Ingen strøm (sikring intakt)

Kære alle.

Jeg har netop overtaget et hus fra år 1903.
Jeg er gået i gang med at renovere huset og i den forbindelse er jeg stødt på et problem jeg ikke selv kan greje.
Der er 3 etager, men som det ser ud kun to faser (altså 2 sikringer).
Pæren på toilettet på midterste etage sprang med et ordentligt brag og strømmen gik.
Dette var ikke problemet for det var løst ved blot at skifte pæren og sikringen.

Det egentlige problem kom i stueetagen. Her skete det samme. Jeg tændte for en lampe, pæren sprang og strømmen gik.
jeg tænkte det blot var det samme problem.
Det var ikke tilfældet, da ingen af sikringerne var sprunget.
Jeg aner ikke hvad problemet så kan være?
Der burde være en fase pr. etage, men der er ingen sikring/fase til stueetagen. Der er i hvert fald ikke nogen i sikringsskabet.
Jeg kan derfor ikke få strøm i stueetagen igen😔

Er der nogen som har nogen ide om hvad det kan være?

Mvh. Rasmus
Kære alle. Jeg har netop overtaget et hus fra år... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ZilasLukazEliaz skrev den 26-12-2024 01:26:54

.......... Strømmen virkede fint i stueetagen inden jeg tog det knækkede lampeudtag af. Det var i hvert fald efter det at pæren i en af lamperne sprang.

Da du fjernede det knækkede lampeudtag, huskede du da at samle ledninger rigtigt igen ???

Er ret sikker på, at der er noget som ikke er samlet korrekt, efter du har haft det adskilt.
djaydjay skrev den 26-12-2024 09:23:15

.......... Strømmen virkede fint i stueetagen inden jeg tog det knækkede lampeudtag af. Det var i hvert fald efter det at pæren i en af lamperne sprang.

Da du fjernede det knækkede lampeudtag, huskede du da at samle ledninger rigtigt igen ???

Er ret sikker på, at der er noget som ikke er samlet korrekt, efter du har haft det adskilt.

Altså jeg har ikke samlet noget igen. Den blå, brune og gul/grønne ledning hænger bare ud i luften. Skal de kobles til noget igen? (Der skal selvfølgelig helt nye lampeudtag på når elektrikeren kommer).

jhb skrev den 26-12-2024 08:50:31

Har du prøvet at skifte sikringerne, selvom du mener de er intakte?

Ja jeg har prøvet at skifte begge sikringer. Det var derfor jeg blev helt forvirret, for hvad kunne det så være når det ikke var sikringerne🤔

ZilasLukazEliaz skrev den 26-12-2024 10:57:39

djaydjay skrev den 26-12-2024 09:23:15

Altså jeg har ikke samlet noget igen. Den blå, brune og gul/grønne ledning hænger bare ud i luften. Skal de kobles til noget igen? (Der skal selvfølgelig helt nye lampeudtag på når elektrikeren kommer).

Hvis der kun er en ledning af hver farve, behøver du ikke samle dem. Sæt lige en muffe på hver, så du ikke får stød.

fase
Med lysgrupper alene ( hos dig 2 ) kan der ikke forekomme svævende nul blot ved at ledninger i installationen ikke er samlet. Den med svævende nul kommer man til at tænke på når du beskriver at pæren sprang "med et ordentlig brag" 
Men som andre skriver så er jeg ret sikker på at et er ledninger der ikke er samlet der hvor dit udtag ar afmonteret. Men billeder efter d. 30/12 vil hjælpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis