Kan ikke finde årsag til fejlkode

Er her nogen i gruppen som er "Viessmann-eksperter"?
Har et Vitodens-300 gasfyr.
Melder om fejl på udeføler (kode 18).
Nu har jeg udskiftet udeføleren.
Fyret bliver dog ved at melde om fejlkode 18.
Er der nogen der har en idé til hvad problemet så kan være?

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg  kender ikke omtalte fyr - men du er selvfølgelig sikker på at en evt. " trådløs forbindelse " ikke skaber fejlen.
Ifølge DENNE tråd kan fejl ske ved strømsvigt mv. , dvs. et printkort som er defekt. Typisk kan det blot være en udtørret lyt, men udfordringen er lige at finde disse og få dem skiftet. 
Da hovedprintet på mit Vaillant røg ved overspænding, fandt jeg et identisk komplett fyr og tog printet herfra - det kører igen fint. ( pris 1000,- kr )

 

Ja det kan jo ikke være selve udeføleren, da den nu er skiftet 😊 (Den er ikke trådløs, men med ledning...)
Du mener printpladen i selve fyret? Måske jeg skulle prøve at måle modstand på fyrets printplade, der hvor udeføleren er tilsluttet....

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
Hvis der meldes fejl på en komponent der kommunikerer med en anden komponent, som her, kan man intet præcist sige om hvilken komponent der forårsager fejlen.
Det kan været i den ene, den anden, eller i systemet, hardware eller trådløst, der forbinder dem. Hvis der er software involveret kan fejlen også ligge der.
Så kedeligt det kan lyde, kan det være smartest(læs billigst) at tilkalde en der har de relevante komponenter med, og kun udskriver en regning på den defekte + tid etc.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Har du prøvet at måle modstanden i udeføleren. Du skal pille ledningerne til føleren af printet og make modstanden. Du skal ikke måle modstand på printet.

fase
Nu ved jeg jo ikke hvor drevet du er i fyrets indstillinger - skal man ind de såkaldte installatør logger ( kræver normalt kode ) er der bedre mulighed for en dialyse, men en generel nulstilling af fejlkoder, kan også hjælpe. Har du en manual med koderne står der som regel, hvad man selv må/kan. Som Fabrin skriver, mål lige modstanden i de 2 udefølere afkoblet. I princippet kan den være forskellig ift. temperaturen. 

 

Annonce
S. Fabrin skrev den 25-12-2024 23:05:58

Har du prøvet at måle modstanden i udeføleren. Du skal pille ledningerne til føleren af printet og make modstanden. Du skal ikke måle modstand på printet.

Jeg har nu prøvet at måle modstanden i både den gamle og den nye udeføler, imens de var frakoblet. De var begge OK 😫

Prøvede så at måle modstanden i ledningen fra fyr til udeføler, mens de var kortsluttet i den ene ende og frakoblet fyret i den anden ende. Ledningen er defekt... 😱
Så jeg må trække en ny ledning fra fyret og ud.
(Kunne have sparet de 880,- kr den nye udeføler kostede 🥺)

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
HA9830 skrev den 28-12-2024 15:45:32

Prøvede så at måle modstanden i ledningen fra fyr til udeføler, mens de var kortsluttet i den ene ende og frakoblet fyret i den anden ende. Ledningen er defekt... 😱
Så jeg må trække en ny ledning fra fyret og ud.
(Kunne have sparet de 880,- kr den nye udeføler kostede 🥺)

Har du behandlet den og emballagen pænt kan den vel returneres(selvfølgelig kun hvis den er købt på nettet for nylig).


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis