S. Fabrin skrev den 04-01-2025 12:40:58
Og oveni det er jeg lidt utilfreds med måden fjernvarme afregnes på, det gør at fjernvarmen bliver lige over 14 % dyrere over et år, end vores nuværende varmekilde som er gas, men på et tidspunkt bliver vi jo nok tvunget til at gå væk fra gas, så kunne ligeså godt gå på fjernvarmen nu de kom til byen.
Må man være nysgerrig og spørge, hvordan varmen afregnes?
Må du da. Der er overordnet 2 regninger (det kommer fra den samme, altså fjernvarmeværket.) den ene er selve produktet, altså varmen, den betaler du efter dit forbrug, hvilket jo er helt fair. Den dækker omkostningerne til at holde værket kørende.
Så er der den anden regning, det er rørledningen ud til dig, den er stadig en del af fjernvarmeværket, men der har man for mange år siden, bestemt at den skal betales som en kvadratmeter pris af din bolig årligt. Det dækker vedligeholdelse på rørene og hvad der ellers er af udgifter forbundet til rørene. Ved os er det i runde tal 25 kr. pr. Kvadratmeter ifølge BBR og så får vi et ekstra tillæg fordi eksisterende kunder ikke må belastes af udvidelsen ud til vores område, så der skal vi så betale 29 kr. pr kvadratmeter ifølge BBR ekstra i 30 år. Altså i alt 54 kr. pr. Kvadratmeter.
Her er det kæden knækker lidt for mig, for det vil sige vi betaler et rigtig højt beløb alene i afgift, det vil sige at det stort set ikke kan betale sig at energi effektivisere. Husk på et gennemsnitshus i dk nu er på 204 kvadratmeter, vores hus er på 177 kvadrater og vi ender derfor lige under 10.000,- alene i afgift, hvilket vil sige at varmen (altså produktet) bliver under halvdelen af vores samlede varmeudgifter (taget udgangspunkt i forbruget fra nuværende gasfyr)
Dette synes jeg er en meget forkert retning at gå, og man bør i stedet have hele regningen under forbruget, måden det kører på i dag gør jo eks at et nyt hus, isoleret efter forskrifterne vil komme til at betale ALT for meget for sin varme hvis de vælger fjernvarme, og i vores tilfælde hvor vi har et hus fra 76, der skal vi da virkelig tænke os om inden vi eks skifter vinduer for besparelsen i varme vi vil få kan aldrig forrente vinduerne. (Lavede et meget groft regnestykke på udskiftning af alle vinduer, der ville besparelsen i varme tage lige over 150 år. Før de var tjent hjem) så måden det fungerer på er jeg lidt utilfreds med da det går stik imod den ideologi om at vi skal energi effektivisere vores huse og bruge færre ressourcer.
Så naturligvis skal værket kunne rende rundt, men hele udgiften bør ligge i forbruget og ikke størrelsen på huset, denne måde at afregne på er politisk bestemt og derfor ikke noget det enkelte værk må ændre.