Ingen strøm (sikring intakt)

Kære alle.

Jeg har netop overtaget et hus fra år 1903.
Jeg er gået i gang med at renovere huset og i den forbindelse er jeg stødt på et problem jeg ikke selv kan greje.
Der er 3 etager, men som det ser ud kun to faser (altså 2 sikringer).
Pæren på toilettet på midterste etage sprang med et ordentligt brag og strømmen gik.
Dette var ikke problemet for det var løst ved blot at skifte pæren og sikringen.

Det egentlige problem kom i stueetagen. Her skete det samme. Jeg tændte for en lampe, pæren sprang og strømmen gik.
jeg tænkte det blot var det samme problem.
Det var ikke tilfældet, da ingen af sikringerne var sprunget.
Jeg aner ikke hvad problemet så kan være?
Der burde være en fase pr. etage, men der er ingen sikring/fase til stueetagen. Der er i hvert fald ikke nogen i sikringsskabet.
Jeg kan derfor ikke få strøm i stueetagen igen😔

Er der nogen som har nogen ide om hvad det kan være?

Mvh. Rasmus
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor tror du at der er en fase per etage ?

Hvordan ser din eltavle ud ?
Har du i forbindelse med din renovering adskilt noget el nogen steder ?
Hvis pærer springer med et ordentlig brag, så har du måske en fejl som giver 400 v når du tænder på kontakten ?
Muligvis det der kaldes en svævende nul ?
Mon ikke en af el-hajerne lige melder ind.

Du kan muligvis også have en sprungen tarifsikring/mastesikring/ sikring i gravsten. ( kært barn mange navne)
Hvis huset har været lejet ud e.l., kan der være flere målere og sikrings tavler. Tror jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Et billede af gruppetavlen og om muligt en spændingsmåling ved f.eks. en stikkontakt vil være fint. Du har ikke skilt noget el ad. din beskrivelse tyder på en manglende nul. Det står ikke skrevet nogen steder, at der skal være en fase til hver etage.

fase
Er det kun stueetagen der pt mangler strøm?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Hej allesammen.

Tusind tak for alle jeres svar. Det sætter jeg stor pris på!

Så vidt jeg ved er der ikke andre eltavler i huset. Men jeg kan da have overset noget. Huset er 200 m2 i 3 etager.
Men eltavler vil jeg næsten ikke kalde det. Der er bare to sorte dimser med en kontakt på med en sikring i hver. That’s it. Og så en lille hfi ting ved siden af dem.
Det ser meget gammelt ud og det skal helt sikkert tjekkes igennem af en elektriker, når jeg kommer lidt længere i processen. Det er bare meget problematisk ikke at have strøm i stuen, når det er der jeg er startet med at renovere. Det ville være fedt lige at lokalisere fejlen så jeg lige kan have strøm indtil jeg skal bruge elektrikeren til at efterse det hele.
Jeg skal nok tage et billede af det hele næste gang jeg kommer op i huset. Det gør jeg d. 30. december. Så jeg uploader billeder derefter.
Nu skriver I alle “falsk nul” hvad betyder det?

Igen tak for jeres svar😊
JohnLarsen skrev den 25-12-2024 23:00:11

Er det kun stueetagen der pt mangler strøm?

Og ja. Det er kun stuetagen der mangler. Alt andet strøm virker.Strømmen virkede fint i stueetagen inden jeg tog det knækkede lampeudtag af. Det var i hvert fald efter det at pæren i en af lamperne sprang.

Jeg fandt lige et par billeder på nettet af nogen eltavler eller hvad man kan kalder sådan to sorte dimser. Billederne her er altså IKKE af min eltavle, men blot noget der ligner. Der er kun to sorte “kontakter” med en sikring i.
Den ene styrer 1. sal og den anden 2. Sal. Der er derfor så hvidt jeg kan se ikke en til stuen.
Ingen af de to sikringer er sprunget, så der er derfor jeg ikke forstår hvorfor strømmen pludselig forsvandt da jeg tændte lampen.
Håber I har nogen gæt😊
Har du prøvet at skifte sikringerne, selvom du mener de er intakte?
Vi indstiller skydningen til vi får billede af din tavle og evt. en måling af spændingen i din stikkontakt. 
Dine billeder viser en gruppetavle. Det hedder en gruppetavle uanset, hvor lille den er. 
Du kan godt komme ud for, at det ikke ser ud til at sikringen er sprungen, fordi melderen ikke er udløst. Prøv at skifte.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis