Samling af bordplade der er for kort

Hejsa...
Er ved at lave et arbejdsbord i min garage..
Jeg har købt sådanne 2 
bordplade

Da de ikke er lange nok, ville jeg gerne høre om det er muligt at samle dem på på midten, altså ikke i et hjørne som normalt..
men blot skubbe dem op mod hinanden..

Er det noget i har erfaringer med at gøre?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I et køkken stilles der krav om at det skal være vandtæt samling, og gerne uden kanter. Siver der vand ned så buler det op da det er laver at spånplade inderst.
På et værksted kan det være noget nemmere hvis kravene ikke er så store
I alle tilfælde kan man have en silicone fuge i passende farve. Den skæres af med hobbykniv eller stemmejer nogle timer efter samling. 
1. Sætte plader imod hinanden og skrue fast nedefra igennem igennem skabe.
2. Er der ikke skabe under så skues et par stykker bræt under.
3. Skal de holde tæt sammen kan man bruge 2 -3 par af vinkler over for hinanden. De monteres under så samlingen hviler på den ene vinkel, og den anden monteres 2 - 3 mm fra den som det hviler på. Så kan man med en skrue presse vinkler sammen.
Er der skabe under så kan man skære hul i toppen af skabe så der er plads til det. 
4 Ellers er der køkkenbord metoden, med fisk som fræses ind i ende kanter, og fræse ud under til 2 stk gevindstænger der kan holde det sammen. Det er samme måde som hjørne samlinger laves. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for dejligt svar…
I enderne af pladerne er der jo “laminat” på, skal den bare limes laminat mod laminat, eller skal enderne skæres?
Jeg ville ikke skære, din samling er mere fugtsikker når du limer laminat mod laminat.
Nu fortæller du ikke noget om hvor langt bordet skal være, men hvis du havde handlet et andet sted kan man få laminatborplader i 4 m længde. Så havde du sparet samlingen.

Til sammenligning koster en 3 m laminatbordplade i øvrigt 265kr i Stark, så bare fordi der står Ikea er det ikke altid billigt.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 27-12-2024 10:48:13

Nu fortæller du ikke noget om hvor langt bordet skal være, men hvis du havde handlet et andet sted kan man få laminatborplader i 4 m længde. Så havde du sparet samlingen.

Til sammenligning koster en 3 m laminatbordplade i øvrigt 265kr i Stark, så bare fordi der står Ikea er det ikke altid billigt.

 Jeg glemt at fortælle at der skal være en vinkel på bordet, derfor kan de bordplader på 3 m i div byggemarkeder ikke bruges, da de runder i kanten

Annonce
Joker22 skrev den 27-12-2024 17:43:46


Jeg glemt at fortælle at der skal være en vinkel på bordet, derfor kan de bordplader på 3 m i div byggemarkeder ikke bruges, da de runder i kanten


??? Hvorfor skulle man ikke kunne gøre det? Det  er noget de kan hjælpe med rigtigt mange steder - eg Silvan. De relevante snit ser ud som på billedet og er netop noget de kan hjælpe med de steder hvor de har savværk. 


/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det var jeg faktisk slet ikke klar over at man kunne…
Måske jeg så bare skal levere pladerne tilbage til ikea…
Jeg kan ikke læse på silvans hjemmeside at de kan lave netop dette snit, er du sikker på de kan lave præcist dette snit?
Har set det udført både i Silvan og Bauhaus så tror bare du skal spørge det nærmeste sted.
De kan sikkert også fræse ud til fisk og spændebeslag når du alligevel er der.

Alternativt kan man lave samlingen selv vha overfræser hvor man fræser ind i forkanten på det buede stykke gradvis samt laver et afrundet hjørne på den tilstødende plade. Men det kræver tiltro til egne evner med værktøjet for det skal ikke gå meget galt før det koster en bordplade.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ok det opfattede jeg som samling på et lige stykke:
 muligt at samle dem på på midten, altså ikke i et hjørne som normalt..
men blot skubbe dem op mod hinanden..

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 27-12-2024 22:54:54

Ok det opfattede jeg som samling på et lige stykke:
 muligt at samle dem på på midten, altså ikke i et hjørne som normalt..
men blot skubbe dem op mod hinanden..

 Det var også meningen at jeg ville samle på lige styk, indtil “BOFH” kom med dette gode input

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også