Hvor gammelt er mit badeværelse? (Risiko for asbest?)

Jeg skal til at renovere badeværelset i min lejlighed og er blevet opmærksom på, at der potentielt kan være asbest i fliseklæb.

Jeg har under alle omstændigheder tænkt mig at bestille en test, så jeg kan vide det med sikkerhed, men indtil da kunne det være interessant at høre I kloge hoveder herinde, hvornår I vil vurdere at badeværelset er fra. Dernæst modtager jeg meget gerne anbefalinger på firmaer, der kan hjælpe med den slags tests i Østjylland.

På forhånd tak :)
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget svært at vurdere uden mere info:

1. Hvornår er bygningen fra (det kan du se på bbr.dk)
  2. Er gulvet støbt beton eller vinyl(plast)?
  3. Er det etageejendom eller hus lejligheden er i? (hvis lejlighed ser det ud til der er monteret en ventilator til aftrækket - det må der ikke være)
  4. OBS - el-installation med forlængerledning og stikdåse over køkkenvasken er ikke lovlig.
  5. OBS - der er ikke vandlås på afløbet fra vasken ser det ud til - det skal der være. Medmindre vandlåsen sidder et andet sted
Umiddelbart ser det ud på billederne til baseret på toliettet, gulvet mm at det er fra mellem 1960-1990. Tror ikke det er nyere og sandsynligvis ej heller ældre. Men igen det er svært at vide uden yderligere info

Er gulvet vinyl(plast) kan der være asbest i bagsiden af vinylen og i den flydespartel der er brugt under vinylen. Så udover fliseklæben ville jeg også tage en test af vinylen og et stykke af den spartel der ligger under.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Et spørgsmål kunne være: Hvor gammel er huset. Ud fra det kunne man måske bedre bedømme, om der er asbest i fliseklæben.

fase
buller27 skrev den 29-12-2024 11:33:10

Det er meget svært at vurdere uden mere info:

1. Hvornår er bygningen fra (det kan du se på bbr.dk)
  2. Er gulvet støbt beton eller vinyl(plast)?
  3. Er det etageejendom eller hus lejligheden er i? (hvis lejlighed ser det ud til der er monteret en ventilator til aftrækket - det må der ikke være)
  4. OBS - el-installation med forlængerledning og stikdåse over køkkenvasken er ikke lovlig.
  5. OBS - der er ikke vandlås på afløbet fra vasken ser det ud til - det skal der være. Medmindre vandlåsen sidder et andet sted
Umiddelbart ser det ud på billederne til baseret på toliettet, gulvet mm at det er fra mellem 1960-1990. Tror ikke det er nyere og sandsynligvis ej heller ældre. Men igen det er svært at vide uden yderligere info

Er gulvet vinyl(plast) kan der være asbest i bagsiden af vinylen og i den flydespartel der er brugt under vinylen. Så udover fliseklæben ville jeg også tage en test af vinylen og et stykke af den spartel der ligger under.

Tak for svaret til jer begge to! 

Selve bygningen er en etageejendom fra 1911. Jeg kan se i byggesagsarkivet, at der er blevet opført bruseniche i lejligheden i 1988. Spørgsmålet er så hvorvidt det blot blev bygget til eller om hele rummet blev renoveret i forbindelse med dette.

På gulv og fliser ser det ud til at være lavet samtidig. Så er det fra 1988 så ingen asbest Men bestil en test kit og følg vejledningen, så får du sikkerhed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 29-12-2024 14:04:42

På gulv og fliser ser det ud til at være lavet samtidig. Så er det fra 1988 så ingen asbest Men bestil en test kit og følg vejledningen, så får du sikkerhed. 

Tak! Hvor vil du anbefale at købe et testkit fra? Jeg har selv haft kig på DMR.

Annonce
Det lyder som et ok sted at købe et testkit, men skulle det vise sig der er asbest, skal du jo have et firma ud, der er godkendt til at håndtere asbest, til at fjerne det..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 29-12-2024 15:38:09

Det lyder som et ok sted at købe et testkit, men skulle det vise sig der er asbest, skal du jo have et firma ud, der er godkendt til at håndtere asbest, til at fjerne det..

Helt enig. Det er også min plan. Jeg vil ikke sætte mit helbred på spil for at spare den sum penge.

Er der i øvrigt nogen, der ved hvad røret i hjørnet af brusenichen er til? Og hvad der i så fald er af muligheder, hvis man gerne vil “skjule” den?
Rothko skrev den 02-01-2025 21:45:22

Er der i øvrigt nogen, der ved hvad røret i hjørnet af brusenichen er til? Og hvad der i så fald er af muligheder, hvis man gerne vil “skjule” den?

Synes det er lidt svært at se. Kan du tage et billede tættere på? Tænkte først det var en del af en synlig faldstamme. Men det ser det ikke helt ud til. Måske en stigledning til brugsvand i rustfri stål.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 03-01-2025 11:20:10

Rothko skrev den 02-01-2025 21:45:22

Synes det er lidt svært at se. Kan du tage et billede tættere på? Tænkte først det var en del af en synlig faldstamme. Men det ser det ikke helt ud til. Måske en stigledning til brugsvand i rustfri stål.

Jeg bor andetsteds lige nu, men jeg sørger for at tage billeder tættere på næste gang jeg er forbi. 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også