Toprem under dørniveau?

TL;DR: Hvis min toprem skal være i samme højde over alt på mit skur, får jeg problemer med at sætte en dør i? Hvordan kan man løse det

Jeg er i gang med at bygge et mindre skur og er løbet ind i et mindre problem, som jeg tænker i kan hjælpe mig med.

Det er et meget almindeligt skur, men hvor jeg skal holde højden under 2.5 m. For en sikkerhedsskyld havde jeg tænkt mig at sigte mod 2.4 m, så jeg har lidt luft i processen.
Jeg ville gerne have et sedumtag hvilket jeg regner med fylder omkring 10 cm, og tag+tagspær kommer vel til at have en højde på omkring 20 cm.
Topremmen havde jeg tænkt mig at lave ved at bruge 2 reglar på højkant hvilket også er 10 cm høj.

Trækker vi alt dette fra ender vi med bunden af topremmen i en højde af 2 m - på forsiden.
Men taget skal naturligvis også have en hældning på taget, og med 3 graders hældning skal topremmen på bagsiden af skuret ligge i en højde af 1.87 m.

Dette er alt sammen meget fint, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at have indgangen på siden, og der får jeg jo et problem i og med at en dør jo normalt er 205 cm høj.

Hvordan gør man det? Jeg har vedhæftet en vejledende tegning af mine tanker.

Kan man bygge konstruktionen så der er en hældning på topremmen - hvilket giver plads til døren? Skal man bare gøre hældningen på taget mindre?  Skal man finde en lav dør? Hvad havde i gjort?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fylder dit tag 240-187=53 cm? Det er godt nok meget. Du vil nok også have lidt højde under døren så der ikke står vand der?

Jeg satte døren i den høje side og fik plads til en normal dør i den ene side. Den anden måtte jeg tilpasse et spær og hæve loftet i dørens åbning for at få plads til døren. Ellers fik jeg et trin ned fra terrassen af træ. Det blev fint uanset.

Personligt valgte jeg tagpap fordi højde vægtede mere end udseende. ​
HrT skrev den 02-01-2025 15:05:21

fylder dit tag 240-187=53 cm? Det er godt nok meget. Du vil nok også have lidt højde under døren så der ikke står vand der?

Jeg satte døren i den høje side og fik plads til en normal dør i den ene side. Den anden måtte jeg tilpasse et spær og hæve loftet i dørens åbning for at få plads til døren. Ellers fik jeg et trin ned fra terrassen af træ. Det blev fint uanset.

Personligt valgte jeg tagpap fordi højde vægtede mere end udseende.

Taget i sig selv fylder jo ikke 53 cm, men det er måske 53 cm fra toppen af toppen til bunden af den lave ende.

Du har ret i at jeg vil hæve døren lidt, men jeg bygger på et fundament der allerede ligger lidt overniveau - det havde jeg bare ikke med her.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener når du siger: "Den anden måtte jeg tilpasse et spær og hæve loftet i dørens åbning for at få plads til døren". Har du evt et billede?

Hvad er det du skal bruge en toprem i siden af bygningen til?
En toprem er det tømmer spærene ligger af på.

Det eneste du skal bruge langs siden er noget at sømme beklædningen fast i.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 02-01-2025 15:42:34

Hvad er det du skal bruge en toprem i siden af bygningen til?
En toprem er det tømmer spærene ligger af på.

Det eneste du skal bruge langs siden er noget at sømme beklædningen fast i.

Tak for input. For at være ærlig gik jeg lidt med de samme tanker selv, men alle tegninger jeg kigger på har typisk en toprem som går hele vejen rundt. Jeg tænkte måske der var noget stabilitet i at man havde en toprem der gik hele vejen rundt.

Der er jo stort set ikke brug for en rem på den side som døren sidder i. 
Og i top og bund kan en lægte jo gøre det, hvis du laver konstruktionen så der er lodret stolpe under hvert spær. 
Og så skal du ikke spilde de første 10 cm for at have lidt luft i processen 
Så 10 cm tag, 10 cm spær  Så ender du på 2,30 i højde under spær i den høje side. med lægter og lofts beklædning så måske 2,20 m og så 13 cm fald 2,07 i den lave ende 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
peterkk skrev den 02-01-2025 15:14:42

HrT skrev den 02-01-2025 15:05:21

Personligt valgte jeg tagpap fordi højde vægtede mere end udseende.

Taget i sig selv fylder jo ikke 53 cm, men det er måske 53 cm fra toppen af toppen til bunden af den lave ende.

Du har ret i at jeg vil hæve døren lidt, men jeg bygger på et fundament der allerede ligger lidt overniveau - det havde jeg bare ikke med her.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener når du siger: "Den anden måtte jeg tilpasse et spær og hæve loftet i dørens åbning for at få plads til døren". Har du evt et billede?

Kan ikke ses på et billede men det, du kalder topteam, er hos mig blot et spær. Det bærer nærmest intet plus var overdimensioneret ift last vs isoleringsønske. Det har, som jeg husker det, nærmest blot at få det i vater for at få plads til døren. Jeg havde ikke indregnet dels et trin, dels tagets hældning. Alt fokus var åbenbart på at ikke overskride 250 højden. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis