Udskiftning gammel vandsystem

Jeg planlagde at udskifte bruseafløbet og fliser og opdagede, at vandrørene var i dårlig stand. 
 Der er ingen VVS-plan, og jeg forstår, at alle vandrør skal udskiftes.  
Rørene er placeret under betongulvet og løber gennem nogle af rummene.  
Jeg tror den eneste mulighed er at lægge nye rør langs væggene.  
Jeg har et meget begrænset budget og vil gerne lave alt selv.  
Jeg har meget erfaring, men måske har du nogle råd.  
Jeg ville være taknemmelig for enhver informationer. 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Der skal lidt mere information før det er til at svare på. 
Er det parcelhus fra 60 - 80 `rne ?
Er der kælder?
Kan du vise en plantegning af huset ? fundament plan ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Her er husplanen. 
 Villa 1967. 
Vandsystem er udført i stålrør og kommer fra garagen under gulvet i stuen.  Yderligere ukendt.  Jeg tegnede med en stiplet linje, hvad jeg synes.  Jeg skal lige hæve gulvet i køkkenet.
Jeg ville nok rådføre mig med en smed - det skal det laves efter bogen og i de rette dimensioner, så tilbageslag i kontraventil minimeres og en evt. forsikrings skade ikke peger på dig selv. Kender ikke rørstørrelser men nok ca. 20 - 25 mm pex. på forsyning og 16 mm til tappesteder. Fordeler røret sætter sikkert en gængs standart og selvfølgelig ingen samlinger skjult. Det varme vand kan næsten ikke isoleres nok og det kolde under klaplaget.  Håber andre byder ind med mere korrekte forslag.

Skal det laves rigtigt, bliver det en større omgang. Det passer bedst når hele huset skal renoveres. Det billigste for dig vil nok være af lade rørene ligge. Bliver de utætte, så må din rørskadeforsikring betale. Sørg for at have ekstra fliser liggende, så der ikke bliver forskellige fliser.
Skal du renovere dine andre rum, så læg tomrør i gulvet til senere brug.

Søren O
Når huset er af den årgang, så går vand og varme rør sikkert i nogle varmekanaler fortrinsvis langs ydervægge, med en afstikker ind i køkken. Du kan nok finde de originale tegninger hos kommunens tekniske afdeling. Her ser du også en fundament plan eller kloak plan hvor kanalerne er indtegnet.  Varmekanaler er støbt i gulvet og efter at rørene er trukket er de fyldt med sand eller flamingo kugler og så er der støbt et lå over sammen med pudslaget på gulvet. 
Det er ikke så stort et problem at hugge det op i stue og køkken, da ny gulvbelægning ofte er det billigste der. 
I badeværelse medfører det ofte noget mere, da vådrums membran skal etableres osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Udover de råd der er kommet vil jeg anbefale at du får testet for asbest i materialerne da det var udbredt i en bygning af den alder. Og så selvfølgelig får asbesten håndteret af en med autorisation - det er lovpligtigt efter nytår. Inden nytår må du heller ikke selv arbejde med det, da det er indendørs.

Der skal også autorisation til at skiftene rørene. Så uanset budgettet kommer du nok ikke udenom en aut. VVSer og så test for og håndtering af aut.firma mht asbest.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Tror også at jeg selv ville lave ny rørføring med PEX-rør langs de bærende vægge, ved at bore huller i væggene. 
Og så ville jeg afblænde de gamle stålrør så der ikke er tryk på mere. Ville afblænde dem i rummet helt til højre på tegningen. Måske der er et sted du kan skrue af og sætte en PEX-overstykke på ?

NB: Jeg har set så meget dåligt auth. VVS-arbejde igennem årene at jeg ikke tør bruge en auth. VVS'er mere :-(
NB: Jeg har set så meget dåligt auth. VVS-arbejde igennem årene at jeg ikke tør bruge en auth. VVS'er mere :-(
Det er godt nok noget af en påstand. Du vil så selv lave dine VVS installationer. Hvilke forudsætninger har du for at bedømme VVS arbejde?

fase
Thomas_Mygind skrev den 28-12-2024 20:06:33

Tror også at jeg selv ville lave ny rørføring med PEX-rør langs de bærende vægge, ved at bore huller i væggene. 
Og så ville jeg afblænde de gamle stålrør så der ikke er tryk på mere. Ville afblænde dem i rummet helt til højre på tegningen. Måske der er et sted du kan skrue af og sætte en PEX-overstykke på ?

Det er smadder ærgerligt når man har dårlige erfaringer med aut. VVsere, el-installatører osv. Har selv oplevet det en del gange.
Hvis du har bekendte som bruger en VVSer de er tilfreds med og som laver noget pænt arbejde kan du måske anvende ham/hende?

Ellers er der forskellige sider der bedømmer håndværkere.

Dårlige erfaringer desuagtet - så er det ulovligt at lave selv.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
De ting jeg har set fra dårlige VVS'ere:
* Kontraventil der vendte forkert 
* Overtryksventil på gulvarme var 10 Bar
* Samling af messing og kobber-rør - og så lige et stykke galv. stål - som selvfølgelig var utæt 5 år efter.
* Varmepumpe hvor der var byttet rundt på frem og retur.
* VVS'ere som lagde rør på loft - men samtidig kom til at træde genvex i stykker så luftrørene skulle skiftes
* Forkert dimmensionering af rørdimmensioner. 15 mm PEX er altså ikke nok til gulvvarme fremløb med varmepumpe.
* Utætte press-fittings
* Manglende udluftningsventiler på 1. sal - så der ikke kunne komme gang i gulvvarmen på 1. sal da luft ikke kunne trykkes ned.
* Manglende isolering af nedlagte varmerør.
* Vandrør på loftet som lå på den kolde side
* ...

Problemet er nok tit at de har bilen med og så tager de hvad der er af ting i bilen, som medføre alle mulige sjove løsningen.
Og hvis kunden ikke ved noget så kommer de med alle mulige røverhistorier.

Og så var der i øvrigt en VVS'ser som stripsede nogle gulvvarmeslange ned på rionet før beton. Det tog 1 time - men det kostede 15 timers arbejde + miljøtillæg + vogn+...

Har stadig ikke fundet en god og ærlig VVS'er...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også