Fjernvarme - lidt bøvl med at holde varmen

Hej
Vi fik installeret fjernvarme for et par måneder siden i et gammelt hus fra 30erne hvor vi kun har 6 radiatorer i 5 rum og samlet 99 m2.

Når det bliver 0 grader udenfor så kniber det med at holde temperaturen på 21-22 grader, ofte kommer vi under 19 grader om morgenen selvom radiatorerne står på 3.

Vores unit er en Calefa II V og jeg har en mistanke om at den ikke er justeret korrekt af vores vvs folk.

Fremløb minimum til radiator var sat til 30 grader og den har jeg sat op til 35, max fremløb står stadig til 55. Jeg troede egentlig at den selv kunne styre hvad den skulle skubbe op af varme da den har udeføler, men sådan fungerer det måske ikke?

Jeg har tænkt mig løbende at skrue minimum fremløbstempersturen højere op såfremt den fortsætter med ikke at kunne holde varmen. Er det en korrekt fremgangsmåde?

Max temperaturen for retur begrænser er sat til 35 hvilket Google siger muligvis er for lavt.

Som det fremgår er jeg en begynder så håber at nogen kan hjælpe da det sætter en lille dæmper på glæden ved at have fået fjernvarme.

Mvh
Frank 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
I første omgang skal du kontakte din vvs-er og bede ham justere unitten, så kan holde varmen. Hvis han har leveret udstyret, er det også ham der har ansvaret for at det virker.
At hæve minimums fremløbstemperaturen hjælper intet. Den bør stå så lavt at anlægget ikke tilgører varme, når det er varmt om sommeren. Det der skal ændres ef “varmekurven”, så fremløbstemperaturen bliver lidt højere. Måske bliver det også nødvendigt at hæve max. fremlbstempersturen.
Det held afhænger af om fine radiatorer er store nok. Dine radiatorer skal være varme i toppen, og rimeligt kolde i bunden. Kontroller at alle returløb fra radiatorerne ef omtrent lige “kolde”. En enkelt radiator der ikke afkøler ordentligt, kan ødelægge hele opsættet.

Søren O
Hej Frank.

Godt nok ikke et svar på dit spørgsmål men vi er nemlig ved at få lagt fjernvarme ind, og er ved at bestemme os for en Unit.
Er I glade for jeres wavin når den kører? Og hvad skulle I give for installation?
Tak for et hurtigt svar Søren, jeg ringede til min vvs mand som var forbi i dag og lave nogle justeringer, om det har løst problemet må de næste kølige dage vise.

BTA, jeg er desværre ikke kvalificeret til at vurdere om den wavin unit vi har fået installeret kan anbefales. Det der driller nu er forhåbentligt noget der kan løses af nogle justeringer, det er mit indtryk at det kan være kompliceret at ramme.

Vi gav ca. 37000 for installation af fjernvarme unit.

Mvh
Frank
Frank71 skrev den 03-01-2025 21:15:14

Tak for et hurtigt svar Søren, jeg ringede til min vvs mand som var forbi i dag og lave nogle justeringer, om det har løst problemet må de næste kølige dage vise.

BTA, jeg er desværre ikke kvalificeret til at vurdere om den wavin unit vi har fået installeret kan anbefales. Det der driller nu er forhåbentligt noget der kan løses af nogle justeringer, det er mit indtryk at det kan være kompliceret at ramme.

Vi gav ca. 37000 for installation af fjernvarme unit.

Mvh
Frank

Ok. Så den lidt dyrere end det tilbud vi har fået.

Vi har fået komplet tilbud fra 2 vvs’ere indtil nu på Metro Therm Slimline 6 med udeføler der hedder 34.000-35.000,- og så venter vi på et 3 tilbud der formentligt bliver dyrere, men på en Thermix der efter sigende skulle være bedre, men jeg ved det ikke.
Wavin blev vi frarådet af den ene VVS’er på trods af vi sagtens kunne købe en af ham, men ved faktisk ikke hvorfor han frarådte den.
Synes virkelig det er en jungle at blive klog på.

Og oveni det er jeg lidt utilfreds med måden fjernvarme afregnes på, det gør at fjernvarmen bliver lige over 14 % dyrere over et år, end vores nuværende varmekilde som er gas, men på et tidspunkt bliver vi jo nok tvunget til at gå væk fra gas, så kunne ligeså godt gå på fjernvarmen nu de kom til byen. 
Og oveni det er jeg lidt utilfreds med måden fjernvarme afregnes på, det gør at fjernvarmen bliver lige over 14 % dyrere over et år, end vores nuværende varmekilde som er gas, men på et tidspunkt bliver vi jo nok tvunget til at gå væk fra gas, så kunne ligeså godt gå på fjernvarmen nu de kom til byen.

Må man være nysgerrig og spørge, hvordan varmen afregnes?

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 04-01-2025 12:40:58

Må man være nysgerrig og spørge, hvordan varmen afregnes?

Må du da. Der er overordnet 2 regninger (det kommer fra den samme, altså fjernvarmeværket.) den ene er selve produktet, altså varmen, den betaler du efter dit forbrug, hvilket jo er helt fair. Den dækker omkostningerne til at holde værket kørende. 

Så er der den anden regning, det er rørledningen ud til dig, den er stadig en del af fjernvarmeværket, men der har man for mange år siden, bestemt at den skal betales som en kvadratmeter pris af din bolig årligt. Det dækker vedligeholdelse på rørene og hvad der ellers er af udgifter forbundet til rørene. Ved os er det i runde tal 25 kr. pr. Kvadratmeter ifølge BBR og så får vi et ekstra tillæg fordi eksisterende kunder ikke må belastes af udvidelsen ud til vores område, så der skal vi så betale 29 kr. pr kvadratmeter ifølge BBR ekstra i 30 år. Altså i alt 54 kr. pr. Kvadratmeter.

Her er det kæden knækker lidt for mig, for det vil sige vi betaler et rigtig højt beløb alene i afgift, det vil sige at det stort set ikke kan betale sig at energi effektivisere. Husk på et gennemsnitshus i dk nu er på 204 kvadratmeter, vores hus er på 177 kvadrater og vi ender derfor lige under 10.000,- alene i afgift, hvilket vil sige at varmen (altså produktet) bliver under halvdelen af vores samlede varmeudgifter (taget udgangspunkt i forbruget fra nuværende gasfyr)

Dette synes jeg er en meget forkert retning at gå, og man bør i stedet have hele regningen under forbruget, måden det kører på i dag gør jo eks at et nyt hus, isoleret efter forskrifterne vil komme til at betale ALT for meget for sin varme hvis de vælger fjernvarme, og i vores tilfælde hvor vi har et hus fra 76, der skal vi da virkelig tænke os om inden vi eks skifter vinduer for besparelsen i varme vi vil få kan aldrig forrente vinduerne. (Lavede et meget groft regnestykke på udskiftning af alle vinduer, der ville besparelsen i varme tage lige over 150 år. Før de var tjent hjem) så måden det fungerer på er jeg lidt utilfreds med da det går stik imod den ideologi om at vi skal energi effektivisere vores huse og bruge færre ressourcer.

Så naturligvis skal værket kunne rende rundt, men hele udgiften bør ligge i forbruget og ikke størrelsen på huset, denne måde at afregne på er politisk bestemt og derfor ikke noget det enkelte værk må ændre. 
Tak for oplysningerne om fjernvarme priserne i dit område.
Jeg kan fortælle lidt historie om fjernvarmen, hvor jeg bor. Det begyndte med at man lavede et projekt kaldet spildvarme fra Asnæsværket. Der blev lavet et projekt for omkring 45 år siden, og indbyggerne fil tilbudt et tilbud om næsten gratis, men dog ikke gratis nok, fjernvarme. Der var gratis tilslutning, ja næsten. Der skulle jo etableres varmeveksler som erstatning for f.eks. oliefyret. Forbrugerne gjorde så det at de kikkede på, hvad der bedst kunne betale sig: fjernvarme eller oliefyr. Det der var billigst valgte for brugeren forståeligt nok. Hvad gør vi nu som kommunal forsyning (med underskud). Redningen blev varmeforsyningsloven, der gav mulighed for tvangstilslutning efter højst 10 år. Men så sker der det at forbrugerne begynder at spare på varmen. Det kan man jo ikke forhindre dem i. Hvad gør vi nu? Løsningen er selvfølgelig en fast afgift afregnet efter antal bebygget areal. ​Columbusægget er opfundet endnu engang. For uanset om du sparer eller ej, skal du betale.
Jeg vedhæfter takstbladet for forsyningen i mit område.

fase
S. Fabrin skrev den 04-01-2025 16:04:46

Tak for oplysningerne om fjernvarme priserne i dit område.
Jeg kan fortælle lidt historie om fjernvarmen, hvor jeg bor. Det begyndte med at man lavede et projekt kaldet spildvarme fra Asnæsværket. Der blev lavet et projekt for omkring 45 år siden, og indbyggerne fil tilbudt et tilbud om næsten gratis, men dog ikke gratis nok, fjernvarme. Der var gratis tilslutning, ja næsten. Der skulle jo etableres varmeveksler som erstatning for f.eks. oliefyret. Forbrugerne gjorde så det at de kikkede på, hvad der bedst kunne betale sig: fjernvarme eller oliefyr. Det der var billigst valgte for brugeren forståeligt nok. Hvad gør vi nu som kommunal forsyning (med underskud). Redningen blev varmeforsyningsloven, der gav mulighed for tvangstilslutning efter højst 10 år. Men så sker der det at forbrugerne begynder at spare på varmen. Det kan man jo ikke forhindre dem i. Hvad gør vi nu? Løsningen er selvfølgelig en fast afgift afregnet efter antal bebygget areal. Columbusægget er opfundet endnu engang. For uanset om du sparer eller ej, skal du betale.
Jeg vedhæfter takstbladet for forsyningen i mit område.

Det jo meget det samme som jeg siger. Prisen bør være en pris der er ud fra forbruget og ikke størrelsen på huset man har. Skal jeg forstå det som om at I betaler en fast afgift for varme og slet ikke for forbrug? 

Ved vores fjernvarme er det flisfyr og varmepumper. Så falder forbruget fordi man ændrer hele prisen til forbrug, så er det jo bare at skrue ned for mængden der fyres med. Er det overskudsvarme det kommer fra, og der bruges mindre end der kommer ind af varme så er det jo bare at producere strøm med den ekstra varme der måtte være.

Men som sagt er det politisk bestemt. Så jeg har naturligvis skrevet til energi ministeriet og blot fået et standart svar tilbage, så har jeg snakket med en lokal politiker der har meget samme holdning og vil tage det op inde på Christiansborg, ikke helt sikker på om det sker. Men så har jeg også haft fat i tv2 hvilket jeg stadig venter svar fra. Jeg synes det er et forældet system som det er nu. Og så giver det heller ikke mening at regeringen skal bestemme hvordan det enkelte værk skal afregne deres kunder fremfor bestyrelsen (som formentlig består af forbrugere fra pågældende værk)
Skal jeg forstå det som om at I betaler en fast afgift for varme og slet ikke for forbrug?

Som du kan se på takstbladet betaler vi en fast afgift pr. m2 plus varmeforbrug, samt målerleje og afgift, hvis vi ikke afkøler returen nok. 

fase
S. Fabrin skrev den 04-01-2025 22:06:10

Skal jeg forstå det som om at I betaler en fast afgift for varme og slet ikke for forbrug?

Som du kan se på takstbladet betaler vi en fast afgift pr. m2 plus varmeforbrug, samt målerleje og afgift, hvis vi ikke afkøler returen nok. 

Det er som sagt det samme vi får. Og det samme for alle fjernvarmeværker grundet det er politisk bestemt. Eneste forskel er at vi ikke skal betale hvis vi sender for varmt vand retur, endnu. 

Men denne måde at afregne på er forældet. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis