Nyt trægulv flager op

Billederne siger det meste. Det er pinch pine. Og generelt rigtigt flot. Det har ligget og akklimatiseret i næsten en måned. Og der er ikke noget med byggefugt. Det er gammelt hus.

En del steder (måske hver 10. bræt) kommer der sådanne flager som fanger strømperne og flækker af.

Kan man gøre noget? Vi er stadig ved at lægge det. Billederne er fra det sidste bræt vi lagde i går og der er vi ret sikre på at det ikke flagede op

Edit: Da der er ret langt mellem åreringene så giver det et ret stort hul hvis sådan en flage ryger af. Jeg kan prøve at sprøjte lidt lim ind under  
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De var ikke pakket ind i håndterbare bundter eller med strøer i mellem lagene da vi modtog dem så vi fik at vide fra forhandleren at de bare skulle ligges ind uden.

Kan også se at nogle af dem vi lagde i går har udvidet sig en del. Der er lige pludselig ikke luft i fugerne mere. Det var der i går. Luftfugtigheden svinger mellem 45 og 55% de sidste par dage. 
Har du overvejet at lakere hele gulvet.
Planen er lud og så masser af sæbe… lak bliver meget hurtigt grimt at se på
Træ er et naturmateriale og måske skulle planken havde været 2. sortering.
Er bare lidt øv over at det først flækker op 12 timer EFTER det er lagt. Vi kigger dem alle nøje efter inden vi lægger dem… 
Annonce
enten er det en fejl , der er dækket af garanti , så skal forhandleren ud og se det før du lægger mere
eller også er det et meget billigt gulv du har købt
Nu har jeg ikke meget forstand på trægulv priser, men jeg tror ikke det er billigt.   

Jeg har set det på 2 brædder ud af 27 indtil videre.

De 100 år gamle planker jeg har i stuen har sådan set den samme type fejl hist og her. 
Du kan bare stabilisere området med cyano lim, før det slibes. Det er sådan snedkere stabiliserer træ så revner og knaster ikke laver ballade i fremtiden.

Det tager få minutter, så er den ordnet.

Husk: plankerne skal opbevares i rummet i 2 uger før de lægges.

Elektronikteknikeren
Tak… er godt nok lidt ærgerlig over det. Mest fordi vi brugte lang tid på at udvælge brædder der var flotte til den del af gulvet der ikke skal være under køkkenskabe og de så får de her flækker efter at de er lagt. Har læst mig frem til at det muligvis er ring revner. Og det er efter sigende svært at opdage før man får lagt gulvet. Nogle gange viser det sig først efter overfladebehandling!

Bjælkerne er rettet op og plant/ret inden for de 2 mm tolerance (men ikke VANDret - gammelt hus)

Prøver at ringe til forhandleren i morgen (de har været super flinke og serviceminded indtil videre så de bliver ikke udleveret her).

Jeg har et par stumper, hvor der også er lignende skader. Jeg kan eksperimentere med CA lim der, men nogle af hullerne har allerede en del dybde. Det er som om den mørke del af årringene bare har trukket sig tilbage/er forsvundet. Vi har bare gået forsigtigt på det med strømpesokker fordi det stadig er ubehandlet. Kan man fylde det ud med noget eller skal jeg allerede slibe en millimeter af (lokalt)?

Det er godt nok lidt omstændeligt at udskifte et bræt midt på gulvet og de er specielt fremstillet på mål så det er ikke lige hyldevarer i stark. 
Og de har ligget 2 uger… og også 4 uger.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også