Fjernvarme fyr svinger for meget i L/h?

Hej

Jeg har haft besøg af en service tekniker til mit fyr (gratis service ordning fra fjernvarmen).

Jeg blev gjort opmærksom på at måleren svinger op og ned i l/h. Den kan svinge fra 30 til 150 l/h på en gang.

Service teknikeren pegede på termostaten som sandsynlig fejl. Jeg har skiftet termostaten og jeg troede fejlen var udbedret da den har ligget stabilt de sidste 5 dage. Men nu opdager jeg at den kører op og ned i l/h igen.

Her er hvad jeg ved:

- Måleren viser rigtigt. Jeg kan høre at det hyler lidt når flowet stiger og måleren viser højere l/h. 

- Det er fra radiator kredsen og ikke varmtvandsbeholderen problemet er. 

- Når jeg tager termostaten helt af stiger flowet til +400 l/h og trykker jeg ventilen ind går den til 0 l/h

- Temperatur forskellen mellem retur på uret og retur på måleren er max 3 grader. 

- Fjernvarme fremløbstemperatur 77C, fjernvarme retur 37C.

Har i nogle forslag? 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du direkte fjernvarme eller har du varmeveksler? Har du ikke et par billeder af din fjernvarmeforsyning?

fase
Det er indirekte fjernvarme. Jeg prøvede at uploade en video men fik fejl meddelelse. Jeg har lige taget nogle billeder istedet.

Det sjove er at nu har jeg skiftet tilbage til den oprindelige termostat. Nu ligger l/h igen stabilt.
Nu ligger den igen og kører op og ned. Mellem 60l/h - 175l/h?

Jeg kan mærke på røret som føleren sidder i at den går fra lun til meget varm når termostaten åbner for ventilen. Og tilbage til lun når termostaten går mod lukket. 

Hvis ikke det er termostaten/føleren så kan det vel kun være ventilen? Ventilen kører bare helt smooth og lukker (0 l/h) når den bliver trykket i bund.

Kan det være luft i systemet/veksleren så føleren måler falskt? 
Er det ikke blot fordi dine radiatorventiler regulerer ?
Afhængig af hvor mange radiatorer du har, så er et flow-udsving på 1 - 3 liter pr minut vel ikke et voldsomt udsving ?
Service teknikeren sagde at det burde ikke svinge så meget så hurtigt. Han har også skrevet i service rapporten at han mistænker en dårlig termostat.

Ved at mærke på røret føleren sidder i vil jeg skyde på at den svinger +20 grader. Jeg ville mene at den burde kunne holde temperaturen konstant ved at regulere på ventilen. Og så burde udsvingene i l/h heller ikke være så store. 
Annonce
Kan du ikke tage et billede af den ventil vvs-eren mistænker for fejl.

Søren O
Det er den termostat der sidder til højre på billedet. En danfoss RAVK termostat.

Den til højre er til radiatorerne og føleren går ind i røret man kan se til venstre. Som er udløb fra veksleren. 

Den termostat der sidder til venstre er til brugsvand og regulerer varmtvandsbeholderen. 
Jeg var lige nede og kigge her til aften hvor der er helt ro i huset. Ingen åbne døre/vinduer og ingen har brugt varmt vand. 

Anlægget kører konstant op og ned hvert 5. sekund ca i intervallet 07 l/h til 150 l/h. Temperaturen på røret går fra lunken til at man nærmest brænder sig på det. 

Hvis jeg lukker for retur til brugsvand, således at jeg kun aflæser retur temperatur for radiator kredsen gennem veksleren på måleren, så ser veksleren god ud. Retur temperatur på radiator kredsen og retur temperatur på fjernvarmen ligger meget tæt på hinanden. Se billeder. 

Jeg kan simpelthen ikke forstå at det ikke er termostaten der er defekt. Kan jeg have fået en dårlig termostat fra ny, men hvorfor virker den så i 5 dage og hvorfor virker den gamle da jeg sætter den på igen, indtil den ikke gør mere?? 

Det lyder som en trykdifferensregulator der ikke helt fungerer som den skal
Er det den på billedet der sider lige før måleren? 

Kan man teste den på nogen måde? 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis