en radiator, så gulvet bliver alrigt lunt.

lyhne1 skrev den 04-01-2025 20:07:32

Er det altid koldt? Eller sviger det?
I så fald kan du muligvis justere fremløbstemperatur lidt ned, for at få jævnere flow..

Synes altid det er koldt. Så koldt at jeg ikke med sikkerhed kan fornemme der er varme i rummet ud fra at mærke på gulvet. I princippet kan de andre rum vel opvarme stuen? Justering af fremløbstemperatur er det for alt eller 1 rum det kan justeres og hvordan?

GodeVen skrev den 05-01-2025 00:01:34

Husk at gulvarme i huset er ikke til at holde gulvet varmt, men til at holde rummene varme. Hvis temperaturen i rummet er som indstillet, er temperaturen på gulvet korrekt.

Arealet på gulvet er meget stor sammenlignet med en radiator, så gulvet bliver alrigt lunt.

Tænker det er som du beskriver. Synes dog det burde være en snert af lunt på gulvet men det er nok bare min uvidende forestilling.  

Den blå hætte er vel til fremløbstemperatur? Den står på lidt over 3. Mellem 3 og 4 er der 2 enkelte streger. Står på første streg efter 3. Så den bør vel ikke stilles lavere eller hvad? 
Det kræver nok et foto, før (i hvertfald jeg) kan hjælpe, med hvad der er hvad.

I fht. Fremløbstemperatur, justerer man alle kredse. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis