Ledninger til el gulvvarme..

Er der nogen der har en anelse om hvilke ledninger der skal hvor på dette gulvvarme..? Jeg kan ikke rigtig lure hvorfor der er 3 ledninger og 3 jord..? Det er som om der mangler en ledning.. som de sidder lige nu er der kun varme I halvdelen af gulvet..
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det noget du selv er ved at installere?
Hvad er hvad på dine billeder? Det ser ud som om du har to varmekabler. Jeg vil anbefale dig at få samlet dine ledninger og kabler i en dåse af en art og forbinde den viste termostat med en passende ledning.
Du bliver nødt il at beskrive mere nøjagtig hvilke kabler der er hvad.
Der er tre jord, fordi der er en jord ind og to ud til varmekablerne. Der må også være to ledninger udover jord i varmekablerne. De skal sikkert forbindes til udgangene og nul.

fase
Der er 2 blå kabler med 2 ledninger i.. den ene er jord.. og så 1 sort kabel med det samme i.. jeg ved ikke hvad de går til, da jeg ikke selv har installeret det.. der er ikke 2 ledninger og jord i dem..
Jeg tror nedenstående billede passer på din model, men kan ikke se om dine ledninger sidder rigtigt.
Det lyder mærkeligt, at der kun er en ledning og jord. Der skulle vel ikke stå noget på kablet. For at der skal kunne gå en strøm i kablet, kræver det to ledninger. Det er ikke normalt, at skærmen/jord bruges som den ene leder.

fase
Diagrammet er helt rigtigt.. jeg syntes bare der mangler nogen ledninger.. 😊 
Annonce
Ja det virker meget mærkeligt.. umiddelbart står der ikke noget på kablerne.. de er bare helt blå.. det kan selvfølgelig være det står længere nede mod gulvet hvor jeg ikke kan se.. 😊
Hvis jeg forbinder en af de blå og den sorte er der varme I ca 50 % af gulvet..
Som jeg ser det, så sidder tilgangen korrekt i kl. 2 og 3 ligesom føleren i 7 og 8 
Så skal gulvvarmen sættes på 1 og 4. Altså begge varmekabler 
Hvis du kan måle med et multi meter, så kan du afmontere gulvvarmekabler og måle modstand. 
Er der 40 - 60 ohm imellem den ene leder og skærm så er det 230 v og ca. 800 -1200 W og skærm kan være nul. For ikke at bøvle med det i de små klemmer ville jeg samle det i en samlemuffe og så en stump ledning hen til klemme 4.  
Som de er monteret nu går de i serie, og ved forskellig størrelse vil du kun mærke den ene varmer.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så du tænker at jord / skærm er nul..? Jeg syntes bare jeg har målt, og det passede ikke.. men jeg må prøve at måle lidt igen når jeg kommer hjem.. 😊
Der skal jo være 2 ledere for at få strøm til at virke. 
Så skil det ad, mål modstand, og kom her med værdier. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis